Zapoznanie studentów z poziomami i płaszczyznami instancji odbiorczych i nadawczych istniejących w literackiej komunikacji. Umiejętne posługiwanie się przez nich pojęciami z zakresu teorii literatury, historii literatury i edytorstwa dotyczącymi m. in.: form komunikacji i wymiany myśli, historycznych zmiennych w umiejętności i sposobach porozumienia się, skutecznego przepływu informacji, recepcji i wartościowania dzieła literackiego, literackich możliwości w zakresie dialogu, monologu, narracji itd. <!--EndFragment-->
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Dzieło literackie jako komunikat. Role osobowe w literackiej komunikacji. Autor a narrator. Podmiot liryczny. Polilog, monolog, solilokwium, dialog i dialogowość. Narrator i narracja. Biografia – autobiografia – biografizm – genetyzm. Trójkąt autobiograficzny. Recepcja dzieła literackiego – socjologia odbioru tekstu. Teoria konkretyzacji R. Ingardena. Austinowska teoria aktów mowy a literatura. Perswazyjny charakter tekstu literackiego.Teorie recepcji. Czytelnik jako instancja nowej historii literatury. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych. Socjologia odbioru tekstów literackich w ujęciu Pierre'a Bayarda. Instancje pośredniczące w odbiorze: krytyk i badacz. Instancje pośredniczące w odbiorze: tłumacz i cenzor. Mass media jako „interpretanty” literatury.
Metody kształcenia
dyskusja, praca z tekstem naukowym, referat, metoda heurystyczna, rozmowa nauczająca, sprawdzian, praca kontrolna
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Na ćwiczeniach studenci oceniani są za aktywność i poziom merytorycznego przygotowania się do poszczególnych zajęć, umiejętność formułowania dłuższych, logicznych wypowiedzi, zasadność wypowiadanych sądów i twierdzeń. Zobowiązani są czytać ze zrozumieniem zadaną literaturę i zapamiętywać najistotniejsze dla danego tematu kwestie. Przewidziane są sprawdziany i praca kontrolna.
Literatura podstawowa
A. Okopień – Sławińska, Relacje osobowe w literackiej komunikacji, [ w:] Problemy teorii literatury, red. H. Markiewicz, seria 2, Wrocław 1987, s. 27 – 41.
E. Balcerzan, Kręgi wtajemniczenia: czytelnik, badacz, tłumacz, pisarz, Kraków 1982.
L. Jazownik, Wyzwolić moc lektury. Aksjologiczno-dydaktyczny sens dzieła literackiego, Zielona Góra 2003.
A. Legeżyńska, B. Kaniewska, Teoria literatury, Poznań 1993, s. 45-58.
B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa 1978, r. Teoria komunikacji literackiej, s. 20-23.
M. Jasińska, Narrator w powieści, [w:]Genologia polska. Wybór tekstów, red. E. Miodońska – Brookes, A. Kulawik, M. Tatara, Kraków 1983, s. 181 – 209.
B. Chrząstowska, S. Wysłouch, Poetyka stosowana, Warszawa 2000, 363 - 405.
H. Markiewicz, Autor i narrator, [w:] tegoż, Prace wybrane, t. IV, Wymiary dzieła literackiego, Kraków 1996, s. 89-111.
J. Sławiński, O kategorii podmiotu lirycznego, [w zbiorze:] Wiersz i poezja, red. J. Trzynadlowski, Warszawa 1966 lub [w:] Prace wybrane, t. 2, Dzieło-język- tradycja, Kraków 1998.
E. Kasperski, Monologi, soliloquia, polilogi. Kształty romantycznej utopii, [w:] Dialogi romantyczne. Filozofia – teoria i historia – komparatystyka, red. naukowa E. Kasperski, T. Mackiewicz, Pułtusk-Warszawa 2008, s. 35-93.
J. Płuciennik, Literatura, głupcze! Laboratoria nowoczesnej kultury literackiej, Kraków 2009.
Z. Mitosek, Teorie badań literackich. Przegląd historyczny, Warszawa 1983, s. 266-292.
Ph. Lejeune, Pakt autobiograficzny, przeł. A. Labuda, „Teksty” 1975, nr 5.
