SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Coaching kariery - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Coaching kariery
Kod przedmiotu 04.9-WH-CT-CK
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Coaching transformacyjny
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Barbara Czardybon
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 8
(w tym jako e-learning)
0,53
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest dostarczenie uczestnikom studiów wiedzy teoretycznej i praktycznej   z zakresu career coachingu jako sposobu na rozwój lub reintegrację zawodową klientów.

Wymagania wstępne

znajomość podstawowych zagadnień z zakresu coachingu

Zakres tematyczny

  • Wprowadzenie do modelu holistycznego career coachingu.
  • Czym jest  career coaching – podstawy psychologii humanistycznej, różnice pomiędzy doradztwem zawodowym i job coachingiem.
  • Budowanie kontaktu i relacji z klientem w career coachingu – kwestionariusz precoachingowy.
  • Cel w career coachingu.
  • Komunikowanie się z klientem – aktywne słuchanie, udzielanie informacji zwrotnej, wykorzystanie ciszy, konstruowanie pytań.
  • Odkrywanie zasobów klienta: motywacja do pracy (model kotwic E. Schein), predyspozycje zawodowe (model ról zespołowych M. Belbina, model R. Bollesa, model J. Hollanda), bilans kompetencji.
  • Narzędzia i techniki career coachingu wspierające rozwój klienta: linia życia, koło kompetencji, kwestionariusze diagnostyczne, diagram autoanalizy, siatka celów, pętle rozwoju i in.
  • Praca coacha z  wartościami i przekonaniami klienta w procesie career coachingu.
  • Sposoby radzenia sobie z trudnymi sytuacjami, tematami w rozmowie z klientem.

Metody kształcenia

praca w grupach, współpraca, dyskusja, analiza przypadków

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • test wiedzy na egzaminie końcowym
  • ocena pokazowej sesji coachingowej z tzw. rzeczywistym klientem

Literatura podstawowa

  • Kowalska K. H., Skuteczny coaching dla zaawansowanych, Gliwice 2012.
  • Kreyenberg J., Coaching, czyli wspieranie rozwoju pracowników. 99 porad, jak zwiększyć kompetencje zespołu. Coaching jako cudowna broń?, przełożony w roli coacha, efektywne interwencje coachingowe, tłum. B. Moryl, Warszawa 2010.
  • Ramirez-Cyzio K., Career coaching – podstawy teoretyczne i praktyka, „Coaching Review” 2010, nr 2.
  • Thorpe S., Clifford J., Podręcznik coachingu. Kompendium wiedzy dla trenerów
    i menedżerów
    , tłum. A. Sawicka-Chrapkowicz, Poznań 2004.

Literatura uzupełniająca

  • Brzeziński Z., Executive coaching w czasach kryzysu i zmian, czyli o metodzie dążenia do doskonałości przez menedżerów wyższego szczebla w każdych czasach, „Coaching Review” 2010, nr 1.
  • Dembkowski S., Eldridge F., Hunter I., Coaching kadry kierowniczej, tłum. G. Skoczylas, Warszawa 2010.
  • Reiss S., Kim jestem? Co nas motywuje w miłości i w pracy, tłum. D. Cieśla, Warszawa 2002.
  • Robertson A., Abbey G., Zarządzanie talentami. Wykorzystuj możliwości najzdolniejszych pracowników, tłum. H. Bruzi, Warszawa 2010.
  • Schein E. H., Pomoc. Jak ją oferować, dawać i akceptować. O relacji jeden na jeden, relacjach grupowych i konsultingu biznesowym, tłum. M. Bajda, Warszawa 2012.
  • Weiss T., Kolberg S., Coaching Competencies and Corporate Leadership, London 2003.
  • Zurhorst E.-M. i W., Kochaj siebie nawet jeśli stracisz pracę, tłum. B. Wittenberg, Wrocław 2011.

Uwagi

Zajęcia prowadzi dr Katarzyna Ramirez.


Zmodyfikowane przez dr Barbara Czardybon (ostatnia modyfikacja: 17-09-2017 11:46)