SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zachowania w sytuacjach kryzysowych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zachowania w sytuacjach kryzysowych
Kod przedmiotu 14.4-WZ-BezP-ZSK
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Bezpieczeństwo narodowe
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 1
Liczba punktów ECTS do zdobycia 1
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. Leszek Gołdyka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest ukazanie bogactwa  i złożoności zachowań społecznych  ludzi w sytuacjach dla nich z wielu punktów widzenia i w wielu aspektach kryzysowych.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

Definicje (koncepcje) zachowania społecznego,  definicje (koncepcje)  sytuacji kryzysowej,  typologie zachowań społecznych, typologie sytuacji kryzysowych, psychospołeczne uwarunkowania  zachowań w sytuacjach kryzysowych.

Metody kształcenia

Wykład interaktywny i wykład tradycyjny.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Znajomość treści wykładu i literatury przedmiotu. Zaliczenie pisemne, pytania otwarte. Progi dla ocen: dost - 60%, dst plus - 65%, dobry - 70%, dobry plus - 80%, bdb - 90%.

Literatura podstawowa

  1. Bogdan Wojciszke, Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2002, s. 178-277; 313-344.
  2. Sztompka Piotr, Socjologia. Analiza Społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków 2012, s. 57-124.
  3. Wojciech Sitek, Wspólnota i zagrożenie. Socjologiczny przyczynek do analizy krótkotrwałej wspólnoty, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław 1997.
  4. Krzysztof Kaniasty, Klęska żywiołowa czy katastrofa społeczna. Psychospołeczne konsekwencje polskiej powodzi w 1997 roku,  Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2003.

Literatura uzupełniająca

  1. Jane Allyn Piliavin, John F. Dovidio, Samuel L. Gaertner, Russel D. Clark III, Interweniujący świadkowie – proces udzielania pomocy, [w:] Tomasz Maruszewski (red.), Poznanie- Afekt- Zachowanie, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 1993, s.180-207.
  2. Grzegorz Sędek, Jak ludzie radzą sobie z sytuacjami, na które nie ma rady, [w:] Mirosław Kofta, Teresa Szustrowa (red.), Złudzenia które pozwalają żyć, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 2001, s. 226-248.
  3. Maja Lis-Turlejska, Specyfika skrajnego stresu – historia poglądów, [w:] Maria lewicka (red.), Jednostka i Spółeczeństwo. Podejscie psychologiczne, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2002, s. 267- 286.
  4. Elliot Aronson, Timothy D. Wilson, Robin M. Akert, Psychologia społeczna. Serce i umysł, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 1997, s. 263-399; 453-493.
  5. David G.  Myers, Psychologia społeczna, Zysk i s-ka Wydawnictwo, Poznań 2003, s. 151-192; 267-309; 354-399; 580-627.
  6. Gerd Bohner, Michaela Wanke, Postawy i zmiana postaw, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk 2004, s. 175- 196; 229-254.
  7. Anthony Giddens, Socjologia, Wydawnictwo Naukowe  PWN, Warszawa 2004, s. 624-657.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Marta Moczulska (ostatnia modyfikacja: 19-04-2017 11:31)