SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Poradnictwo egzystencjalne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Poradnictwo egzystencjalne
Kod przedmiotu 08.1-WH-CT-PE
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Coaching transformacyjny
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów podyplomowe
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Katarzyna Bartosiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia - - 16
(w tym jako e-learning)
1,07
(w tym jako e-learning)
Zaliczenie 

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zaznajomienie słuchaczy studiów podyplomowych z podstawowymi zagadnieniami filozofii egzystencjalnej i wskazanie możliwości jej zastosowania w szeroko rozumianym procesie poradniczym. Słuchacze mają posiąść wiedzę teoretyczną oraz umiejętność diagnozowania problemów egzystencjalnych, zostaną im również przedstawione filozoficzne i psychologiczne narzędzia oraz metody pracy z klientem w odniesieniu do podstawowych problemów egzystencjalnych człowieka.

Wymagania wstępne

Słuchacz powinien posiadać elementarną wiedzę w zakresie historii filozofii oraz znać podstawowe terminy z zakresu psychologii ogólnej.

Zakres tematyczny

  • doświadczenie egzystencjalne człowieka współczesnego
  • różne formy pomocy (poradnictwo, doradztwo, mentoring, konsulting, psychoterapia, coaching) a filozofia egzystencji
  • podejście egzystencjalne w psychologii
  • założenia, cele i specyfika pomocy w poradnictwie egzystencjalnym
  • możliwości diagnostyki, filozoficzne i psychologiczne narzędzia oraz metody rozwiązywania problemów egzystencjalnych; egzystencjalny proces poradniczy
  • terapia egzystencjalna a tradycyjne zagadnienia filozofii egzystencji: wolność, wybór, odpowiedzialność, autentyczność, wartość, śmierć, sens życia, ucieleśnienie, projekt, emocje itp.

Metody kształcenia

prezentacja multimedialna, praca z książką, praca w grupach, case study, gry dydaktyczne (symulacyjne/inscenizacje), dyskusja moderowana

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

test wiedzy na egzaminie końcowym

Literatura podstawowa

  • Baggini J., Macaro A., Filozof na kozetce: przewodnik po dobrym życiu, tłum. D. Cieśla-Szymańska, Warszawa2014.
  • Ferry L., Jak żyć?, tłum. E. Aduszkiewicz, Warszawa 2011.
  • Heidegger M., Bycie i czas, tłum. B. Baran, Warszawa 2008.
  • Sartre J.-P., Egzystencjalizm jest humanizmem, tłum. J. Krajewski, Warszawa 1998.
  • Sartre J.-P., Byt i nicość: zarys ontologii fenomenologicznej, tłum. J. Kiełbasa i in., Kraków 2007.
  • Jaspers K., Filozofia egzystencji. Wybór pism, tłum. D. Lachowska, A. Wołkowicz, Warszawa 1990.
  • Camus A., Mit Syzyfa i inne eseje, tłum. J. Guze, Warszawa 2004.
  • Yalom I. D., Kat miłości, tłum. M. Jałocho, Warszawa 2014.

Literatura uzupełniająca

  • Czerkawska A., Poradnictwo egzystencjalne: założenia, inspiracje, rozwiązania praktyczne, Wrocław 2013.
  • Filozofia jako sztuka życia: teorie, modele i wzorce dla doradztwa filozoficznego, (red.) A. Woszczyk, D. Olesiński, Katowice 2013.
  • Żelazny M., Filozofia i psychologia egzystencjalna, Toruń 2011.
  • Warnock M., Egzystencjalizm, tłum. M. Michowicz, Warszawa 2007.
  • Copleston F., Historia filozofii, t. 9: Od Maine de Birana do Sartre’a, tłum. B. Chwedeńczuk, Warszawa 1991.
  • Filozofia XX wieku, t. 1, (red.) Z. Kuderowicz, Warszawa 2002.
  • Yalom I. D., Psychoterapia egzystencjalna, tłum. A. Tanalska-Dulęba, Warszawa 2008.
  • Kargulowa A., O teorii i praktyce poradnictwa: odmiany poradoznawczego dyskursu, Warszawa 2004.
  • Być doradcą!: doświadczenia i refleksje, (red.) E. Siarkiewicz, B. Wojtasik, Wrocław 2008.
  • Doradca - Profesja, Pasja, Powołanie?, (red.) B. Wojtasik, A. Kargulowa, Warszawa 2002.

Uwagi

Zajęcia prowadzi mgr Katarzyna Bartosiak.


Zmodyfikowane przez dr Barbara Czardybon (ostatnia modyfikacja: 17-09-2017 12:18)