SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zagrożenia katastrofami ekologicznymi - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zagrożenia katastrofami ekologicznymi
Kod przedmiotu 07.2-WZ-BezP-ZKE
Wydział Wydział Ekonomii i Zarządzania
Kierunek Bezpieczeństwo narodowe
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z usystematyzowaną wiedzą dotyczącą klasyfikacji katastrof ekologicznych oraz ich skutków. Ponadto przedmiot kształtuje umiejętności szybkiej identyfikacji zagrożeń jakie niesie ze sobą katastrofa ekologiczna oraz metod minimalizacji jej skutków i sposobu szybkiego reagowania. Celem przedmiotu jest także ukształtowanie umiejętności pracy zespołowej w sytuacjach zagrożenia katastrofą ekologiczną.

Wymagania wstępne

Brak.

Zakres tematyczny

Wykłady: Definicja i klasyfikacja katastrof ekologicznych oraz podstawowych pojęć związanych z geografią, ekologią, sozotechniką i inżynierią środowiska. Katastrofy wywołane czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi. Różnice pomiędzy żywiołami a katastrofami antropogenicznymi. Podstawowe rodzaje katastrof ekologicznych, ich geneza, typy, monitoring i usuwanie skutków. Przykłady wybranych katastrof antropogenicznych. Metody przewidywania i ochrony ludności przez następstwami katastrof ekologicznych.

Ćwiczenia: Problematyka identyfikacji wypadków, zdarzeń losowych, kataklizmów, katastrof ekologicznych, sposoby ich identyfikacji i monitoringu. Prezentacja przykładowych, wybranych katastrof antropogenicznych i wywołanych drogami natury.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny.

Ćwiczenia audytoryjne realizowane są w oparciu o pracę w grupach oraz przy wykorzystaniu metod: praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Studenci zobowiązani są do uzyskania z wykładu zaliczenia z oceną. Warunkiem uzyskania zaliczenie jest co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi na pytania problemowe lub testowe sformułowane w kolokwium zaliczającym wykład (K_W01, K_W02, K_W11, K_U02, K_U07).

Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia na ocenę z ćwiczeń audytoryjnych. Warunkiem zaliczenia jest zrealizowanie zadań projektowych oraz uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium sprawdzającego wiedzę studenta. Kolokwium realizowane jest na zasadzie pisemnej odpowiedzi na pytania otwarte. Pozytywną ocenę otrzymuje student, który odpowiedział poprawnie i wyczerpująco na pytania w co najmniej 60%. Projekty realizowane są w grupach kilkuosobowych (K_U02, K_U07, K_K03, K_K05). Kolokwium stanowić będzie ocenę wiedzy, a projekt umiejętności i kompetencji studenta. Na ocenę końcową z ćwiczeń audytoryjnych składać się będą: ocena z kolokwium (50%), ocena z projektu i pracy na zajęciach (50%).

Ocena końcowa z przedmiotu będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładu, przy założeniu, że obie oceny będą co najmniej dostateczne.

Literatura podstawowa

  1. Crummenerl R., 2003, Kataklizmy. Wyd. 2, Wyd. Atlas, Wrocław.
  2. Godlewska-Lipowa W.A., Ostrowski J.Y., 2000, Problemy światowej ekologii. Z czym wchodzimy w XXI wiek, Wyd. Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego, Olsztyn.
  3. Graniczny M., Mizerski Wł., 2007, Katastrofy przyrodnicze, PWN, Warszawa.
  4. Poskrobko T., 2007, Zarządzanie bezpieczeństwem ekologicznym w Polsce, online: www.kee.ae.wroc.pl.
  5. Siemiński M., 2007, Środowiskowe zagrożenia zdrowia. Inne wyzwania, PWN, Warszawa.
  6. Walker J., Dinnen J., 2004, Potęga żywiołów, Wyd. SAMP Edukacja i Informacja, Warszawa.
  7. Żubera M. (red.), 2006, Katastrofy naturalne i cywilizacyjne. Zagrożenia i reagowanie kryzysowe. Wyd. Wyższej Szkoły Wojsk Lądowych, Wrocław, online: http://www.dbc.wroc.pl/Content/3311/Zagrozenia_i_ reagowanie _kryzysowe.pdf

Literatura uzupełniająca

  1. Fabisiak J., 2008, Zagrożenia ekologiczne Bałtyku związane z zanieczyszczeniami chemicznymi – węglowodory, Zeszyty Naukowe Akademii Marynarki Wojennej, rok XLIX nr 3 (174) 2008, online: http://www.amw.gdynia.pl/library/File/ZeszytyNaukowe/2008/Fabisiak_J.pdf
  2. Kirszensztejn P., Wachowski L., 2001, Chemiczne zagrożenie środowiska, [w:] Kompendium wiedzy o ekologii, red. J. Strzałko, T. Mossor – Pietraszewska, Wyd. PWN, Warszawa, s. 313-356.
  3. Winchester S. i in. (red.), 2004, Ziemia nieujarzmiona planeta, Wyd. National Geographic, Warszawa.
  4. Mizerski W., 2006, Geologia dynamiczna, PWN, Warszawa.
  5. Czasopisma: National Geographic, Sozotechnika, Świat wiedzy – Planeta Ziemia, Gazeta Wyborcza

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 00:18)