SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka edukacji plastycznej |
Kod przedmiotu | 05.2-WP-EPiW-WyPT |
Wydział | Wydział Nauk Społecznych |
Kierunek | Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | podyplomowe |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2016/2017 |
Semestr | 0 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | - | - | 5 (w tym jako e-learning) |
0,33 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie |
Ćwiczenia | - | - | 15 (w tym jako e-learning) |
1 (w tym jako e-learning) |
Zaliczenie na ocenę |
Wiedza zawarta w programie nauczania przedmiotu plastyka w szkołach podstawowych i gimnazjalnych.
1. Wprowadzenie do problematyki przedmiotu – problem linii, kreski, plamy, barwy, proporcji, akcentu i symboliki barw;
2. Kompozycje liternicze – podstawowe informacje na temat typografii tekstu i projektowania graficznego;
3. Opracowanie własnego logo;
4. Zapoznanie z techniką grafiki warsztatowej – szablonem;
5. Opracowanie projektu z dziedziny sztuki użytkowej – aplikacje na koszulkach;
6. Symetria osiowa – wycinanka łowicka;
7. Płaskorzeźba – formy wykonane z masy solnej (ozdoby świąteczne);
8. Ekspresja i emocje wyrażane poprzez sztukę – przykłady i założenia sztuki abstrakcyjnej (prace wykonane techniką pasteli olejnych);
9. Nauka kadrowania, komponowania, oprawiania i eksponowania prac plastycznych;
10. Warsztaty twórcze – przykłady autorskich scenariuszy omówione przez prowadzącego;
11. Propozycje scenariuszy opracowane przez studentów – wykorzystanie w kreatywny sposób technik plastycznych do prowadzenia zajęć z dziećmi i młodzieżą.
Wykład problemowy, ćwiczenia praktyczne, opis, burza mózgów, pogadanki, dyskusje.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Aktywne uczestnictwo w zajęciach, przygotowanie do zajęć niezbędnych materiałów, pozytywna ocena z prezentacji i omówienia prac, pozytywna ocena wypowiedzi ustnej na temat podstawowych terminów i zagadnień plastycznych.
1. W. Karolak, Sztuka jako zabawa – zabawa jako sztuka, Wydawnictwo CODN, Warszawa 1998.
2. Stefan Szuman, Sztuka dziecka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1990.
3. Anna Trojanowska, Dziecko i plastyka, Wydawnictwo Szkolne i Pedagogiczne, Warszawa 1983.
1. Eugeniusz Józefowski, Książka o książkach, Wydawnictwo Uczelniane Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Tadeusza Kotarbińskiego, Zielona Góra 1999
2. Edward Nęcka, Trening twórczości, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 1998.
3. Warsztaty edukacji twórczej, pod red. Elżbiety Olinkiewicz i Ewy Repsch, Wydawnictwo Europa, Wrocław 2001.
Zmodyfikowane przez dr Anetta Soroka-Fedorczuk (ostatnia modyfikacja: 03-04-2017 20:02)