SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Fizjologia człowieka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Fizjologia człowieka
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-FCZ
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Mateusz Rynkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta i zrozumienie przez niego zasad funkcjonowania organizmu ludzkiego jako całości, przyswojenie wiedzy na temat działania układu nerwowego, krążenia, oddechowego. Student zostaje zaznajomiony z tematyką wpływu różnego rodzaju wysiłku na funkcjonowanie poszczególnych układów. Student ma rozumieć znaczenie wydolności tlenowej i beztlenowej dla zdrowia i sprawności fizycznej człowieka. Student musi nabyć umiejętność oceny wydolności człowieka, zna i rozumie różnice wydolnościowe pomiędzy dziećmi a dorosłymi, zna następstwa braku ruchu i otyłości.

Wymagania wstępne

Znajomość anatomii człowieka, biochemii oraz biomechaniki.

Zakres tematyczny

Wykłady:

Zmiana aktywności ruchowej człowieka na przestrzeni ewolucji i zmiany fizjologiczne z tego wynikając.

Akinezja i jej skutki fizjologiczne.

Otyłość, przyczyny, następstwa, sposoby jej oceny i przeciwdziałania Zasady treningu Wpływ treningu prozdrowotnego na organizm.

Dymorfizm płciowy.

Starzenie się.

Znaczenie fizjologii wysiłku na uzyskiwanie wysokich wyników w sporcie

Energetyka pracy mięśni.

Układ nerwowy.

Termoregulacja podczas spoczynku oraz wysiłków o różnej charakterystyce i w różnych warunkach atmosferycznych.

 

Laboratorium:

  • Struktura i funkcja mięśni szkieletowych: budowa mięśni szkieletowych, typy włókien mięśniowych, jednostka motoryczna, rekrutacja jednostek motorycznych, typy włókien mięśniowych a wyniki sportowe, rodzaje skurczów mięśniowych, siła skurczu mięśniowego.
  • Energia skurczu mięśniowego – metabolizm włókien mięśniowych: substraty energetyczne, źródła resyntezy ATP, sposoby magazynowania energii.
  • Układ nerwowy: komórki nerwowe, potencjał spoczynkowy i czynnościowy, impulsy nerwowe, synapsy, centralny układ nerwowy, obwodowy układ nerwowy, integracja sensoryczna.
  • Kontrola hormonalna podczas wysiłku; system wewnątrzwydzielniczy, hormony, regulacja wewnątrzwydzielnicza metabolizmu podczas wysiłku, regulacja wewnątrzwydzielnicza gospodarki wodno-elektrolitowej podczas wysiłku.
  • Wydatek energetyczny i zmęczenie: pomiar zużycia energii, wydatek energetyczny w spoczynku i podczas wysiłku, zmęczenie i jego przyczyny.
  • Układ krwionośny: serce, naczynia krwionośne, krew.
  • Układ oddechowy: wentylacja płuc i jej składowe, wymiana gazowa, oddychanie komórkowe,regulacja oddychania, spirometria.
  • Reakcja układu krwionośnego i oddechowego podczas wysiłku: próba Ruffiera, test ortostatyczny, step test Mastera, próba Harvardzka.
  • Pomiar wydolności metodą bezpośrednią
  • Fizjologia dzieci i młodzież: wzrost, rozwój i dojrzałość, fizjologiczna odpowiedź na wysiłek fizyczny, adaptacja do wysiłku, zdolności motoryczne a wyniki sportowe.
  • Fizjologia okresu starzenia: wysokość ciała, masa ciała, skład ciała
  • Fizjologiczna odpowiedź na wysiłek fizyczny, adaptacja do wysiłku, sport osób starszych.
  • Dymorfizm płciowy: różnice w budowie ciała, różnice w reakcji fizjologicznej na wysiłek fizyczny, różnice w adaptacji do wysiłku fizycznego, różnice w możliwościach sportowych.
  • Otyłość: otyłość, aktywność fizyczna osób otyłych, skutki otyłości.

Metody kształcenia

Wykład: metoda podająca, wykład informacyjny

Laboratorium: dyskusja problemowa, obserwacja, burza mózgów.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium: zaliczenie na ocenę obejmuje materiał ćwiczeniowy, warunkiem zaliczenia jest otrzymanie przez studenta minimum 3 pozytywnych ocen cząstkowych z pięciu pytań jakie są mu zadawane podczas sprawdzianu, aby uzyskać ocenę pozytywną z pytania cząstkowego student musi wykazać się minimum 50% wiedzą jaka była mu zaprezentowana na zajęciach.

Wykłady: egzamin na ocenę obejmuje materiał wykładowy i laboratoryjne, warunkiem zdawania egzaminu jest uzyskanie oceny pozytywnej z laboratorium. Warunkiem zdania egzaminu jest otrzymanie przez studenta minimum 50% punktów z możliwych do otrzymania z testu.

Literatura podstawowa

  1. Górski J. Fizjologia wysiłku i treningu fizycznego. PZWL Warszawa 2011.
  2. Jaskólski A - Podstawy fizjologii wysiłku fizycznego z zarysem fizjologii człowieka. AWF Wrocław, 2002.
  3. Traczyk W - Fizjologia człowieka w zarysie. PZWL, Warszawa, 1989.
  4. Kozłowski S, Nazar K - Wprowadzenie do fizjologii klinicznej. PZWL, Warszawa, 1995.

Literatura uzupełniająca

  1. Miętkiewski E - Zarys fizjologii lekarskiej. PZWL, W-wa,1984
  2. Górski J - Fizjologiczne podstawy wysiłku fizycznego. PZWL, W-wa 2001.
  3. Halicka-Ambroziak H – Wskazówki do ćwiczeń z fizjologii dla studentów. AWF, Warszawa, 1983

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)