SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Piłka ręczna |
Kod przedmiotu | 16.1-WL-WFSP-PR |
Wydział | Wydział Nauk Biologicznych |
Kierunek | Wychowanie fizyczne / nauczycielska |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Przygotowanie studenta do uzyskania stopnia instruktora sportu w piłce ręcznej, a w szczególności do samodzielnego formułowania celów i opracowywania programów nauczania gry w piłkę ręczną oraz ich realizacji w klubach sportowych i rekreacyjnych, ośrodkach wypoczynku, na obozach sportowych i koloniach, prowadzenia zajęć w ramach lekcji wychowania fizycznego (podniesienie kwalifikacji zawodowych nauczycieli).
Wiadomości, umiejętności i kompetencje na poziomie efektów kształcenia przedmiotu „Piłka Ręczna” (kod przedmiotu: 16.1-WP-WF- PiłR).
Charakterystyka gry w piłkę ręczną.
Zarys historii piłki ręcznej w Polsce i na świecie.
Charakterystyka gry: techniczno-taktyczna, sprawnościowa, fizjologiczna, na różnych poziomach współzawodnictwa, gry kontrolne, zawody mistrzowskie.
Aktualne przepisy gry w piłce ręcznej, sędziowanie i protokołowanie.
Wymogi techniczno-sportowe (aktualne przepisy i normy) dotyczące: sprzętu sportowego, sali i boisk, oświetlenia, ogrzewania, zaplecza sanitarno-pomocniczego na różnych poziomach współzawodnictwa.
Organizacja nauczania gry w piłkę ręczną.
Terminologia w piłce ręcznej.
Struktura zespołu. Podział obowiązków, funkcje zawodników i pozycje w grze. Konstruowanie drużyny.
Ogólne założenia metodyki nauczania i doskonalenia techniki i taktyki gry.
Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej.
Sprawność fizyczna w strukturze treningu.
Metodyka kształtowania sprawności fizycznej u dzieci i młodzieży.
Metodyka kształtowania koordynacyjnych zdolności motorycznych u dzieci i młodzieży.
Elementy treningu funkcjonalnego.
Organizacja jednostki treningowej.
Technika gry w piłkę ręczną.
Zasady, metody, formy i środki nauczania i doskonalenia techniki gry
Klasyfikacja i współzależność elementów techniki gry.
Laboratorium:
1. Organizacja gry w piłkę ręczną na poszczególnych etapach szkolenia.
Ukierunkowane kształtowanie sprawności fizycznej.
Gry i zabawy ruchowe w treningu.
Metodyka kształtowania zdolności koordynacyjnych w piłce ręcznej: różnicowanie, orientacja, szybka reakcja, dostosowanie, sprzężenie ruchu, rytmizacja, równowaga.
Ćwiczenia gimnastyczne i akrobatyczne w treningu młodego piłkarza ręcznego.
Technika gry w piłkę ręczną.
Jednostka treningowa.
Rodzaje rozgrzewek – przykłady rozwiązań. Przykłady rozgrzewki przedmeczowej.
Ćwiczenia w części końcowej.
Ćwiczenia stabilizujące i korekcyjne kręgosłupa.
Wykład konwencjonalny, zajęcia praktyczne, konsultacje, obserwacja, samodzielne opracowanie materiałów metodycznych, zajęcia w grupach.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykłady z przedmiotu kończą się testem w formie pisemnej zgodnym z podanymi kryteriami (test z progami punktowymi składający się z pytań zamkniętych i otwartych). Minimum na uzyskanie zaliczenia to 60% punktów.
Laboratoria kończą się zaliczeniem na ocenę. Podstawą zaliczenia jest aktywne uczestnictwo w zajęciach, udział w organizacji zawodów sportowych w piłkę ręczną, udział w obserwacji zajęć piłki ręcznej. Ocenie podlegają:
test sprawności specjalnej – 70%,
opracowane przez studenta materiały metodyczne (konspekty, arkusze statystyczne, protokoły) – 30%,
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z wykładów (40%) i konwersatoriów (60%). Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z wykładu i konwersatorium.
Czerwiński J.: Piłka ręczna. Gdańsk 1978
Olejnik M., Paterka S.: Przewodnik do ćwiczeń z piłki ręcznej. Skrypt Nr 133. Poznań 1997
Paterka S., Nitka J.: Gry i zabawy ruchowe w nauczaniu piłki ręcznej. Poznań 1987
Paterka S.: Mini piłka ręczna. Poznań 1994
Walszyk L., Szkutnik R.: Piłka ręczna. Zasób ćwiczeń dla dzieci i młodzieży. Warszawa 2005
Wrześniewski S.: Piłka ręczna. Poradnik metodyczny. Warszawa 2000
Biernacki L., Kubrycht J., Nowiński W. Pierwsze kroki w piłce ręcznej. Przewodnik metodyczny. Gdańsk 2013
Dencikowska A.: Piłka ręczna. Rzeszów 2012
Diczuk J. Piłka Ręczna. Bliżej z przepisami. Katowice 2007
Dulawa M.: Piłka ręczna. Historia, zasady, trening. Bielsko Biała 2011
Spieszny M., Tabor R., Walczak L.: Piłka ręczna. Technika, metodyka, podstawy taktyki. Kraków 2011
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)