M. Czermińska, Autobiograficzny trójkąt. Świadectwo, wyznanie i wyzwanie, Kraków 2000, s. 7-52.
A. Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006.
R. Ingarden, Z teorii dzieła literackiego, [w:] Problemy teorii literatury, s. I, red. H. Markiewicz, Wrocław 1987.
W. Tomasik, Teoria aktów mowy a literatura (Od „etiolacji” do „ideologii szczerości”), [w:] Po strukturalizmie. Współczesne badania teoretycznoliterackie, red. R. Nycz, Wrocław 1992.
R. M. Ohmann, Literatura jako akt, [w:] Współczesna teoria badań literackich za granicą, red. H. Markiewicz, t. IV, cz. 1, Kraków 1996 lub Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”, t. II, pod red. K. Bartoszyńskiego, M. Głowińskiego, H. Markiewicza, Wrocław 1988.
J. Searle, Status logiczny wypowiedzi fikcyjnej, [w:] Studia z teorii literatury. Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”, t. II, pod red. K. Bartoszyńskiego, M. Głowińskiego, H. Markiewicza, Wrocław 1988.
H. R. Jauss, Czytelnik jako instancja nowej historii literatury, [w:] Archiwum przekładów „Pamiętnika Literackiego”, t. II, pod red. K. Bartoszyńskiego, M. Głowińskiego, H. Markiewicza, Wrocław 1988.
W. Iser, Apelacyjna struktura tekstów, [w:] Burzyńska, M.P. Markowski, Teorie literatury XX wieku. Antologia, Kraków 2006.
U. Eco, Lector in fabula. Współdziałanie w interpretacji tekstów narracyjnych, Warszawa 1994.
M. Głowiński, Wirtualny odbiorca w strukturze utworu poetyckiego, [w:] Style odbioru. Szkice o komunikacji literackiej, Kraków 1977, s. 60-92.
A. Ślósarz, Ideologiczne matryce. Lektury a ich konteksty. Postkomunistyczna Polska – postkolonialna Australia, Kraków 2013.
E. Balcerzan, Kręgi wtajemniczenia: czytelnik, badacz, tłumacz, pisarz, Kraków 1982.
P. Buchwald- Pelcowa, Cenzura w dawnej Polsce: między prasą drukarską a stosem, Warszawa 1997.
P. Bayard, Jak rozmawiać o książkach, których się nie czytało?, Warszawa 2008..
Literatura uzupełniająca
K. Dmitruk, Literatura–społeczeństwo–przestrzeń. Przemiany układu kultury literackiej, Wrocław 1980.
A. Skrendo, Recepcja literatury: przedmiot, zakresy, cele badań: komentarz do tytułu i postscriptum, „Teksty Drugie” 2001 nr 5; toż [w:] Sporne i bezsporne problemy współczesnej wiedzy o literaturze, red. W. Bolecki i R. Nycz, Warszawa 2002 .
H. Levin, Literatura jako instytucja, [w:] W kręgu socjologii literatury, red. Andrzej Mencwel 1977.
E. Kasperski, W objęciach nowoczesności. Recycling i retoryka zamiast wiedzy?, „Tekstualia. Palimpsesty Literackie Artystyczne Naukowe", nr 4 (15) 2008.
Ł. Wróbel, Konkretyzowanie i konkretyzacja - Ingardenowska koncepcja lektury, „Tekstualia. Palimpsesty Literackie Artystyczne Naukowe", nr 4 (15) 2008.
E. Kasperski, Paradoks czy schizofrenia, czyli o problemie autora w literaturze, „Tekstualia. Palimpsesty Literackie Artystyczne Naukowe", nr 2 (41) 2015.
E. Balczerzan, Awarie i energie komunikacyjne, [w:] tegoż, Literackość, Toruń 2013.
Uwagi
brak
Zmodyfikowane przez dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2017 22:36)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.