Celem przedmiotu jest zapoznanie słuchaczy studiów podyplomowych z wybranymi modelami coachingowymi oraz strukturami i narzędziami możliwymi do zastosowania w ramach tych modeli.
Wymagania wstępne
znajomość podstawowych zagadnień z zakresu komunikacji
Zakres tematyczny
Trzy poziomy słuchania w coachingu.
Wykorzystanie różnych rodzajów pytań oraz pułapki zawarte w pytaniach.
GROW i TGROW – podstawowe modele pracy coachingowej.
Podejście ericksonowskie – pięć fundamentalnych zasad M. Ericksona.
Model TOTE.
Wydobywanie zasobów.
Ramowanie i przeramowanie w pracy z celem.
SMART.
SWOT w coachingu – różnorakie wykorzystanie.
Inne modele coachingowe: STORM, SCORE, GOLD, OSCAR.
Model poziomów logicznych R. Diltsa – praca na głębszych poziomach.
Metody kształcenia
praca w grupach, dyskusja, analiza przypadków, symulacja sesji coachingowych
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
test wiedzy na egzaminie końcowym
ocena pokazowej sesji coachingowej z tzw. rzeczywistym klientem
Literatura podstawowa
Marciniak Ł. T., Rogala-Marciniak S., Coaching. Zbiór narzędzi wspierania rozwoju, Warszawa 2013, wyd. 2.
Rogers J., Coaching. Podstawy umiejętności, tłum. K. Konarowska, D. Porażka, Gdańsk 2010.
Whitmore J., Coaching: trening efektywności, tłum. M. Sobczak, Warszawa 2011.
Wilczyńska M. i in., Moc coachingu. Poznaj narzędzia rozwijające umiejętności i kompetencje osobiste, Gliwice 2013, wyd. 2.
Wilson C., Coaching biznesowy. Praktyczny podręcznik dla coachów, menedżerów i specjalistów HR, tłum. M. Lisek-Derek, Łódź 2010.
Literatura uzupełniająca
Atkinson M., Chois R. T., Wewnętrzna dynamika coachingu, t. 1, tłum. P. Niedzielski, Warszawa 2009.
Atkinson M., Chois R. T., Coaching krok po kroku, t. 2, tłum. A. Niedzielska, Warszawa 2010.
Holliday M., Coaching, mentoring i zarządzanie.Jak rozwiązywać problemy i budować zespół, tłum. M. Głogowska, Gliwice 2006.
Lennard D., Coaching Models: A Cultural Perspective. A Guide to Model Development: for Practitioners and Students ofCoaching, Routledge 2010.
Peltier B., Psychologia coachingu kadry menedżerskiej: teoria i zastosowanie, tłum. G. Skoczylas, Poznań 2005.
Rogers J., Whittleworth K., Gilbert A., Menedżer jako coach:nowoczesny styl zarządzania, tłum. K. Konarowska, D. Porażka, Sopot 2015.
Rosen K., Coaching sprzedawców: przemiana zwykłych handlowców w mistrzów sprzedaży, tłum. A. Kozłowska, Warszawa 2011.
Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu.Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów, tłum. A. Sawicka-Chrapkowicz, Poznań 2004.
Uwagi
Zajęcia prowadzi mgr Aneta Okarma.
Zmodyfikowane przez dr Barbara Czardybon (ostatnia modyfikacja: 17-09-2017 10:56)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.