SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Metodyka wychowania fizycznego - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Metodyka wychowania fizycznego
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-MWF
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Grażyna Biczysko
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 45 3 27 1,8 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Wyposażenie studenta w wiedzę dotyczącą rozwoju psychofizycznego i przygotowanie merytoryczne w zakresie prowadzenia zajęć ruchowych w szkole podstawowej.

Wymagania wstępne

Dobra znajomość zagadnień dotyczących biologii człowieka, pedagogicznych i psychologicznych aspektów rozwoju somatycznego i motorycznego człowieka.

Zakres tematyczny

Wykład: Lekcja wychowania fizycznego, jej typy i rodzaje. Metody stosowane w szkolnym wychowaniu fizycznym. Zasady nauczania, proces nauczania ćwiczeń fizycznych. Ocena z wychowania fizycznego w klasach-III i IV-VI., zasady konstruowania konspektu z wychowania fizycznego

Konwersatorium: analiza programów nauczania z wychowania fizycznego dla szkoły podstawowej, pozycje wyjściowe do ćwiczeń, ćwiczenia kształtujące, zastosowanie w lekcji poszczególnych metod stosowanych w wychowaniu fizycznym, opracowanie fragmentu planu pracy nauczyciela wychowania fizycznego
 

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, wykład konwersatoryjny analiza dokumentów, podająca, poglądowa, słownego ujęcia ruchu, analityczno-syntetyczna.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład – zaliczenie na podstawie obecność i aktywne uczestnictwo w zajęciach

Laboratorium – zaliczenie testu z progami punktowymi minimum 50% punktów oraz kolokwium z pytaniami otwartymi. Podczas zaliczenia studenci otrzymują losowo wybrane pytania z realizowanych bloków tematycznych.

 

Literatura podstawowa

1. Bronikowski M.,2007, Wychowanie fizyczne poprzez zabawy i gry ruchowe, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań.

2. Bronikowski M., 2012, Dydaktyka wychowania fizycznego, fizjoterapii i sportu, Akademia Wychowania Fizycznego, Poznań.

3. Gniewkowski W., Wlaźnik K., 1991, Proces wychowania fizycznego w klasach początkowych. WSiP, W-wa.

4. Strzyżewski St., 1997, Proces wychowania w kulturze fizycznej. WSiP, Warszawa.

5. Sulisz S., 1991, Wychowanie fizyczne w szkole podstawowej. WSiP, Warszawa.

6. Tatarczuk J., 2004, Metodyka wychowania fizycznego. Zagadnienia wybrane. Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego. Zielona Góra, 1-227.

7. Tatarczuk J., 2001, Wychowanie fizyczne w edukacji wczesnoszkolnej, WSP, Zielona Góra, 1-138.

8.Kołodziej M., Kołodziej J., 2005, Lekcje wychowania fizycznego w klasach IV-VI, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów

9. Kołodziej M., Kołodziej J., 1996, Wybrane zagadnienia wychowania fizycznego w nauczaniu początkowym, Wydawnictwo Oświatowe FOSZE, Rzeszów.

10. Lechowicz L., (red.), 1977, Wybrane zagadnienia z organizacji wychowania fizycznego w szkole, Gdańsk.

 

Literatura uzupełniająca

Czasopisma:

1. Lider 

2. Kultura fizyczna

3. Wychowanie fizyczne i zdrowotne

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 04-05-2017 21:15)