SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zagrożenia katastrofami ekologicznymi |
Kod przedmiotu | 07.2-WZ-BezP-ZKE |
Wydział | Wydział Ekonomii i Zarządzania |
Kierunek | Bezpieczeństwo narodowe |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Ćwiczenia | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z usystematyzowaną wiedzą dotyczącą klasyfikacji katastrof ekologicznych oraz ich skutków. Ponadto przedmiot kształtuje umiejętności szybkiej identyfikacji zagrożeń jakie niesie ze sobą katastrofa ekologiczna oraz metod minimalizacji jej skutków i sposobu szybkiego reagowania. Celem przedmiotu jest także ukształtowanie umiejętności pracy zespołowej w sytuacjach zagrożenia katastrofą ekologiczną.
Brak.
Wykłady: Definicja i klasyfikacja katastrof ekologicznych oraz podstawowych pojęć związanych z geografią, ekologią, sozotechniką i inżynierią środowiska. Katastrofy wywołane czynnikami naturalnymi i antropogenicznymi. Różnice pomiędzy żywiołami a katastrofami antropogenicznymi. Podstawowe rodzaje katastrof ekologicznych, ich geneza, typy, monitoring i usuwanie skutków. Przykłady wybranych katastrof antropogenicznych. Metody przewidywania i ochrony ludności przez następstwami katastrof ekologicznych.
Ćwiczenia: Problematyka identyfikacji wypadków, zdarzeń losowych, kataklizmów, katastrof ekologicznych, sposoby ich identyfikacji i monitoringu. Prezentacja przykładowych, wybranych katastrof antropogenicznych i wywołanych drogami natury.
Wykład konwencjonalny.
Ćwiczenia audytoryjne realizowane są w oparciu o pracę w grupach oraz przy wykorzystaniu metod: praca z dokumentem źródłowym, burza mózgów.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Studenci zobowiązani są do uzyskania z wykładu zaliczenia z oceną. Warunkiem uzyskania zaliczenie jest co najmniej 60% poprawnych odpowiedzi na pytania problemowe lub testowe sformułowane w kolokwium zaliczającym wykład (K_W01, K_W02, K_W11, K_U02, K_U07).
Studenci zobowiązani są do uzyskania zaliczenia na ocenę z ćwiczeń audytoryjnych. Warunkiem zaliczenia jest zrealizowanie zadań projektowych oraz uzyskanie oceny pozytywnej z kolokwium sprawdzającego wiedzę studenta. Kolokwium realizowane jest na zasadzie pisemnej odpowiedzi na pytania otwarte. Pozytywną ocenę otrzymuje student, który odpowiedział poprawnie i wyczerpująco na pytania w co najmniej 60%. Projekty realizowane są w grupach kilkuosobowych (K_U02, K_U07, K_K03, K_K05). Kolokwium stanowić będzie ocenę wiedzy, a projekt umiejętności i kompetencji studenta. Na ocenę końcową z ćwiczeń audytoryjnych składać się będą: ocena z kolokwium (50%), ocena z projektu i pracy na zajęciach (50%).
Ocena końcowa z przedmiotu będzie średnią arytmetyczną ocen uzyskanych z ćwiczeń i wykładu, przy założeniu, że obie oceny będą co najmniej dostateczne.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Joanna Zarębska, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 14-04-2017 00:18)