SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia a wyzwania współczesnej medycyny - przedmiot fakultatywny - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia a wyzwania współczesnej medycyny - przedmiot fakultatywny
Kod przedmiotu 14.4-WL-Lek2M-PaWWM
Wydział Wydział Lekarski i Nauk o Zdrowiu
Kierunek Lekarski
Profil praktyczny
Rodzaj studiów jednolite magisterskie sześcioletnie
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2016/2017
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Iwona Grzegorzewska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 30 2 Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest  zapoznanie studentów z podstawową wiedzą psychologiczną umożliwiającą rozumienie mechanizmów kierujących funkcjonowaniem człowieka , przedstawienie związanej z najważniejszymi zagadnieniami psychologii zdrowia, psychologii klinicznej i psychologii chorego somatycznie w kontekście procesów zdrowia i choroby, a także  nabycie umiejętności rozpoznawania psychologicznych problemów pacjenta, nawiązywania z pacjentem empatycznego kontaktu, dostosowywania się do własnych predyspozycji psychicznych i ograniczeń emocjonalnych w wykonywaniu zawodu lekarza. Student zapoznaje się z zasadami prowadzenia rozmowy i wywiadu z pacjentem według kryteriów psychologicznych, a także korzystnego wpływania na stan psychiczny pacjenta, szczególnie pacjenta w stresie lub cierpiącego z powodu zaburzeń psychosomatycznych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Uwarunkowania psychologiczne i społeczno-kulturowe relacji pacjent-lekarz
  2. Zróżnicowany obraz zdrowia i choroby we współczesnych czasach
  3. Biopsychospołeczny model opieki nad pacjentem
  4. Wyzwania komunikacyjne w opiece nad pacjentem w różnych okresach jego życia
  5. Komunikacja z członkami rodziny pacjenta
  6. Prawo medyczne a etyka lekarska - dylematy
  7.  Holistyczne podejście do pacjenta a dehumanizacja w medycynie
  8.  Psychologiczny wymiar zdrowia i choroby
  9. Komunikacja w medycynie paliatywnej
  10. Wyzwania i kierunki rozwoju medycyny XXI wieku i wynikające z tego problemy psychologiczne: transplantacja, in vitro itp
  11. Obraz medycyny w mediach i społeczeństwie
  12.  Daremna terapia- aspekty etyczne i komunikacyjne

Metody kształcenia

Prezentacja multimedialna, omówienie przypadku, analiza przypadku klinicznego, gry dydaktyczne, dyskusja dydaktyczna („burza mózgów”), film, pokaz czynności  z objaśnieniem, instruktaż, ćwiczenia  w parach i małych grupach

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność na zajęciach, zaliczenie pisemnego kolokwium, aktywny udział  w zajęciach, praca pisemna lub inna. 

Literatura podstawowa

  1. Jakubowska-Winecka A., Włodarczyk D. Psychologia w praktyce medycznej. PZWL, Warszawa 2007
  2. Makara-Studzińska, M. Komunikacja z pacjentem. Wyd. Czelej, 2012
  3. Będkowska-Korpała, B., Gierowski J. (red.) Psychologia lekarska w leczeniu chorych somatycznie. WUJ, 2007
  4. Steciwko, A. Barański J., Porozumiewanie się lekarza z pacjentem i jego rodziną. Elsevier, Wrocław 2012
  5. Doliński,D. Strelau J. Psychologia. GWP

Literatura uzupełniająca

  1. Cierpiałkowska L. Psychopatologia. Wyd. Naukowe SCHOLAR Poznań 2009
  2. Gałecki,P., Talarowska, M., Florkowski A. Podstawy Psychologii Podręcznik dla studentów medycyny i kierunków medycznych, Wyd. Continuo, 2011
  3. Elementy Psychologii Ogólnej i Klinicznej (pod red. E. Mojs; M.Skommer i B.Stelcera), Wydawnictwa UMP, Poznań 2012
  4. Kübler-Ross E. Rozmowy o śmierci i umieraniu, Media Rodzina of Poznań, Poznań 2001
  5. Sapolsky R. M. Dlaczego zebry nie mają wrzodów? Psychofizjologia stresu. PWN, Warszawa 2010

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 08-08-2017 13:45)