SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Etyka biznesu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Etyka biznesu
Kod przedmiotu 04.9-WH-CT-PEB
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Coaching transformacyjny
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Joanna Zegzuła - Nowak
  • dr Barbara Czardybon
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 8
(w tym jako e-learning)
0,53
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem zajęć jest wskazanie na wagę i znaczenie wartości oraz norm etycznych w biznesie, wypracowanie umiejętności krytycznego myślenia i podejmowania decyzji w sytuacjach konfliktowych z uwzględnieniem standardów etycznych ujmowanych w kodeksach etyki biznesu.

Wymagania wstępne

Znajomość podstawowych zagadnień z zakresu etyki.

Zakres tematyczny

  • Etyczny wymiar działalności lidera w biznesie: określenie najważniejszych wartości i norm etycznej działalności biznesowej (np. rzetelność, uczciwość, odpowiedzialność, praworządność, szacunek, poszanowanie godności, bezstronność, sprawiedliwość i obiektywizm).
  • Analiza sytuacji konfliktowych (dylematy etyczne) i próby ich praktycznych rozstrzygnięć w oparciu o wybrany kodeks etyki biznesu i odniesienie się do konkretnych praktyk liderów polskiego biznesu.
  • Kodeks etyczny jako podstawa działalności przedsiębiorstwa.

Metody kształcenia

praca w grupach, dyskusja, analiza przypadków i przykładów sytuacji dylematów etycznych, prezentacja multimedialna

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

  • przedstawienie wybranej sytuacji dylematu etycznego i próba jego rozstrzygnięcia (inscenizacja)
  • test wiedzy na egzaminie końcowym

Literatura podstawowa

  • Chwistecka-Dudek H., Etyka biznesu – nowa tendencja w zarządzaniu, [w:] Nowe tendencje w zarządzaniu, t. 6, (red.) M. Pawlak, Lublin 2015.
  • Karaszewski R., Przywództwo: aspekty etyczne, „Prakseologia” 2011, nr 151.
  • Klimczak B., Etyka życia gospodarczego, Wrocław 1996.
  • Lewicka-Strzałecka A., Etyczny wymiar przywództwa w biznesie: dwa bieguny, „Prakseologia” 2011, nr 151.
  • Rybak M., Etyka menedżera – społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstwa, Warszawa 2004.
  • Kodeks etyki dla przedsiębiorców: http://www.kig.pl/kodeks-etyki-dla-przedsiebiorcow.html.

Literatura uzupełniająca

Porębski C., Czy etyka się opłaca? Zagadnienia etyki biznesu, Kraków 1997.

Uwagi

Zajęcia prowadzą dr Joanna Zegzuła-Nowak i Prof. UZ dr hab. Joanna Dudek.


Zmodyfikowane przez dr Barbara Czardybon (ostatnia modyfikacja: 17-09-2017 13:20)