SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Pływanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Pływanie
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-P
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Tomasz Grzybowski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do samodzielnego prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania – dzieci, młodzieży i osób dorosłych poprzez:

  • opanowanie podstawowych umiejętności pedagogicznych niezbędnych do prowadzenia zajęć nauczania i doskonalenia pływania,
  • poznanie regulaminów, przepisów i zasad bezpieczeństwa prowadzenia zajęć,
  • opanowanie współczesnej wiedzy o technikach pływania, metodyce nauczania, a także podstawowych zagadnień treningu sportowego – rekreacyjnego,
  • poznanie przepisów FINA – PZP,
  • zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie organizacji imprez pływackich, pracy z grupami sportowymi, pływania rekreacyjnego oraz pływania osób niepełnosprawnych.

Wymagania wstępne

sprawdzian praktyczny umiejętności pływania czterema sportowymi technikami pływackimi (25m)

Zakres tematyczny

Wykłady

Charakterystyka dyscypliny sportowej – pływanie:

  • pływanie jako przedmiot nauczania na kursie instruktora sportu;
  • wiedza i umiejętności pedagogiczno – specjalistyczne instruktora pływania;
  • zalecane piśmiennictwo wymagania teoretyczne i praktyczne w zakresie sprawności pływackiej;
  • przepisy prawne dotyczące bezpieczeństwa zajęć na pływalniach i wodach otwartych, regulaminy pływalni;
  • przepisy dotyczące nauczania pływania indywidualnego i grup zorganizowanych;
  • sport pływacki w Polsce i na świecie, historia pływania.

Teoretyczne podstawy pływania:

  • poznanie podstawowych cech środowiska wodnego jako miejsca wysiłku sportowego;
  • siły działające na ciało w statyce (hydrostatyka) i w dynamice (hydrodynamika);
  • siła napędowa jej wielkości w cyklu ruchowym sportowych sposobów pływania;
  • zależność oporu wody od prędkości poruszania się i pozycji ciała;
  • charakterystyka i teoretyczne podstawy ruchów pływackich;
  • specyfika oddychania podczas wysiłku w środowisku wodnym;
  • wpływ ćwiczeń w wodzie na organizm człowieka.

Technika pływania:

  • ewolucja technik pływania sportowego;
  • organizacja FINA, przepisy, rola i znaczenie w rozwoju pływania sportowego;
  • elementarne pływanie jako wstępny etap opanowania techniki pływania sportowego;
  • metody obserwacji i kryteria skuteczności oceny techniki pływania;
  • ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na grzbiecie, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
  • ogólna charakterystyka techniki pływania kraula na piersiach, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, naprzemianstronna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
  • ogólna charakterystyka techniki pływania stylem klasycznym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
  • ogólna charakterystyka techniki pływania stylem motylkowym, przebieg ruchów napędowych, położenia ciała ramion, symetryczna praca ramion i nóg, koordynacja ruchów napędowych i oddychania;
  • technika skoku startowego i startu do pływania na grzbiecie;
  • technika wykonywania nawrotów stosowana w pływaniu sportowym.

Laboratorium

  1. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania na grzbiecie.
  2. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania kraulem na piersiach.
  3. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem klasycznym.
  4. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu i doskonaleniu techniki pływania stylem motylkowym.
  5. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu startu do grzbietu.
  6. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu skoku startowego.
  7. Metodyka i systematyka ćwiczeń stosowanych w nauczaniu nawrotów stosowanych w sportowych sposobach pływania.
  8. Organizacja zawodów sportowo - rekreacyjnych w pływaniu.

Metody kształcenia

wykład informacyjny, metoda audytoryjna, panel dyskusyjny, metoda projektowa, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia praktyczne

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratoria kończą się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, hospitacja zajęć ruchowych w wodzie, udział w organizacji zawodów sportowych w pływaniu. Ocenie podlegają:

  • zaprezentowanie poprawnej techniki pływania st. zmiennym wraz ze startami i nawrotami oraz uzyskanie limitów czasowych na dystansie 100 metrów – 50%,
  • test sprawnościowy w zakresie ratownictwa wodnego na poziomie Ratownika WOPR – 10%,
  • wykonanie grupowego projektu (przygotowanie, realizacji i dokumentacja z przeprowadzonych zawodów) – 10%,
  • opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 10%,
  • samodzielne przeprowadzenie zajęć ruchowych w wodzie – 20%.

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (25%) i laboratoriów (75%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i laboratorium.

Literatura podstawowa

  1. Bartkowiak E.: Pływanie sportowe. Warszawa 2008
  2. Bartkowiak E.: Sportowa technika pływania. Warszawa 1995
  3. Czabański B., Fiłon M.: Elementy teorii pływania. Wrocław 1991
  4. Czabański B. (red.): Elementy teorii pływania. Wrocław 2003
  5. Karpiński R.: Pływanie. Podstawy techniki. Nauczanie. Katowice 2011
  6. Karpiński R.: Nauczanie pływania i podstaw nurkowania, Katowice 2012
  7. Karpiński R.: Pływanie. Tarnowiec 2000
  8. Waade B. (red.): Pływanie i ratownictwo wodne. Gdańsk 2003
  9. Matynia J., Rostkowska E.: Zabawy i gry ruchowe w nauczaniu pływania. Poznań 1989

Literatura uzupełniająca

  1. Barany I.: 60 lekcji pływania dla dzieci. Warszawa 1970
  2. Bartkowiak E.: 20 lekcji pływania. Warszawa 1974
  3. Białecki R.: Wykorzystanie skoków do wody w nauczaniu pływania. Gdańsk 1996
  4. Czekalska J.: Pływanie synchroniczne (wybrane elementy nauczania). Materiały Przeglądowej Konferencji Młodych Pracowników Naukowych. Warszawa 1985
  5. Czabański B.: Optymalizacja uczenia się i nauczania sportowych czynności sportowych. Wrocław 1986
  6. Krawczyk Z., Czekalska J.: 10-lekcyjny kurs nauki pływania dzieci w wieku 1–3 lat. Warszawa 1995
  7. Szwarc Z.: Pływanie osób dorosłych jako proces nabywania umiejętności. [w.]: Osiński W., Muszkieta R. (red.): Wychowanie fizyczne i sport w badaniach naukowych. Poznań 2000
  8. Wojciechowska-Maszkowska B., Urantówka J., Wieloch M.: Nauka pływania – Atlas ćwiczeń. Opole 2009
  9. Wiesner W.: Naucz pływać swoje dziecko. Wrocław 1992
  10. Wiesner W.: Nauczanie – uczenie się pływać. Wrocław 1999
  11. www.fina.org – Światowa Federacja Pływacka (FINA)
  12. www.polswim.pl – Polski Związek Pływacki (aktualne przepisy pływania)
  13. www.wopr.pl – Wodne Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe (WOPR)
  14. www.swim.ee – strona poświęcona technice, analizie wyścigów pływackich
  15. www.plywanie.pl – forum dyskusyjne o pływaniu
  16. www.mojeplywanie.pl – forum dyskusyjne o pływaniu
  17. www.swim.info.pl – pływanie osób niepełnosprawnych

 

Uwagi

Program specjalizacji w treściach jak i ich wymiarach godzinowych został opracowany na podstawie „Programu kształcenia na stopień licencjonowanego instruktora sportu w pływaniu Polskiego Związku Pływackiego”.


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 05-05-2017 16:53)