SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Seminarium dyplomowe: nauki biologiczne, biomedyczne i społeczne - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Seminarium dyplomowe: nauki biologiczne, biomedyczne i społeczne
Kod przedmiotu 16.1-WL-WFSP-SD
Wydział Wydział Nauk Biologicznych
Kierunek Wychowanie fizyczne / nauczycielska
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Ryszard Asienkiewicz, prof. UZ
  • dr hab. inż. Jan Kosendiak, prof. UZ
  • dr n. farm. Andrzej Pokrywka
  • dr Mateusz Rynkiewicz
  • dr hab. Tomasz Lisicki, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Seminarium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z tematyką badań  realizowanych w obszarach: auksologii, ekologii człowieka i antropologii ontogenetycznej. Poszerzenie wiedzy z obszaru nauk biologicznych. Umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy. Nabycie doświadczenia w pisaniu tekstu naukowego. Zapoznanie  studentów z formami opracowania wyników badań  oraz ich interpretacją, technikami pisania pracy dyplomowej. Przygotowanie studentów do obrony pracy dyplomowe

Wymagania wstępne

Posiadanie wiedzy z zakresu studiowanego kierunku (w tym z antropologii, ekologii człowieka, biologii, antropomotoryki, fizjologii, biochemii, promocji zdrowia). Wiedza i umiejętności z zakresu metod, technik i narzędzi badawczych oraz analiz statystycznych.

Zakres tematyczny

Nauki biologiczne

Ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium.  Sprecyzowanie tematów prac dyplomowych. Poszukiwanie i wstępna orientacja w literaturze przedmiotu, ocena jej przydatności i dokonywanie selekcji. Praktyczne i teoretyczne znaczenie podjętego tematu. Technika pisania pracy dyplomowej (język, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.). Metody statystycznego i graficznego opracowania materiału. Redagowanie planu pracy dyplomowej. projektowanie rozwiązań na podstawie diagnozy. Przygotowanie i przedstawienie  koncepcji projektu. Realizacja badań do pracy dyplomowej. Opracowanie statystyczne i graficzne wyników badań. Zapoznanie studentów z  umiejętnością interpretowania wyników badań. Umiejętność formułowania stwierdzeń i wniosków. Przygotowanie studentów do obrony pracy dyplomowej (licencjackiej).

Nauki biomedyczne: 

  1. Zasady dobrej praktyki badawczej: reguły badawczej rzetelności, reguły lojalności wobec uczestników badań i reguły pożyteczności wyników badawczych
  2. Etyczne aspekty przygotowania pracy dyplomowej
  3. Ogólne uwagi dotyczące kształtu pracy dyplomowej; dobór i weryfikacja piśmiennictwa
  4. Wybór tematu pracy licencjackiej z zakresu nauk biomedycznych
  5. Prezentacja projektu pracy dyplomowej o charakterze przeglądowym
  6. Zasady przygotowania części wstępnej, zasadniczej i końcowej pracy dyplomowej; redagowanie piśmiennictwa wg regulaminu prac dyplomowych dla WLNZ

Nauki społeczne

Zaproponowanie ogólnej tematyki seminarium, ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium. Technika pisania pracy dyplomowej (język , przypisy, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.). Sprecyzowanie tematów prac dyplomowych. Poszukiwanie i wstępna orientacja w literaturze przedmiotu, ocena jej przydatności i dokonywanie selekcji. Praktyczne i teoretyczne znaczenie podjętego tematu. Metody statystycznego opracowania materiału. Redagowanie planu pracy dyplomowej. projektowanie rozwiązań na podstawie diagnozy. Przygotowanie i przedstawienie  koncepcji projektu

Metody kształcenia

Dyskusja, pokaz, prezentacja studentów, praca z materiałem źródłowym, metoda projektu, praca indywidualna ze studentem, metoda analityczna, metoda syntetyczna.

 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Seminarium kończy się zaliczeniem z oceną.

Warunkiem zaliczenia semestru VI  jest samodzielne zebranie materiałów do pracy, opracowanie statystyczne i graficzne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel i/lub Statistica. Przygotowanie  do obrony pracy dyplomowej (licencjackiej).

