Zapoznanie studentów z tematyką badań realizowanych w obszarach: auksologii, ekologii człowieka i antropologii ontogenetycznej. Poszerzenie wiedzy z obszaru nauk biologicznych. Umiejętność samodzielnego zdobywania wiedzy. Nabycie doświadczenia w pisaniu tekstu naukowego. Zapoznanie studentów z formami opracowania wyników badań oraz ich interpretacją, technikami pisania pracy dyplomowej. Przygotowanie studentów do obrony pracy dyplomowe
Wymagania wstępne
Posiadanie wiedzy z zakresu studiowanego kierunku (w tym z antropologii, ekologii człowieka, biologii, antropomotoryki, fizjologii, biochemii, promocji zdrowia). Wiedza i umiejętności z zakresu metod, technik i narzędzi badawczych oraz analiz statystycznych.
Zakres tematyczny
Nauki biologiczne
Ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium. Sprecyzowanie tematów prac dyplomowych. Poszukiwanie i wstępna orientacja w literaturze przedmiotu, ocena jej przydatności i dokonywanie selekcji. Praktyczne i teoretyczne znaczenie podjętego tematu. Technika pisania pracy dyplomowej (język, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.). Metody statystycznego i graficznego opracowania materiału. Redagowanie planu pracy dyplomowej. projektowanie rozwiązań na podstawie diagnozy. Przygotowanie i przedstawienie koncepcji projektu. Realizacja badań do pracy dyplomowej. Opracowanie statystyczne i graficzne wyników badań. Zapoznanie studentów z umiejętnością interpretowania wyników badań. Umiejętność formułowania stwierdzeń i wniosków. Przygotowanie studentów do obrony pracy dyplomowej (licencjackiej).
Nauki biomedyczne:
Zasady dobrej praktyki badawczej: reguły badawczej rzetelności, reguły lojalności wobec uczestników badań i reguły pożyteczności wyników badawczych
Etyczne aspekty przygotowania pracy dyplomowej
Ogólne uwagi dotyczące kształtu pracy dyplomowej; dobór i weryfikacja piśmiennictwa
Wybór tematu pracy licencjackiej z zakresu nauk biomedycznych
Prezentacja projektu pracy dyplomowej o charakterze przeglądowym
Zasady przygotowania części wstępnej, zasadniczej i końcowej pracy dyplomowej; redagowanie piśmiennictwa wg regulaminu prac dyplomowych dla WLNZ
Nauki społeczne
Zaproponowanie ogólnej tematyki seminarium, ustalenie indywidualnych zainteresowań poznawczych uczestników seminarium. Technika pisania pracy dyplomowej (język , przypisy, spis treści, bibliografia, tytuły rozdziałów, itd.). Sprecyzowanie tematów prac dyplomowych. Poszukiwanie i wstępna orientacja w literaturze przedmiotu, ocena jej przydatności i dokonywanie selekcji. Praktyczne i teoretyczne znaczenie podjętego tematu. Metody statystycznego opracowania materiału. Redagowanie planu pracy dyplomowej. projektowanie rozwiązań na podstawie diagnozy. Przygotowanie i przedstawienie koncepcji projektu
Metody kształcenia
Dyskusja, pokaz, prezentacja studentów, praca z materiałem źródłowym, metoda projektu, praca indywidualna ze studentem, metoda analityczna, metoda syntetyczna.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Seminarium kończy się zaliczeniem z oceną.
Warunkiem zaliczenia semestru VI jest samodzielne zebranie materiałów do pracy, opracowanie statystyczne i graficzne z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnego Excel i/lub Statistica. Przygotowanie do obrony pracy dyplomowej (licencjackiej).
Literatura podstawowa
Nauki biologiczne:
Dobre obyczaje w nauce. Zbiór zasad i wytycznych. Komitet Etyki w Nauce PAN, Warszawa 2001.
Drozdowski Z.: Wybrane zagadnienia metodologii badań naukowych w zakresie kultury fizycznej. AWF, Poznań 1987.
Drozdowski Z.: Antropologia dla nauczycieli wychowania fizycznego. AWF, Poznań 1988.
Drozdowski Z.: Antropometria w wychowaniu fizycznym. AWF Poznań 1998.
Łobocki M.: Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków 2003.
Malinowski A., Tatarczuk J., Asienkiewicz R.: Antropologia dla pedagogów z wybranymi zagadnieniami z chronobiologii i ergonomii. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2014.
Malinowski A.: Wstęp do antropologii i ekologii człowieka. Uniwersytet Zielonogórski 1999.
