SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Historia literatury polskiej: literatura XIX wieku w perspektywie edytorskiej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Historia literatury polskiej: literatura XIX wieku w perspektywie edytorskiej
Kod przedmiotu 09.2-WH-FOIEP-HLXIX-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Filologiczna obsługa internetu i e-edytorstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Marta Ruszczyńska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Zaliczenie 
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Poszerzenie i uporządkowanie wiedzy o literaturze XIX wieku w perspektywie historycznej, kulturowej i edytorskiej; kształtowanie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych cech literatury XIX wieku oraz wykształcenie umiejętności analizy i interpretacji ówczesnych tekstów literackich. Zapoznanie z problemami edytorstwa i zagadnieniami wydawniczymi w perspektywie klasycznego układu: autor-dzieło-wydawca.

Wymagania wstępne

zaliczenie poprzedniego kursu historii literatury polskiej w perspektywie edytorskiej

Zakres tematyczny

Pochodzenie i znaczenie terminu „romantyzm”; periodyzacja; opozycja wobec oświeceniowego racjonalizmu; romantyczna estetyka ekspresji i kreacji; typowe gatunki literackie; romantyzm krajowy i emigracyjny; romantyczny regionalizm; powieść międzypowstaniowa. Geneza i tło polskiego pozytywizmu; antynomie światopoglądu pozytywistycznego; teoria i praktyka literatury tendencyjnej; życie literackie – rola publicystyki w kulturze XIX wieku; przemiany powieści i noweli; ewolucja pojmowania realizmu; proza naturalistów; żywotność poetyki romantycznej w poezji – przemiany liryki; twórczość przedburzowców; zapowiedzi przełomu modernistycznego. Książka dziewiętnastowieczna jako produkt na rynku kultury i jej miejsce wśród innych środków ówczesnej komunikacji społecznej.

Metody kształcenia

wykład analityczny i wykład problemowy; dyskusja, klasyczna metoda problemowa, opis wyjaśniający

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

ocena aktywności studentów, zaliczenie kolokwium, napisanie pracy zaliczeniowej na ocenę pozytywną (zawartość merytoryczna, poprawność językowa, edytorska)

Literatura podstawowa

  1. Biliński L., Zarys ruchu wydawniczego w Polsce, Warszawa 1977.
  2. Górski K., Tekstologia i edytorstwo dzieł literackich, Warszawa 1975.
  3. Janion M., Żmigrodzka M., Romantyzm i historia, Warszawa 1978.
  4. Kowalczykowa A., Dramat i teatr romantyczny, Warszawa 1997.
  5. Kulczycka-Saloni J., Literatura polska lat 1876-1902 a inspiracja Emila Zoli. Studia, Wrocław 1974.
  6. Markiewicz H., Pozytywizm, Warszawa 1980.
  7. Martuszewska A., Poetyka polskiej powieści dojrzałego realizmu (1876-1895), Wrocław 1977.
  8. Martuszewska A., Pozytywistyczne parabole, Gdańsk 1997.
  9. Obraz literatury polskiej XIX i XX wieku. Literatura krajowa w okresie romantyzmu 1831-1863, pod red. M. Janion, t.1-3, Warszawa-Kraków 1975-1992.
  10. Słownik literatury polskiej XIX wieku, pod red. J. Bachórza i A. Kowalczykowej, Wrocław 1994.
  11. Trzynadlowski J., Autor, dzieło, wydawca, wyd.2 uzup., Wrocław 1988.
  12. Witkowska A., Przybylski R., Romantyzm, Warszawa 1997.
  13. Klemensiewicz-Bajerowa i., Modernizacja pisowni w tekstach z pierwszej poł. XIX wieku. Artykuł dyskusyjny, „Pamiętnik Literacki” 1955, z. 3.

Literatura uzupełniająca

  1. Maria” i Antoni Malczewski. Kompendium źródłowe, oprac. H. Gacowa, przedm. J. Maciejewski, Wrocław 1974.
  2. Bachórz J., „Realizm bez chmurnej jazdy”. Studia o powieściach Józefa Korzeniowskiego, Warszawa 1979.
  3. Bachórz J., Od romantyzmu do powieści tendencyjnej, [w:] Studia o narracji, pod red. J. Błońskiego, Wrocław 1982.
  4. Fita S., „Pozytywista ewangeliczny”. Studia o Bolesławie Prusie, Lublin 2008.
  5. Janion M., Zygmunt Krasiński. Debiut i dojrzałość, Warszawa 1962.
  6. Kowalczykowa A., Słowacki, Warszawa 1999.
  7. Literatura zabroniona. 1832-1862. Zjawisko, rynek, rozpowszechnianie, Kielce 1989.
  8. Mazur A., Parnasizm w poezji polskiej drugiej połowy XIX wieku i początku XX wieku, Opole 1993.
  9. Sobieraj T., Fabuły i „światopogląd”. Studia z historii polskiej powieści XIX-wiecznej, Poznań 2004.
  10. Tomkowski J., Mój pozytywizm, Warszawa 1993.
  11. Witkowska A., Mickiewicz. Słowo i czyn, Warszawa 1975.
  12. Woźniakiewicz-Dziadosz M., Między buntem a rezygnacją. O powieściach Narcyzy  Źmichowskiej, Warszawa 1978.
  13. Wyka K., Cyprian Norwid. Studia, artykuły, recenzje, Kraków 1989.
  14. Z warsztatu edytora dzieł romantyków, red. M. Lutomierski, M. Bisior-Dombrowska, Toruń 2008.
  15. Żmigrodzka M., Orzeszkowa. Młodość pozytywizmu, Warszawa 1965.

Uwagi

W przypadku wyboru „lżejszej” formy końcowego zaliczenia przedmiotu kierunkowego, tj. pracy pisemnej (której przypisano mniejszą wartość punktów ECTS) zamiast egzaminu (wyżej punktowanego), studenci są zobligowani do zaliczenia w tym samym semestrze dodatkowego przedmiotu obieralnego (spośród oferty Instytutu Filologii Polskiej, Wydziału Humanistycznego lub ogólnouczelnianej), by w końcowym rozliczeniu semestru uzyskać co najmniej 30 punktów ECTS (uzyskanie co najmniej 30 pkt. ECTS jest warunkiem zaliczenia semestru).

Fakt wybrania niżej punktowanej formy zaliczenia danego przedmiotu oraz wybór w związku z tym dodatkowego przedmiotu należy zgłosić osobie prowadzącej zajęcia oraz w sekretariacie IFP najpóźniej do końca drugiego tygodnia właściwego semestru.


Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 04-01-2018 13:31)