Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:
opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć,
opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
poznanie przepisów FINA – PZP,
zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.
Wymagania wstępne
sprawdzian praktyczny umiejętności pływania czterema sportowymi technikami pływackimi (25m)
Zakres tematyczny
Wykłady
Charakterystyka dyscypliny sportowej – pływanie:
pływanie jako przedmiot nauczania na kursie instruktora sportu;
wiedza i umiejętności pedagogiczno – specjalistyczne instruktora pływania;
zalecane piśmiennictwo wymagania teoretyczne i praktyczne w zakresie sprawności pływackiej;
przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa zajęć na pływalniach i wodach otwartych, regulaminy pływalni;
przepisy dotyczące nauczania pływania indywidualnego i grup zorganizowanych;
sport pływacki w Polsce i na świecie, historia pływania.
Teoretyczne podstawy pływania:
poznanie podstawowych cech środowiska wodnego jako miejsca wysiłku sportowego;
siły działające na ciało w statyce (hydrostatyka) i w dynamice (hydrodynamika);
siła napędowa jej wielkości w cyklu ruchowym sportowych sposobów pływania;
zależność oporu wody od prędkości poruszania się i pozycji ciała;
charakterystyka i teoretyczne podstawy ruchów pływackich;
specyfika oddychania podczas wysiłku w środowisku wodnym;
wpływ ćwiczeń w wodzie na organizm człowieka.
Technika pływania:
ewolucja technik pływania sportowego;
organizacja FINA, przepisy, rola i znaczenie w rozwoju pływania sportowego;
elementarne pływanie jako wstępny etap opanowania techniki pływania sportowego;
metody obserwacji i kryteria skuteczności oceny techniki pływania;
ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na grzbiecie, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na piersiach, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
ogólna charakterystyka techniki pływania stylem klasycznym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
ogólna charakterystyka techniki pływania stylem motylkowym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała ramion, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
technika skoku startowego i startu do pływania na grzbiecie;
technika wykonywania nawrotów stosowana w pływaniu sportowym.
Laboratorium
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania na grzbiecie.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania kraulem na piersiach.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem klasycznym.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem motylkowym.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu startu do grzbietu.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu skoku startowego.
Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu nawrotów stosowanych w sportowych sposobach pływania.
Organizacja zawodów sportowo - rekreacyjnych w pływaniu.
Metody kształcenia
wykład informacyjny, metoda audytoryjna, panel dyskusyjny, metoda projektowa, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia praktyczne
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratoria kończą się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie, udział w organizacji zawodów sportowych w pływaniu. Ocenie podlegają:
zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na dystansie 100 metrów – 50%,
test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Ratownika WOPR – 10%,
wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%,
samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 20%.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i laboratoriów (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.
Literatura podstawowa
Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008
Bartkowiak E.: Sportowa technika pływania. Warszawa 1995
Czabański B., Fiłon M.: Elementy teorii pływania. Wrocław 1991
Czabański B. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003
Karpiński R.: Pływanie. Podstawy techniki. Nauczanie. Katowice 2011
Karpiński R.: Nauczanie pływania i podstaw nurkowania, Katowice 2012
Karpiński R.: Pływanie. Tarnowiec 2000
Waade B. (red.): Pływanie i ratownictwo wodne. Gdańsk 2003
Matynia J., Rostkowska E.: Zabawy i gry ruchowe w nauczaniu pływania. Poznań 1989
Literatura uzupełniająca
Barany I.: 60 lekcji pływania dla dzieci. Warszawa 1970
Bartkowiak E.: 20 lekcji pływania. Warszawa 1974
Białecki R.: Wykorzystanie skoków do wody w nauczaniu pływania. Gdańsk 1996
Czekalska J.: Pływanie synchroniczne (wybrane elementy nauczania). Materiały Przeglądowej Konferencji Młodych Pracowników Naukowych. Warszawa 1985
Czabański B.: Optymalizacja uczenia się i nauczania sportowych czynności sportowych. Wrocław 1986
Krawczyk Z., Czekalska J.: 10-lekcyjny kurs nauki pływania dzieci w wieku 1–3 lat. Warszawa 1995
Szwarc Z.: Pływanie osób dorosłych jako proces nabywania umiejętności. [w.]: Osiński W., Muszkieta R. (red.): Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. Poznań 2000
Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.
Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 05-05-2017 16:53)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.