Zaznajomienie studentów z podstawową wiedzą o kondycji współczesnej kultury, jej różnorodności i oddziaływaniu na społeczeństwo w różnych wymiarach i aspektach. Nabycie przez nich umiejętności rozpoznawania, odczytywania i krytycznej analizy różnych wytworów kulturowych oraz określania ich reperkusji społecznych; kształtowanie umiejętności interpretacji zjawisk kulturowych w odniesieniu do szerokiego kontekstu zdarzeń o zasięgu globalnym, ale i lokalnym. Uwrażliwienie na wartości nieprzemijające, których dziennikarstwo, jak i cała humanistyka powinny być strażnikami. Zwrócenie uwagi na paradoksy, pułapki, ale i atuty współczesnej kultury i cywilizacji.
Wymagania wstępne
brak
Zakres tematyczny
Kondycja humanistyki i rola humanisty / dziennikarza w nowej rzeczywistości cywilizacyjnej i kulturowej.
Aksjologia w kulturze. Dzieje funkcjonowania platońskiej triady Dobra-Piękna-Prawdy i jej miejsce we współczesnym świecie.
Interpretacje kultur(y).
Antropologia kultury.
Medialne światy kryzysów i medialne światy eventów.
Postmodernizm / postmoderna / ponowoczesność a kultura i literatura współczesna.
Zwrot etyczny w humanistyce.
Kulturowa teoria literatury. Etniczność.
Zagrożenia ideowe współczesnego człowieka (New Age, technokratyzm, posthumanizm i inne).
Krytyka sztuki nowoczesnej.
Sytuacja tzw. kultury wysokiej i kultury masowej.
Problemy upowszechniania kultury.
Media w kulturze, kultura w mediach.
Przyszłość kultury?
Metody kształcenia
dyskusja, praca z tekstem źródłowym, praca ze źródłami cyfrowymi, referat, prezentacja, praca indywidualna i zespołowa, praca kontrolna, projekt
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
przygotowanie merytoryczne i aktywność na zajęciach, zaliczenie prac kontrolnych / kolokwiów, przedstawienie projektu związanego z krytyczną analizą i interpretacją wytworów kulturowych
Literatura podstawowa
„Ethos” 1996, nr 1-2 (33-34), cały numer zatytułowany Wobec postmodernizmu.
„Teksty Drugie” 2007, nr 6.
„Teksty Drugie” 2008, nr 4.
Bauman Z., Ponowoczesność jako źródło cierpień, Warszawa 2011.
Brzeziński J. M., Formacyjna rola humanistyki, „Forum Akademickie”, 3/2014 (20 marca 2014), http://forumakademickie.pl/fa/2014/03/kronika-wydarzen/formacyjna-rola-humanistyki/
Heck D., Etyzm czy zwrot etyczny?, „Pro Libris” 2002, nr 2, s. 34-41.
Kalinowski J., Zagrożenia ideowe współczesnego człowieka, [w:] Człowiek w poszukiwaniu zagubionej tożsamości. „Gdzie jesteś, Adamie?”, Lublin 1987, s. 42-46.
Karaś H., Quo vadis Nowa Ero? New Age w Polsce, Warszawa 1999.
Kulturowa teoria literatury. Główne pojęcia i problemy, red. M. P. Markowski, R. Nycz, Kraków 2006.
Lechte J., Panorama współczesnej myśli humanistycznej. Od strukturalizmu do postmodernizmu, przeł. T. Baszniak, Warszawa 1999.
Lyotard J.-F., Kondycja ponowoczesna. Raport o stanie wiedzy, przeł. M. Kowalska i J. Migasiński, Warszawa 1997.
Siemieniecki Bronisław,Komputery i hipermedia w procesie edukacji dorosłych, Wyd. A. Marszałek, Toruń 1994 (wydanie I).
Świat człowieka – świat kultury Antologia tekstów klasycznej antropologii, red. E. Nowicka, M. Głowacka-Grajper, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca
Antropologia kultury: zagadnienia i wybór tekstów, oprac. G. Godlewski i in.; wstęp i red. A. Mencwel, Warszawa, 2001.
Bhabha K. H., Miejsca kultury; przekł. T. Dobrogoszcz, Kraków 2010.
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.