Literatura podstawowa

Nauki biologiczne: 

  1. Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych. Komitet Etyki w Nauce PAN, Warszawa 2001.
  2. Drozdowski Z.: Wybrane zagadnienia metodologii badań naukowych w zakresie kultury fizycznej. AWF, Poznań 1987.
  3. Drozdowski Z.: Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego. AWF, Poznań 1988.
  4. Drozdowski Z.: Antropometria w wychowaniu fizycznym. AWF Poznań 1998.
  5. Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2003.
  6. Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2014.
  7. Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Uniwersytet Zielonogórski 1999.
  8. Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
  9. Osiński W.: Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.
  10. Osiński W. (2013) ,Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa.
  11. Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995.
  12. Sirojć Z.: Przygotowanie pracy dyplomowej, poradnik dla studentów i promotorów. Wyd. Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa 2009.
  13. Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.: Struktura somatyczna i aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
  14. Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.
  15. Wolański N.: Ekologia człowieka. Podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. PWN, Warszawa 2008.  

Nauki społeczne: 

  1. Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych. Poradnik dla studentów. WSP Zielona Góra 1983.
  2. Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badan pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, 2003.
  3. Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, 1995.
  4. Drozdowski Zb., Wybrane zagadnienia metodologii badań naukowych w zakresie kultury fizycznej, AWF Poznań, 1987.
  5. Grabik  J., Promocja aktywności fizycznej, AWF Gdańsk, 1997.
  6. Gerstenkorn A., Palenie tytoniu wśród studentów stomatologii. Zdrowie Publiczne, 1, 12-15, 1995.
  7. Gerstenkorn A., Suwała M., Picie alkoholu przez studentów, Zdrowie Publiczne, 1, 59-62.
  8. Jopkiewicz A., Markowska M., Przechodni A., Charakterystyka zachowań zdrowotnych studentów WSP w Kielcach [w:] Mierniki zachowań zdrowotnych, Ingi,   Warszawa, 2000, 66-74.
  9. Krzych Ł., Analiza stylu życia studentów Śląskiej Akademii Medycznej. Zdrowie Publiczne 1, 67-70, 2004.
  10. Lisicki T., Kosińska E., Krytycznie o badaniach czasu wolnego młodzieży akademickiej, Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja, t. 5, 49-57, 2010.
  11. Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008.
  12. Lisicki T. (red. naukowy), Zachowania zdrowotne i sprawność fizyczna studentów. Studium badawcze, Uniwersytet Zielonogórski, 2012.
  13. Jopkiewicz A.,  Nowak St. (red.), Uwarunkowania zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży – implikacje badawcze i rekomendacje praktyczne. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB Radom, 2013.
  14. Asienkiewicz A., Skorupka E., Tatarczuk J., Ontogeneza i promocja zdrowia w aspektach medycyny, antropologii i wychowania fizycznego. Oficyna Wydawnicza UZ, 2015.
  15. Tatarczuk J., Niektóre problemy dojrzewania dziewcząt w świetle uwarunkowań społecznych i morfologicznych [w:] Uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży wiejskiej, (red.) Zagórski J., Skład M., Instytut Medycyny Wsi, 176-185, Lublin 2003.
  16. Literatura tematyczna – zgodna z zainteresowaniami studentów.

Nauki biomedyczne: 

  1. Sirojć Z. Przygotowanie pracy dyplomowej; poradnik dla studentów i promotorów. Wyd. Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie. Warszawa 2009       http://www.uczelniawarszawska.pl/pdf/technika.pdf
  2. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
  3. Wykłady z przedmiotów biochemia, fizjologia i edukacja zdrowotna udostępniane studentom na stronie www.wlnz.uz.zgora.pl

Literatura uzupełniająca

  1. Jegier A., Nazar K., Dziak A.(2013), Medycyna sportowa, PZWL, Warszawa.
  2. Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik dla studentów.  PWN, Warszawa 2008.
  3. Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersytetu Zielonogórskiego (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.zgora.pl/

Uwagi


Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)