SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Historia literatury polskiej: literatura XIX wieku w perspektywie edytorskiej |
Kod przedmiotu | 09.2-WH-FOIEP-HLXIX-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Filologiczna obsługa internetu i e-edytorstwo |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie |
Ćwiczenia | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Poszerzenie i uporządkowanie wiedzy o literaturze XIX wieku w perspektywie historycznej, kulturowej i edytorskiej; kształtowanie umiejętności rozpoznawania charakterystycznych cech literatury XIX wieku oraz wykształcenie umiejętności analizy i interpretacji ówczesnych tekstów literackich. Zapoznanie z problemami edytorstwa i zagadnieniami wydawniczymi w perspektywie klasycznego układu: autor-dzieło-wydawca.
zaliczenie poprzedniego kursu historii literatury polskiej w perspektywie edytorskiej
Pochodzenie i znaczenie terminu „romantyzm”; periodyzacja; opozycja wobec oświeceniowego racjonalizmu; romantyczna estetyka ekspresji i kreacji; typowe gatunki literackie; romantyzm krajowy i emigracyjny; romantyczny regionalizm; powieść międzypowstaniowa. Geneza i tło polskiego pozytywizmu; antynomie światopoglądu pozytywistycznego; teoria i praktyka literatury tendencyjnej; życie literackie – rola publicystyki w kulturze XIX wieku; przemiany powieści i noweli; ewolucja pojmowania realizmu; proza naturalistów; żywotność poetyki romantycznej w poezji – przemiany liryki; twórczość przedburzowców; zapowiedzi przełomu modernistycznego. Książka dziewiętnastowieczna jako produkt na rynku kultury i jej miejsce wśród innych środków ówczesnej komunikacji społecznej.
wykład analityczny i wykład problemowy; dyskusja, klasyczna metoda problemowa, opis wyjaśniający
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
ocena aktywności studentów, zaliczenie kolokwium, napisanie pracy zaliczeniowej na ocenę pozytywną (zawartość merytoryczna, poprawność językowa, edytorska)
W przypadku wyboru „lżejszej” formy końcowego zaliczenia przedmiotu kierunkowego, tj. pracy pisemnej (której przypisano mniejszą wartość punktów ECTS) zamiast egzaminu (wyżej punktowanego), studenci są zobligowani do zaliczenia w tym samym semestrze dodatkowego przedmiotu obieralnego (spośród oferty Instytutu Filologii Polskiej, Wydziału Humanistycznego lub ogólnouczelnianej), by w końcowym rozliczeniu semestru uzyskać co najmniej 30 punktów ECTS (uzyskanie co najmniej 30 pkt. ECTS jest warunkiem zaliczenia semestru).
Fakt wybrania niżej punktowanej formy zaliczenia danego przedmiotu oraz wybór w związku z tym dodatkowego przedmiotu należy zgłosić osobie prowadzącej zajęcia oraz w sekretariacie IFP najpóźniej do końca drugiego tygodnia właściwego semestru.
Zmodyfikowane przez dr Krystian Saja (ostatnia modyfikacja: 04-01-2018 13:31)