SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria i metodyka pływania - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria i metodyka pływania
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-TMP
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Grzybowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 5 0,33 4 0,27 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Usystematyzowanie przez studenta wiedzy z zakresu metodyki, techniki i przepisów pływania. Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć ruchowych w wodzie. Usprawnienie w zakresie sportowej techniki pływania st. kraul, st. motylkowym i st. zmiennym oraz umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie na poziomie Młodszego Ratownika WOPR.

Wymagania wstępne

Znajomość i umiejętność zaprezentowania poprawnej techniki pływania stylem klasycznym wraz ze startem i nawrotem.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Historia i przepisy pływania (st. kraul, st. motylkowy, st. zmienny).
  2. Ratownictwo wodne (przepisy dotyczące bezpieczeństwa osób przebywających na obszarach wodnych).
  3. Lekcja pływania, metody stosowane w nauczaniu pływania.

Laboratorium

  1. Sportowa technika pływania (st. kraul, st. motylkowy, st. zmienny).
  2. Ratownictwo wodne (umiejętności niezbędnych do zapewnienia bezpieczeństwa podczas zajęć w wodzie na poziomie Młodszego Ratownika WOPR).
  3. Przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie.

Metody kształcenia

Wykład informacyjny, obserwacja, metoda poglądowa, metoda analityczna, metoda syntetyczna, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami - uzyskanie pozytywnej oceny z testu z progami punktowymi, składającego się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie. Ocenie podlegają:

  • zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. kraul, st. motylkowym i st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na określonych dystansach – 70%,
  • test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego – 15%,
  • samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 15%.

Przedmiot kończy się egzaminem końcowym w formie pisemnej z treści obejmującej tematykę wykładów i laboratorium. Warunkiem uzyskania pozytywnej oceny jest zaliczenie testu z progami punktowymi minimum 50% punktów. Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z egzaminu (25%) i laboratorium (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z egzaminu i laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008.
  2. Czabański B., Filon M., Zatoń K. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003.
  3. Dybińska E.: Uczenie się i nauczanie pływania Zagadnienia wybrane. Kraków 2011.
  4. Karpiński R.: Pływanie. Podstawy, techniki, nauczanie. Katowice 2009.
  5. Laughlin T.: Pływanie dla każdego. Zielonka 2007.
  6. Ostrowski A.: Zabawy i rekreacja w wodzie. Warszawa 2003.
  7. Prawie wszystko o ratownictwie wodnym. ZG WOPR praca zbiorowa. Warszawa 1993.
  8. Rakowski M.: Sportowy trening pływacki. Londyn 2010.
  9. Tuliszka M.: 75-lecie Polskiego Związku Pływackiego 1922-1997. Warszawa-Koszalin 1997.
  10. Wiesner W.: Nauczanie - uczenie się pływania. Podręcznik dla studentów akademii wychowania fizycznego. Wrocław 2001.
  11. Wiesner W., Skalski D.: Podstawy metodycznej edukacji ratowniczej. Skarszewy – Wrocław 2005.

Literatura uzupełniająca

  1. Błasiak P., Chadaj M.: Ratownictwo Wodne - vademecum, Warszawa 1993.
  2. Bojarowski R.: Kąpiemy się bezpiecznie, ratujemy skutecznie. Włocławek 2009.
  3. Cholewa J.: Sterowanie procesem treningowym młodych pływaków. Katowice 2009.
  4. Gifford C.: Pływanie. Tajniki sportu. Poznań 2010.
  5. Kołodziej R., Tabaczek-Bejster I., Dudziak A.: Ratownictwo wodne. Wybrane zagadnienia. Rzeszów 2012.
  6. Laughlin T., Delves J.: Kraul metodą Total Immersion. Zielonka 2006.
  7. Michałowski M.: Pływanie. Historia, zasady, trening. Bielsko-Biała 2010.
  8. Michniewicz I., Michniewicz R.: Ratownictwo wodne. Podstawy edukacji studentów. Kalisz 2013.
  9. Montgomery J., Chambers M.: Pływanie. Droga do mistrzostwa. Zielonka 2011.
  10. Newell N., Cross D., Cowcher P., Bernabei T.: Pływanie. Profesjonalnie o sporcie. Warszawa 2011.
  11. Przybylska A.: Pływanie kraulem czyli jak poprawić technikę i przygotować się fizycznie do sezonu. Toruń 2010.
  12. Skalski D.: Ratownik WOPR nauczycielem pływania, Skarszewy 2004.
  13. Skalski D., Wademekum ratownika wodnego. Skarszewy 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)