Celem przedmiotu jest dostarczenie uczestnikom studiów wiedzy teoretycznej i praktycznej z zakresu career coachingu jako sposobu na rozwój lub reintegrację zawodową klientów.
Wymagania wstępne
znajomość podstawowych zagadnień z zakresu coachingu
Zakres tematyczny
Wprowadzenie do modelu holistycznego career coachingu.
Czym jest career coaching – podstawy psychologii humanistycznej, różnice pomiędzy doradztwem zawodowym i job coachingiem.
Budowanie kontaktu i relacji z klientem w career coachingu – kwestionariusz precoachingowy.
Cel w career coachingu.
Komunikowanie się z klientem – aktywne słuchanie, udzielanie informacji zwrotnej, wykorzystanie ciszy, konstruowanie pytań.
Odkrywanie zasobów klienta: motywacja do pracy (model kotwic E. Schein), predyspozycje zawodowe (model ról zespołowych M. Belbina, model R. Bollesa, model J. Hollanda), bilans kompetencji.
Narzędzia i techniki career coachingu wspierające rozwój klienta: linia życia, koło kompetencji, kwestionariusze diagnostyczne, diagram autoanalizy, siatka celów, pętle rozwoju i in.
Praca coacha z wartościami i przekonaniami klienta w procesie career coachingu.
Sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, tematami w rozmowie z klientem.
Metody kształcenia
praca w grupach, współpraca, dyskusja, analiza przypadków
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
test wiedzy na egzaminie końcowym
ocena pokazowej sesji coachingowej z tzw. rzeczywistym klientem
Literatura podstawowa
Kowalska K. H., Skuteczny coaching dla zaawansowanych, Gliwice 2012.
Kreyenberg J., Coaching, czyli wspieranie rozwoju pracowników. 99 porad, jak zwiększyć kompetencje zespołu. Coaching jako cudowna broń?, przełożony w roli coacha, efektywne interwencje coachingowe, tłum. B. Moryl, Warszawa 2010.
Ramirez-Cyzio K., Career coaching – podstawy teoretyczne i praktyka, „Coaching Review” 2010, nr 2.
Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów
i menedżerów, tłum. A. Sawicka-Chrapkowicz, Poznań 2004.
Literatura uzupełniająca
Brzeziński Z., Executive coaching w czasach kryzysu i zmian, czyli o metodzie dążenia do doskonałości przez menedżerów wyższego szczebla w każdych czasach, „Coaching Review” 2010, nr 1.
Dembkowski S., Eldridge F., Hunter I., Coaching kadry kierowniczej, tłum. G. Skoczylas, Warszawa 2010.
Reiss S., Kim jestem?Co nas motywuje w miłości i w pracy, tłum. D. Cieśla, Warszawa 2002.
Robertson A., Abbey G., Zarządzanie talentami.Wykorzystuj możliwości najzdolniejszych pracowników, tłum. H. Bruzi, Warszawa 2010.
Schein E. H., Pomoc.Jak ją oferować, dawać i akceptować.O relacji jeden na jeden, relacjach grupowych i konsultingu biznesowym, tłum. M. Bajda, Warszawa 2012.
Weiss T., Kolberg S., Coaching Competencies and Corporate Leadership, London 2003.
Zurhorst E.-M. i W., Kochaj siebie nawet jeśli stracisz pracę, tłum. B. Wittenberg, Wrocław 2011.
Uwagi
Zajęcia prowadzi dr Katarzyna Ramirez.
Zmodyfikowane przez dr Barbara Czardybon (ostatnia modyfikacja: 17-09-2017 11:46)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.