SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Edukacja zdrowotna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Edukacja zdrowotna
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-EZ
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Ewa Nowacka-Chiari
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przekazanie wiedzy na temat czynników warunkujcych zdrowie oraz zasad profilaktyki i promocji zdrowia w odniesieniu do najczęściej występujących zaburzeń zdrowotnych i chorób cywilizacyjnych. Zapoznanie studenta z krajowymi i międzynarodowymi programami z zakresu promocji i edukacji zdrowotne. Przygotowanie studenta wychowania fizycznego do roli promotora i edukatora zdrowia.

Wymagania wstępne

Student posiada wiedzę z zakresu rozwoju człowieka w aspekcie biologicznym, psychologicznym i społecznym oraz potrafi opisać i interpretować zjawiska fizjologiczne zachodzące w organizmie pod wpływem czynników zewnętrznych.

Zakres tematyczny

Wykład: pojęcie i aspekty zdrowia wg Światowej Organizacji Zdrowia. Holistyczny i biomedyczny model zdrowia Czynniki wpływające na zdrowie osobnicze i populacji - koncepcja zdrowia wg Lalonda. Zachowania zdrowotne. Profilaktyka chorób – etapy. WHO i Karta Ottawska; geneza promocji zdrowia, obszary działań i metody w promocji zdrowia; Narodowy Program Zdrowia oraz programy wpierające, rola organizacji rządowych i pozarządowych w promocji zdrowia. Rola nauczyciela wychowania fizycznego w edukacji i promocji zdrowia.

Ćwiczenia: zagrożenie zdrowia w XXI wieku (choroby cywilizacyjne, choroby zakaźne). Strategia wychowania fizycznego przeciwko chorobom cywilizacyjnym. Stan zdrowia dzieci i młodzieży w Polsce (postawy zdrowotne i tryb życia dzieci i młodzieży w XXI wieku). Substancje psychoaktywne. Profilaktyka uzależnień od substancji psychoaktywnych, alkoholizm, nikotynizm (programy pomocy i placówki dla osób uzależnionych). Zdrowie psychiczne i psychospołeczne (podstawowe czynniki wpływające na zdrowie psychiczne). Edukacja seksualna (epidemiologia i profilaktyka chorób przenoszonych drogą płciową). Internet a możliwości poprawy efektów edukacji zdrowotnej.

 

Metody kształcenia

Wykład: konwencjonalny, metoda podająca, informacyjna z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych.

Ćwiczenia: dyskusje poprzedzone prelekcją/prezentacją przygotowaną przez studenta, praca w grupach, analiza i dyskusja nt. aktualnych danych dot. stanu zdrowia populacji polskiej, programów zdrowotnych, profilaktyki uzależnień itp. (metody eksponujące - film, metody przypadków); przygotowanie i prezentacja projektu o tematyce prozdrowotnej.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład: zaliczenie końcowe w formie pisemnej trwa 45 minut, zawiera 25 pytań zamkniętych i 5 pytań otwartych. Do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 15 pkt (50%) na 30 pkt. możliwych do zdobycia. Do zaliczenia końcowego student jest dopuszczany na podstawie zaliczenia ćwiczeń.

Ćwiczenia: warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z prelekcji/prezentacji oraz projektu dotyczącego wybranego tematu związanego z przedmiotem.

W przypadkach nieobecności na ćwiczeniach, student powinien uzupełnić braki w terminie uzgodnionym z prowadzącym zajęcia.

Ocena końcowa to średnia arytmetyczna wszystkich form przewidzianych do realizacji przedmiotu. Wyniki średniej arytmetycznej ustala się zgodnie z zasadą: średnia 3,25 stanowi ocenę końcową 3,5; średnia 3,75 stanowi ocenę końcową 4,0; średnia 4,25 stanowi ocenę końcową 4,5; średnia 4,75 stanowi ocenę końcową 5,0.

Aby uzyskać zaliczenie końcowe niezbędne jest uzyskanie pozytywnych ocen z wszystkich ocenianych form.

 

Literatura podstawowa

  1. Izdebski Z.: Seksualność Polaków na początku XXI wieku, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków, 2012.
  2. Szuklski B.: Narkotyki. Kompendium wiedzy o środkach uzależniających, Wyd. Instytut Psychiatrii i Neurologii, Warszawa,2005.
  3. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2010.
  4. Woynarowska B., Kowalewska A., Izdebski Z., Komosińska K.: Biomedyczne podstawy kształcenia i wychowania, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa, 2010.
  5. Woynarowska B.: Edukacja Zdrowotna, podstawy teoretyczne, metodyka, praktyka, Wydawnictwo PWN, 2017

Literatura uzupełniająca

  1. Białek E.D.: Edukacja zdrowotna w praktyce, Wyd. Instytut Psychosyntezy, Warszawa, 2012.
  2. Publikacja Biura Światowej Organizacji Zdrowia WHO; http://www.who.un.org.pl/
  3. Puchalski K.: Internet a możliwości poprawy efektów edukacji zdrowotnej. Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi, Studia Edukacyjne 2012; http://repozytorium.amu.edu.pl/jspui/bitstream/10593/5905/1/studia_eduk_23_s_119-140.pdf
  4. Publikacje i raporty Unii Europejskiej nt. zdrowia i odżywiania; http:// europa.eu/pol/health/index_pl.htm
  5. Publkacje i raporty Unii Europejskiej nt. sportu; http:// europa.eu/spo/index_pl.htm
  6. Publikacje Unii Europejskiej nt. chorób cywilizacyjnych i walki z otyłością; http://bookshop.europa.eu/pl/badania-medyczne-i-biologiczne-cbX74KABstxngAAAEjdpEY4e5L/

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 04-05-2017 22:10)