SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Psychologia zarządzania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Psychologia zarządzania
Kod przedmiotu 14.4-WH-CT-PZ
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Coaching transformacyjny
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Barbara Czardybon
  • dr inż. Anna Góralewska-Słońska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 8
(w tym jako e-learning)
0,53
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest zaznajomienie słuchaczy studiów podyplomowych  z podstawami wiedzy z zakresu teorii psychologii organizacji i zarządzania oraz skłonienie ich do wykorzystania wiedzy w praktyce na przykładzie tworzenia skutecznych sposobów kierowania pracownikami, uwzględniających teoretyczne założenia osobowości i temperamentu pracownika, jak również zapoznanie słuchaczy z uwarunkowaniami psychologicznych relacji interpersonalnych w organizacjach i umiejętnym ich kształtowaniem.

Wymagania wstępne

Brak wymagań.

Zakres tematyczny

  • Psychologiczne aspekty procesu kierowania w organizacji.
  • Umiejętności, kompetencje, role kierownicze decydujące o efektywności kierujących. 
  • Osobowość, temperament, inteligencja człowieka – wyznaczniki aktywności pracowników, zależności pomiędzy elementami osobowości, temperamentu a wykonywaną pracą.
  • Znaczenie inteligencji umysłowej i emocjonalnej w praktyce kierowania ludźmi.

Metody kształcenia

wykład interaktywny, praca z tekstem, metoda przypadków, inscenizacja, gry dydaktyczne, praca w grupach, dyskusja, metody ekspresyjne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

test wiedzy na egzaminie końcowym

Literatura podstawowa

  • Aronson E., Wilson T., Akert R., Psychologia społeczna. Serce i umysł, tłum. A. Bezwińska i in., Poznań 1997.
  • Bartkowiak G., Psychologia w zarządzaniu: nowe spojrzenie, Poznań 2010.
  • Lawson E., Price C., Psychologia zarządzania zmianą, tłum. G. Aniszewska, „Przegląd Organizacji” 2003, nr 10.
  • Psychologia zarządzania w organizacji, (red.) A. M. Zawadzka, Warszawa 2010.
  • Terelak J. F., Psychologia organizacji i zarządzania, Warszawa 2005.

Literatura uzupełniająca

  • Dolot A., Wykorzystanie coachingu w rozwoju pracowników, [w:] Strategiczny wymiar modeli biznesu w zarządzaniu wartością przedsiębiorstw: kierunki rozwoju, (red.) A. i M. Jabłoński, Dąbrowa Górnicza 2014.
  • Mazurek-Kucharska B., Testy psychometryczne w diagnozie wybranych kompetencji przywódcy i cech przywództwa, „Edukacja Ekonomistów i Menedżerów: problemy, innowacje, projekty” 2008, nr 2.
  • Penc J., Menedżer w działaniu, t. 2, Warszawa 2003.
  • Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, (red.) J. Strelau, Gdańsk 2003.

Uwagi

Zajęcia prowadzi dr Anna Góralewska-Słońska.


Zmodyfikowane przez dr Barbara Czardybon (ostatnia modyfikacja: 17-09-2017 13:28)