SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Socjologia |
Kod przedmiotu | 14.2-WL-WFSP-SOC |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Wiedza: Student poznaje sport jako zjawisko społeczne, zdobywa wiedzę na temat sportu jako przedmiotu badań socjologii student uczy się koncepcji teoretycznych z zakresu socjologii sportu. Student poznaje społeczne funkcje sportu oraz komponenty współczesnego sportu. Umiejętności: student umie koncepcje filozoficzno-socjologiczne w wyjaśnianiu roli społecznych podstaw działalności w zakresie wychowania fizycznego i sportu. Kompetencje społeczne: student otrzymuje wiedzę w zakresie funkcji społecznej, która pozwoli mu na socjalizację przez sport.
Podstawowe wiadomości z zakresu teorii wychowania fizycznego i sportu
Wiedza: Sport jako zjawisko społeczne. Sport jako przedmiot zainteresowania socjologii, koncepcje teoretyczne w socjologii sportu, społeczne funkcje sportu, komponenty współczesnego sportu. Edukacyjny wymiar sportu, bohater wysiłku sportowego, współczesny idol sportu, celebryci w sporcie.
Globalny i lokalny wymiar sportu. Proces polaryzacji sportu. Widowisko sportowe i jego specyfika z perspektywy socjologa. Spektatorskie przejawy sportu. Sport w mediach, sport a pop kultura. Profesjonalizacja i komercjalizacja sportu, typy kariery sportowca. Dewiacje i patologie w współczesnego sportu. Współczesne współzawodnictwo w wyczynie sportowym, olimpizm jako zjawisko społeczne. Umiejętności: Student potrafi interpretować sport jako zjawisko społeczne. Student umie zdobytą wiedzę na temat sportu analizować i wykorzystać jako przedmiot badań socjologii. Kompetencje społeczne: Student będzie wiedział jak wykorzystać nabytą wiedzę do realizowana funkcji wychowawczej poprzez wpływ na przyszłych wychowanków w zakresie kompetencji społecznych.
Metody eksponujące z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, metoda podająca, wykład konwencjonalny, dyskusja problemowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Pozytywna ocena z pisemnej pracy zaliczeniowej.
1. Heinemann K. 1990., Wprowadzenie do socjologii sportu, Warszawa 1989.
2. Krawczyk Z., Sport w zmieniającym się społeczeństwie, AWF, Warszawa 2000.
3. Socjologia kultury fizycznej. (red) Z. Krawczyk Z Warszawa 1995.
4. Znaniecki F., 1973., Socjologia wychowania, T. II, PWN, Warszawa.
Media-Eros-Przemoc. Sport w czasach podkultury.., (red) A. Gwóźdź, Kraków 2003.
2. Logos i etos polskiego olimpizmu. (red.) Lipiec J, Kraków 1994.
3. Słapek D., Sport i widowiska w świecie antycznym, Kraków-Warszawa 2010.
4. Guttmann A., From Ritual to Record. Nature of Modern Sports, New York 1978.
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)