SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Grafika komputerowa - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Grafika komputerowa
Kod przedmiotu GraKom010WIiEFiz_genG71SG
Wydział Wydział Fizyki i Astronomii
Kierunek Fizyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Bartosz Brzostowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Teoretyczna i praktyczna znajomość szerokiego zakresu zagadnień grafiki komputerowej. Umiejętność samodzielnego tworzenia zaawansowanego projektu graficznego w 2D oraz 3D. Tworzenie prostych animacji.

 

Wymagania wstępne

Podstawy programowania, praca w systemie operacyjnym Linux /Windows, podstawowy kurs algebry liniowej  i geometrii.

 

Zakres tematyczny

WYKŁAD:
- Historia i przegląd współczesnych metod i zastosowań grafiki komputerowej
- Podstawowe algorytmy grafiki rastrowej
- Matematyka w grafice komputerowej
- Transformacje i rzutowanie
- Ray tracing
LABORATORIUM:
I. PovRay
- Podstawowe elementy sceny i obiekty geometryczne w programie PovRay
- CSG
- Tekstury i powierzchnie obiektów
- Oświetlenie
- Skrypty
- Animacje
II. Grafika menedżerska i prezentacyjna
- Gimp – tworzenie grafiki dla potrzeb internetu

- Tworzenie slajdów i prezentacji
III. Grafika w tekstach naukowych
- LaTeX i PSTricks

 

Metody kształcenia

Wykład oraz ćwiczenia laboratoryjne w sali komputerowej.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Podstawą zaliczenia wykładu jest pisemny sprawdzian wiedzy teoretycznej.
Laboratorium – zaliczenie na ocenę na podstawie indywidualnie zrealizowanych projektów graficznych takich jak:
- animacja w PovRay-u
- prezentacja na wyznaczony temat
- zaawansowany projekt graficzny w technice wektorowej 2D.
Przed przystąpieniem do egzaminu student musi uzyskać zaliczenie z ćwiczeń laboratoryjnych.
Ocena końcowa to 60% oceny z laboratorium i 40% oceny z wykładu.

 

Literatura podstawowa

[1] Foley James D., Dam Andries, Hughes John, Phillips Richard, Wprowadzenie do grafiki komputerowej, Wydanie II, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne 2001.
[2] Eric Lengyel, Mathematics for 3D game programming & computer graphics, Charles River Media INC, Massachuset 2004.
[3]John Vince, Mathematics for Computer Graphics, Springer-Verlag, London 2006.

 

Literatura uzupełniająca

[1] http://www.povray.org/documentation/
[2] http://www.povray.pl
[3] http://www.f-lohmueller.de/index.htm
[4] http://latex-beamer.sourceforge.net/
[5] http://www.gimp.org

 

Uwagi

Laboratorium powinno się odbywać w sali komputerowej.

 


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. Mirosław Dudek (ostatnia modyfikacja: 13-09-2017 11:08)