Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy studiów podyplomowych z podstawami wiedzy z zakresu teorii psychologii organizacji i zarządzania oraz skłonienie ich do wykorzystania wiedzy w praktyce na przykładzie tworzenia skutecznych sposobów kierowania pracownikami, uwzględniających teoretyczne założenia osobowości i temperamentu pracownika, jak również zapoznanie słuchaczy z uwarunkowaniami psychologicznych relacji interpersonalnych w organizacjach i umiejętnym ich kształtowaniem.
Wymagania wstępne
Brak wymagań.
Zakres tematyczny
Psychologiczne aspekty procesu kierowania w organizacji.
Umiejętności, kompetencje, role kierownicze decydujące o efektywności kierujących.
Osobowość, temperament, inteligencja człowieka – wyznaczniki aktywności pracowników, zależności pomiędzy elementami osobowości, temperamentu a wykonywaną pracą.
Znaczenie inteligencji umysłowej i emocjonalnej w praktyce kierowania ludźmi.
Metody kształcenia
wykład interaktywny, praca z tekstem, metoda przypadków, inscenizacja, gry dydaktyczne, praca w grupach, dyskusja, metody ekspresyjne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
test wiedzy na egzaminie końcowym
Literatura podstawowa
Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł, tłum. A. Bezwińska i in., Poznań 1997.
Bartkowiak G., Psychologia w zarządzaniu: nowe spojrzenie, Poznań 2010.
Lawson E., Price C., Psychologia zarządzania zmianą, tłum. G. Aniszewska, „Przegląd Organizacji” 2003, nr 10.
Psychologia zarządzania w organizacji, (red.) A. M. Zawadzka, Warszawa 2010.
Terelak J. F., Psychologia organizacji i zarządzania, Warszawa 2005.
Literatura uzupełniająca
Dolot A., Wykorzystanie coachingu w rozwoju pracowników, [w:] Strategiczny wymiar modeli biznesu w zarządzaniu wartością przedsiębiorstw: kierunki rozwoju, (red.) A. i M. Jabłoński, Dąbrowa Górnicza 2014.
Mazurek-Kucharska B., Testy psychometryczne w diagnozie wybranych kompetencji przywódcy i cech przywództwa, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty” 2008, nr 2.
Penc J., Menedżer w działaniu, t. 2, Warszawa 2003.
Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, (red.) J. Strelau, Gdańsk 2003.
Uwagi
Zajęcia prowadzi dr Anna Góralewska-Słońska.
Zmodyfikowane przez dr Barbara Czardybon (ostatnia modyfikacja: 17-09-2017 13:28)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.