SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Psychologia transpersonalna |
Kod przedmiotu | 14.4-WH-CT-PT |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching transformacyjny |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 8 (w tym jako e-learning) |
0,53 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Celem przedmiotu jest przedstawienie słuchaczom podstawowej wiedzy z zakresu psychologii transpersonalnej, która bada doświadczenia szczytowe człowieka na drodze umysłowego, emocjonalnego i duchowego rozwoju.
Brak.
Źródła wiedzy psychologii transpersonalnej: teoria psychodynamiczna, behawioryzm, psychologia humanistyczna. Treści struktur świadomych i nieświadomych. Teoria archetypów C.G. Junga. Rola intuicji w funkcjonowaniu jednostki, postrzeganie intuicyjne. Transpersonalny wymiar postrzegania i komunikacji interpersonalnej. Potrzeba transcendencji. Pierwotna (naiwna) i wtórna kreatywność jednostki w koncepcji A. Maslowa. Pojecie akme i postulaty akmeologii w kontekście rozwoju duchowego. Koncepcja dezyntegracji pozytywnej K. Dąbrowskiego.
Wykład konwersatoryjny.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
przygotowanie pracy zaliczeniowej
1. Maslow, A. H. (2009), Motywacja i osobowość, Warszawa, PWN.
2. Dąbrowski K. (1989), W poszukiwaniu zdrowia psychicznego, Warszawa.
3. Drury, N. (1995). Psychologia transpersonalna. Poznań: Zysk i S-ka.
4. C.G. Jung, Typy psychologiczne, Warszawa 1997, s. 369-448)
5. Wilber K., Niepodzielone. Wschodnie i zachodnie teorie rozwoju osobowości, tłum. T. Bieroń, wyd. Zysk i S-ka, Poznań 2001.
6. Ronginska, T. (2014), Akmeologia w systemie nauk o rozwoju człowieka // Problemy Profesjologii . - 2014, nr 1, s. 23--32
1. Castaneda C. (1996), Opowieści o mocy, Poznań, Rebis.
2. Castaneda C. (1997), Wewnętrzny ogień, Poznań, Rebis.
3. Ronginska, T. (2015), Akmeologia - nauka o synergii podmiotowej w badaniach profesjologicznych // Problemy Profesjologii 2015, nr 2, s. 21-28.
Zajęcia prowadzi Prof. UZ dr hab. Tatiana Rongińska.
Zmodyfikowane przez dr Barbara Czardybon (ostatnia modyfikacja: 29-09-2017 21:09)