SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Antropomotoryka - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Antropomotoryka
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-ANATROP
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Jan Kosendiak, prof. UZ
  • dr Mateusz Rynkiewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Egzamin
Ćwiczenia 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Celem nauczania  jest zapoznanie studentów z uwarunkowaniami, przejawami i strukturą motoryczności człowieka z uwzględnieniem  okresów ontogenezy oraz implikacji pedagogicznych związanych z rosnąca rolą ruchu jako elementu profilaktyki zdrowia.

Wymagania wstępne

Podstawowa wiedza z zakresu anatomii, fizjologii, biochemii, biomechaniki.

Zakres tematyczny

Wykłady:

1.Antropomotoryka jako dyscyplina naukowa i pedagogiczna.

2.Definicje motoryczności. Rozwój problematyki  motoryczności człowieka. Kierunki badań nad motorycznością człowieka na świecie i w Polsce.

3.Przedmiot i koncepcje teorii motoryczności. Miejsce teorii motoryczności w systemie nauk kultury fizycznej. Metody i techniki badawcze w teorii motoryczności.

4.Filogenetyczny rozwój motoryczności człowieka.

5.Rozwój motoryczny człowieka w ontogenezie.

6.Genetyczne uwarunkowania zdolności motorycznych.

7.Środowiskowe uwarunkowania motoryczności.

8.Morfologiczne uwarunkowania motoryczności człowieka.

 9.Wybrane zagadnienia gerokinezjologii (aktywność fizyczna a zmiany inwolucyjne   w aspekcie uwarunkowań zdrowotnych).

 

Konwerstaorium:

1. Szybkość jako kondycyjna zdolność motoryczna.

2. Wytrzymałość jako kondycyjna zdolność motoryczna.

3. Siła jako kondycyjna zdolność motoryczna.

4. Koordynacyjne zdolność motoryczne.

5. Przykładowe testy do oceny kondycyjnych i koordynacyjnych zdolności motorycznych.

6. Zasady prowadzenia pomiarów.

7. MTSF i EUROFIT.

8. Ruch a zdrowie człowieka.

9. Ruch a oddychanie.

10. Symetria i asymetria czynności ruchowych.

11.Kształt kręgosłupa w świetle motoryki człowieka.

12. Zasady tworzenia i realizacji programów aktywności fizycznej

Metody kształcenia

Metody słowne; wykład z wykorzystaniem prezentacji multimedialnych, dyskusja, wyjaśnienie. Metody eksponujące: film, pokaz. Metoda tekstu przewodniego, praca z książką, praca z dokumentem źródłowym, dyskusja panelowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady z przedmiotu kończą się egzaminem w formie pisemnej (testowo-opisowej) zgodnym z podanymi kryteriami na podstawie testu z progami punktowymi. Ocena pozytywna to uzyskanie minimum 50% punktów. Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z konwersatorium.

Konwersatoria :  warunkiem zaliczenia jest obecność na zajęciach, uzyskanie pozytywnych ocen cząstkowych z kolokwium oraz dodatkowo za aktywność (prezentacje, plakaty, projekty własne), oraz uzyskanie minimum 50% punktów z testu końcowego.

Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną końcowych ocen z egzaminu i konwersatorium.

Literatura podstawowa

1.      Dobosz J. (2012), Tabele punktacyjne testów Eurofit, Międzynarodowego i Coopera dla uczniów i uczennic szkół podstawowych. AWF, Warszawa.

2.     Dobosz J. (2012), Tabele punktacyjne testów Eurofit, Międzynarodowego i Coopera dla uczniów i uczennic gimnazjów oraz szkół ponadgimnazjalnych. AWF, Warszawa.

3.     Dobosz J. (2012),Kondycja fizyczna dzieci i młodzieży w wieku szkolnym. Siatki centylowe. AWF, Warszawa.

4.     Drozdowski Z.(1998), Antropometria w wychowaniu fizycznym, AWF Poznań.

5.     Jegier A., Nazar K., Dziak A.(2013), Medycyna sportowa, PZWL, Warszawa.

6.     Ljach W. (2003), Kształtowanie zdolności motorycznych dzieci i młodzieży. COS, Warszawa.

7.     Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R. (2014), Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.

8.     Mleczko E. (1991), Przebieg i uwarunkowania rozwoju funkcjonalnego dzieci krakowskich między 7a 14 rokiem życia, AWF, Kraków.

9.     Osiński W. (red.), (2000), Motoryczność człowieka – jej struktura, zmienność i uwarunkowania, AWF Poznań.

10.   Osiński W. (2003) , Antropomotoryka, AWF Poznań.

11.   Osiński W. (2013) ,Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa.

12.   Szopa J. (1992), Genetyczne i środowiskowe uwarunkowania rozwoju somatycznego dzieci między 7 a 14 rokiem życia: wyniki longitudinalnych badań rodzinnych. AWF Kraków.

13.   Szopa J., Mleczko E., Żak S. (2000), Podstawy antropomotoryki, PWN Warszawa – Kraków.

 

Literatura uzupełniająca

1.      Antropomotoryka, czasopismo AWF w Krakowie.

2.      Bajdziński M., Starosta W. (2002), Różnicowanie kinestetyczne i jego uwarunkowania,  Międzynarodowe Stowarzyszenie Motoryki Sportowej, Warszawa - Gorzów Wlkp.

3.      Drozdowski Z. (1989), O celowości i metodach rekonstrukcji ewolucji motoryczności człowieka. Tezy wyjściowe. Roczniki Naukowe AWF w  Poznaniu, z. 38, 3-8.

4.      Malinowski A. (2004), Auksjologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym, Uniwersytet Zielonogórski,  Zielona Góra.

5.      Osiński W. (1988), Wielokierunkowe związki zdolności motorycznych i parametrów morfologicznych. Badania dzieci i młodzieży wielkomiejskiej z uwzględnieniem poziomu stratyfikacji społecznej, AWF Poznań.

6.      Raczek J., Mynarski W. (1992) , Koordynacyjne zdolności motoryczne dzieci i młodzieży. Struktura    wewnętrzna i zmienność osobnicza, AWF Katowice.

7.      Raczek J., Mynarski W., Ljach W. (2002),  Kształtowanie i diagnozowanie koordynacyjnych

 zdolności motorycznych, AWF, Katowice.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Grażyna Biczysko (ostatnia modyfikacja: 05-05-2017 17:21)