SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metodyka piłki ręcznej |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-MPR |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studentów do samodzielnego prowadzenia różnych form zajęć z piłki ręcznej. Usprawnienie studentów w zakresie techniki gry w piłkę ręczną.
Podstawowe umiejętności podań, chwytów, rzutu i kozłowania.
Podstawowe umiejętności w zakresie techniki gry:
postawa w obronie i w ataku,
poruszanie się w obronie (krok dostawny, odskok, doskok, bieg przodem i tyłem, zatrzymanie się,
poruszanie się w atakowaniu (starty, bieg ze zmiana tempa, bieg ze zmianą kierunku, skoki w przód i w górę, obroty),
chwyty (półgórny, górny, na wysokości bioder, dolny, z podłoża, sytuacyjne),
podania (półgórne, górne, dolne),
rzuty (w wyskoku w przód i w górą, z padem, z przeskokiem, w biegu),
kozłowanie (pojedyncze, ciągłe, toczenie piłki),
zwody (zwód pojedynczy przodem i tyłem).
Opanowanie umiejętności w zakresie gry indywidualnej w obronie:
ustawienie względem piłki,
krycie ręki z piłką,
blokowanie piłki,
przechwyt piłki,
wygarnięcie piłki,
właściwe reagowanie na zawody,
krycie od strony piłki,
krycie przeciwnika stojącego tyłem do bramki.
Opanowanie umiejętności w zakresie gry indywidualnej w ataku:
indywidualne umiejętności uwalniania się od przeciwnika w celu wyjścia na pozycję poprzez wyminiecie, zabiegniecie, dobiegniecie, obiegniecie, wyjście do piłki.
Nauka podstawowych rozwiązań w obronie:
obrona, krycie „każdy swego” – fragmenty 1x1, 2x2, 3x3,
obrona, krycie z przekazywaniem – fragment 2x2,
obrona, krycie „każdy swego” na całym boisku,
obrona, krycie „każdy swego” na połowie boiska,
obrona, krycie „każdy swego” w obrębie linii rzutów wolnych,
obrona strefowa 3x3, poruszanie się w kierunku podanej piłki.
Opanowanie umiejętności gry w kontrataku w zakresie:
startu do kontrataku,
przyjęcia pierwszego podania od bramkarza,
rozwiązywanie sytuacji 2x0, 2x1, 2x2.
Opanowanie podstawowych umiejętności gry w ataku pozycyjnym:
atak prostopadły wielokrotny,
atak prostopadły wielokrotny wiążący,
współpraca rozgrywający - obrotowy,
Gra szkolna z zastosowaniem poznanych elementów techniczno – taktycznych.
Praktyczna nauka sędziowska.
Zaliczenia
Obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, ćwiczenia praktyczne, zajęcia w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Konwersatorium kończy się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach. Ocenie podlega:
test z progami punktowymi, składający się z pytań zamkniętych i otwartych. Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów – 50%
test sprawności specjalnej – 50%,
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z konwersatorium.
Czerwiński J.: Piłka ręczna. Gdańsk 1978.
Olejnik M., Paterka S.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki ręcznej. Skrypt Nr 133. AWF Poznań 1997.
Paterka S., Nitka J.: Gry i zabawy ruchowe w nauczaniu piłki ręcznej. Poznań 1987.
Paterka S.: Mini piłka ręczna. Poznań 1994.
Walszyk L., Szkutnik R.: Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2005.
Wrześniewski S.: Piłka ręczna. Poradnik metodyczny. Warszawa 2000.
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)