Malinowski A.: Auksologia. Rozwój osobniczy człowieka w ujęciu biomedycznym. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
Osiński W.: Antropomotoryka. AWF, Poznań 2003.
Osiński W. (2013) ,Gerokinezjologia. Nauka i praktyka aktywności fizycznej w wieku starszym. PZWL, Warszawa.
Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa 1995.
Sirojć Z.: Przygotowanie pracy dyplomowej, poradnik dla studentów i promotorów. Wyd. Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie, Warszawa 2009.
Tatarczuk J., Asienkiewicz R., Wandycz A.: Struktura somatyczna i aktywność motoryczna w ujęciu rytmów sezonowych wśród młodzieży akademickiej Uniwersytetu Zielonogórskiego. Uniwersytet Zielonogórski, Zielona Góra 2009.
Wolański N.: Rozwój biologiczny człowieka. Podstawy auksologii, gerontologii i promocji zdrowia. PWN, Warszawa 2005.
Wolański N.: Ekologia człowieka. Podstawy ochrony środowiska i zdrowia człowieka. PWN, Warszawa 2008.
Nauki społeczne:
Hajduk E., Hipoteza w badaniach pedagogicznych. Poradnik dla studentów. WSP Zielona Góra 1983.
Łobocki M., Wprowadzenie do metodologii badan pedagogicznych. Oficyna Wydawnicza IMPULS, Kraków, 2003.
Pilch T.: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa, 1995.
Drozdowski Zb., Wybrane zagadnienia metodologii badań naukowych w zakresie kultury fizycznej, AWF Poznań, 1987.
Gerstenkorn A., Palenie tytoniu wśród studentów stomatologii. Zdrowie Publiczne, 1, 12-15, 1995.
Gerstenkorn A., Suwała M., Picie alkoholu przez studentów, Zdrowie Publiczne, 1, 59-62.
Jopkiewicz A., Markowska M., Przechodni A., Charakterystyka zachowań zdrowotnych studentów WSP w Kielcach [w:] Mierniki zachowań zdrowotnych, Ingi, Warszawa, 2000, 66-74.
Krzych Ł., Analiza stylu życia studentów Śląskiej Akademii Medycznej. Zdrowie Publiczne 1, 67-70, 2004.
Lisicki T., Kosińska E., Krytycznie o badaniach czasu wolnego młodzieży akademickiej, Zdrowie – Kultura Zdrowotna – Edukacja, t. 5, 49-57, 2010.
Woynarowska B., Edukacja zdrowotna. Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 2008.
Lisicki T. (red. naukowy), Zachowania zdrowotne i sprawność fizyczna studentów. Studium badawcze, Uniwersytet Zielonogórski, 2012.
Jopkiewicz A., Nowak St. (red.), Uwarunkowania zdrowia i rozwoju dzieci i młodzieży – implikacje badawcze i rekomendacje praktyczne. Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji - PIB Radom, 2013.
Asienkiewicz A., Skorupka E., Tatarczuk J., Ontogeneza i promocja zdrowia w aspektach medycyny, antropologii i wychowania fizycznego. Oficyna Wydawnicza UZ, 2015.
Tatarczuk J., Niektóre problemy dojrzewania dziewcząt w świetle uwarunkowań społecznych i morfologicznych [w:] Uwarunkowania rozwoju dzieci i młodzieży wiejskiej, (red.) Zagórski J., Skład M., Instytut Medycyny Wsi, 176-185, Lublin 2003.
Literatura tematyczna – zgodna z zainteresowaniami studentów.
Nauki biomedyczne:
Sirojć Z. Przygotowanie pracy dyplomowej; poradnik dla studentów i promotorów. Wyd. Uczelnia Warszawska im. Marii Skłodowskiej-Curie. Warszawa 2009 http://www.uczelniawarszawska.pl/pdf/technika.pdf
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersyteckiej UZ (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.uz.zgora.pl/
Wykłady z przedmiotów biochemia, fizjologia i edukacja zdrowotna udostępniane studentom na stronie www.wlnz.uz.zgora.pl
Literatura uzupełniająca
Jegier A., Nazar K., Dziak A.(2013), Medycyna sportowa, PZWL, Warszawa.
Woynarowska B.: Edukacja zdrowotna. Podręcznik dla studentów. PWN, Warszawa 2008.
Czasopisma i podręczniki dostępne w Bibliotece Uniwersytetu Zielonogórskiego (bazy danych w układzie alfabetycznym) http://www.bu.zgora.pl/
Uwagi
Zmodyfikowane przez mgr Beata Wojciechowska (ostatnia modyfikacja: 20-04-2017 14:21)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.