Zapoznanie się z najważniejszymi cechami komunikacji internetowej i komunikatów w Internecie. Pogłębiona analiza formy i treści przekazów internetowych. Interpretacja strategii autorów wypowiedzi internetowych.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Internet a inne media. Komunikacja elektroniczna. Wpływ rewolucji technicznej na komunikację międzyludzką. Właściwości komunikacji internetowej (komunikowanie bezpośrednie i pośrednie, ustne i pisane). Strona internetowa i hipertekst. Kompetencje komunikacyjne w komunikacji internetowej. Nadawca i odbiorca internetowy. Immersja, switching tożsamości. Wspólnota komunikacyjna w Internecie. Kategorie komunikacyjne w Internecie. Problemy etyczne komunikacji internetowej. Kanały tematyczne w Internecie. Stare media w świecie cyfrowym. Nowe formy komunikacji w Internecie. Modele procesu komunikacji w Internecie.
Metody kształcenia
Opis wyjaśniający, opis uzasadniający, dyskusja, analiza przypadku.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Praca pisemna.
Aktywny udział na zajęciach.
Literatura podstawowa
Bugajski Marian, O niektórych problemach komunikacji językowej w internecie, w: Język @ multimedia, red. Agnieszka Dytman-Stasieńko i Jan Stasieńko, s. 422–429, Wrocław 2005.
Bugajski Marian, Strona internetowa jako przedmiot badań językoznawczych, w: WWW – w sieci metafor. Strona internetowa jako przedmiot badań naukowych, red. Agnieszka Dytman-Stasieńko, Jan Stasieńko, s. 289-297, Wrocław 2008.
Burszta Wojciech J., Internetowa polis w trzech krótkich odsłonach, w: Ekran, mit, rzeczywistość, red. Wojciech J. Burszta, s. 157-175, Warszawa 2003.
Ekran, mit, rzeczywistość, red. Wojciech J. Burszta, Warszawa 2003.
ogołek Włodzimierz, Komunikacja sieciowa. Uwarunkowania, kategorie i paradoksy, Warszawa 2010.
Grzenia Jan, Komunikacja językowa w Internecie, Warszawa 2007.
Kładoczny Piotr, Przepowiednie w Internecie, w: Nowe media – nowe w mediach, red. I. Borkowski i A. Woźny, s. 99-107, Wrocław 2001.
Komunikowanie (się) w mediach elektronicznych. Język, edukacja, semiotyka, Mirosław Filiciak, Grzegorz Ptaszek, Warszawa 2009.
Kulturowe kody mediów. Stan obecny i perspektywy, r. nauk. M. Sokołowski, Toruń 2008.
Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, Toruń 2009.
Sitarski Piotr, Rozmowa z cyfrowym cieniem. Model komunikacyjny rzeczywistości wirtualnej, Kraków 2002.
Szponar Magdalena, Kompetencje komunikacyjne w komunikacji mediowanej komputerowo, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, s. 121-130, Warszawa 2009.
Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, Warszawa 2009.
Tekst (w) sieci T. 2. Literatura, społeczeństwo, komunikacja, red. Anna Gumkowska, s. 199-213, Warszawa 2009.
Literatura uzupełniająca
Barczyk Piotr, Nowe technologie a kultura cyfrowego dostępu, w: Wokół mediów ery Web 2.0, red. Bohdan Jung, s. 10-31, Warszawa 2010.
Keen Andrew, Kult amatora, jak internet niszczy kulturę, tłum. Małgorzata Bernatowicz, Katarzyna Topolska-Ghariani, Warszawa 2007.
Nowe media a media tradycyjne. Prasa, reklama, internet, red. Marek Jeziński, Toruń 2009.
Rejter Artur, Lingwistyczne refleksje nad komunikacją internetową – perspektywa historyczna, w: Tekst (w) sieci. T. 1. Tekst, język, gatunki, red. Danuta Ulicka, s. 111-120, Warszawa 2009.
Siuda Piotr, Religia a internet. O przenoszeniu religijnych granic do cyberprzestrzeni, Warszawa 2010.
Tulińska J., Internet jako miejsce uczenia się, czyli kilka refleksji o edukacji w cyberprzestrzeni, w: Media, kultura popularna, edukacja, p. red. Witolda Jakubowskiego, Kraków 2005, s. 23-54.
Urbańska-Galanciak Dominika, Homo players, Warszawa 2009.
Uwagi
Jest to przedmiot obowiązkowy w ramach specjalności dziennikarstwo internetowe.
Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Kładoczny (ostatnia modyfikacja: 07-04-2017 10:06)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.