SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot społeczny: Opinia publiczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot społeczny: Opinia publiczna
Kod przedmiotu 14.0-WA-DiksP-OP- 16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Dziennikarstwo i komunikacja społeczna
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Marzanna Uździcka, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Konwersatorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cel ogólny: zapoznanie z problematyką z zakresu społecznego i kulturowego oddziaływania mediów w komunikowaniu ze społeczeństwem jako całością; cele szczegółowe: zapoznanie z rolą mediów w kształtowaniu opinii publicznej i czynnikami determinującymi określone postawy opinii publicznej, nabycie wiedzy na temat samej kategorii opinia publiczna (jej rodzajami, funkcją itp.) i jej interakcji z podstawowymi systemami komunikacyjnymi, znajomość roli języka w kształtowaniu opinii publicznej, nabycie umiejętności dostrzegania aktywnej roli opinii publicznej jako instrumentu nacisku społecznego.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Rola mediów we współczesnym życiu społecznym i kulturowym – uwagi wstępne.
  2. Opinia publiczna jako kategoria definicyjna (opinia publiczna a opinia społeczna). Funkcje opinii publicznej.
  3. Publiczność. Konceptualizacja pojęcia.
  4. Podstawowe koncepcje spirali milczenia (ujecie E. Noelle-Neumanna, aspekt psychologiczny) .
  5. Media masowe a procesy kształtowania opinii publicznej.
  6. Zjawisko ustanawiania agendy (agenda-setting). Relacje między agenda-setting, agenda-building i mediami (schemat metodologiczny Manheima).
  7. Manipulacja opinią publiczną (opinia publiczna a propaganda). Manipulacja medialna.
  8. Niemanipulacyjne metody nacisku w mediach – perswazja, przymus, przemoc.
  9. Uprzedzenia, stereotyp  jako czynniki wpływu na opinię publiczną.
  10. Formy wyrażania i pomiaru opinii publicznej.
  11. Kształtowanie opinii publicznej – studium przypadka (debaty telewizyjne, telewizyjne serwisy informacyjne itp.).

Metody kształcenia

wykład informacyjny, wykład konwersatoryjny, opis wyjaśniający, opis klasyfikujący, prezentacja, rozmowa nauczająca, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

aktywny udział w wykładzie konwersatoryjnym i dyskusji, prezentacja wybranej "agendy", pozytywna ocena z kolokwium, przedstawienie pracy pisemnej (prezentacji)

Literatura podstawowa

  1. Aronson E., Człowiek istota społeczna, Warszawa 200, s. 61-168.
  2. Dobek-Ostrowska B., Fras J., Ociepka B., Teoria i praktyka propagandy, Warszawa 1999.
  3. Dobek-Ostrowska B., Media masowe i aktorzy polityczni w świetle studiów nad komunikowaniem politycznym, Wrocław 2003, s. 121-176.
  4. McCombs M., Ustanawianie agendy. Media masowe i opinia publiczna, Kraków 2008.
  5. Młyniec E., Opinia publiczna. Wstęp do teorii, Poznań-Wrocław 2002.
  6. Jabłoński W., Opinia publiczna, [w:] Wprowadzenie do nauki o państwie i polityce, (red.) Szmulik B, Żmigrodzki M., Lublin 2004, s. 475-491.
  7. Szwed R., Reprezentacja opinii publicznej w dyskursie publicznym, Lublin 2011.
  8. Noelle-Neumann E., Spirala milczenia, Poznań 2004.

Literatura uzupełniająca

  1. Allan S., Kultura newsów, Kraków 2009.
  2. Bralczyk J., O języku polskiej propagandy politycznej lat siedemdziesiątych, Warszawa 2001.
  3. Błuszkowski J., Stereotypy narodowe w świadomości Polaków, Warszawa 2003.
  4. Globan-Klas T.,  Media i komunikowanie masowe. Teorie i analizy prasy, radia, telewizji i Internetu, Warszawa 2005.
  5. Jabłoński W., Kreowanie informacji. Media relations, Warszawa 2007.
  6. Kasińska-Metryka A.,Od propagandy do public relations. Zarys komunikacji politycznej w Polsce w latach 1980-2005, Warszawa 2007.
  7. Kasińska-Metryka A., Gołoś M. (red.), Mity i stereotypy w polityce. Przeszłość i teraźniejszość, Toruń 2010.
  8. McQuail D., Teoria komunikowania masowego, Warszawa 2007.
  9. Szreder M., Metody i techniki sondażowych badań opinii, Warszawa 2004.

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. Tomasz Ratajczak, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 19-04-2017 13:25)