SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Piłka ręczna - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Piłka ręczna
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-PR
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • mgr Władysław Leśniak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Przygotowanie studenta do uzyskania stopnia instruktora sportu w piłce ręcznej, a w szczególności do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę ręczną oraz ich realizacji w klubach sportowych i rekreacyjnych, ośrodkach wypoczynku, na obozach sportowych i koloniach, prowadzenia zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego (podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli).

Wymagania wstępne

Wiadomości, umiejętności i kompetencje na poziomie efektów kształcenia przedmiotu „Piłka Ręczna” (kod przedmiotu: 16.1-WP-WF- PiłR).

 

Zakres tematyczny

  1. Charakterystyka gry w piłkę ręczną.

  • Zarys historii piłki ręcznej w Polsce i na świecie.

  • Charakterystyka gry: techniczno-taktyczna, sprawnościowa, fizjologiczna, na różnych poziomach współzawodnictwa, gry kontrolne, zawody mistrzowskie.

  • Aktualne przepisy gry w piłce ręcznej, sędziowanie i protokołowanie.

  • Wymogi techniczno-sportowe (aktualne przepisy i normy) dotyczące: sprzętu sportowego, sali i boisk, oświetlenia, ogrzewania, zaplecza sanitarno-pomocniczego na różnych poziomach współzawodnictwa.

  1. Organizacja nauczania gry w piłkę ręczną.

  • Terminologia w piłce ręcznej.

  • Struktura zespołu. Podział obowiązków, funkcje zawodników i pozycje w grze. Konstruowanie drużyny.

  • Ogólne założenia metodyki nauczania i doskonalenia techniki i taktyki gry.

  1. Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej.

  • Sprawność fizyczna w strukturze treningu.

  • Metodyka kształtowania sprawności fizycznej u dzieci i młodzieży.

  • Metodyka kształtowania koordynacyjnych zdolności motorycznych u dzieci i młodzieży.

  • Elementy treningu funkcjonalnego.

  • Organizacja jednostki treningowej.

  1. Technika gry w piłkę ręczną.

  • Zasady, metody, formy i środki nauczania i doskonalenia techniki gry

  • Klasyfikacja i współzależność elementów techniki gry.

Laboratorium:

1. Organizacja gry w piłkę ręczną na poszczególnych etapach szkolenia.

  • Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej.

  • Gry i zabawy ruchowe w treningu.

  • Metodyka kształtowania zdolności koordynacyjnych w piłce ręcznej: różnicowanie, orientacja, szybka reakcja, dostosowanie, sprzężenie ruchu, rytmizacja, równowaga.

  • Ćwiczenia gimnastyczne i akrobatyczne w treningu młodego piłkarza ręcznego.

  1. Technika gry w piłkę ręczną.

  2. Jednostka treningowa.

  • Rodzaje rozgrzewek – przykłady rozwiązań. Przykłady rozgrzewki przedmeczowej.

  • Ćwiczenia w części końcowej.

  • Ćwiczenia stabilizujące i korekcyjne kręgosłupa.

Metody kształcenia

Wykład konwencjonalny, zajęcia praktyczne, konsultacje, obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia w grupach.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.

Laboratoria kończą się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę ręczną, udział w obserwacji zajęć piłki ręcznej. Ocenie podlegają:

  • test sprawności specjalnej – 70%,

  • opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 30%,

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (40%) i konwersatoriów (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i konwersatorium.

 

Literatura podstawowa

  1. Czerwiński J.: Piłka ręczna. Gdańsk 1978

  2. Olejnik M., Paterka S.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki ręcznej. Skrypt Nr 133. Poznań 1997

  3. Paterka S., Nitka J.: Gry i zabawy ruchowe w nauczaniu piłki ręcznej. Poznań 1987

  4. Paterka S.: Mini piłka ręczna. Poznań 1994

  5. Walszyk L., Szkutnik R.: Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2005

  6. Wrześniewski S.: Piłka ręczna. Poradnik metodyczny. Warszawa 2000

Literatura uzupełniająca

  1. Biernacki L., Kubrycht J., Nowiński W. Pierwsze kroki w piłce ręcznej. Przewodnik metodyczny. Gdańsk 2013

  2. Dencikowska A.: Piłka ręczna. Rzeszów 2012

  3. Diczuk J. Piłka Ręczna. Bliżej z przepisami. Katowice 2007

  4. Dulawa M.: Piłka ręczna. Historia, zasady, trening. Bielsko Biała 2011

  5. Spieszny M., Tabor R., Walczak L.: Piłka ręczna. Technika, metodyka, podstawy taktyki. Kraków 2011

 

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)