SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Systemy wieloagentowe - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Systemy wieloagentowe
Kod przedmiotu 11.9-WE-AiRD-SW
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Automatyka i robotyka / Komputerowe Systemy Automatyki
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr hab. inż. Dariusz Uciński
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Projekt 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Cel przedmiotu
- zapoznanie studentów z architekturą oraz właściwościami systemów wieloagentowych
- ukształtowanie wśród studentów zrozumienia konieczności koordynacji systemów wieloagentowych oraz zaznajomienie ich z obecnymi mechanizmami koordynacji
- ukształtowanie podstawowych umiejętności wykorzystania modeli systemów wieloagentowych podczas rozwiązywania problemów z zakresu koordynacji autonomicznych robotów

Wymagania wstępne

Systemy rozproszone, Podstawy sztucznej inteligencji

Zakres tematyczny

Wprowadzenie. Agenty i obiekty. Agenty i systemy ekspertowe. Agenty i systemy rozproszone. Typowe zastosowania systemów agentowych.
Inteligentne agenty. Abstrakcyjne architektury agentowe. Zadania agentów. Projektowanie inteligentnych agentów. Agenty wnioskujące. Agenty jako
systemy reaktywne. Agenty hybrydowe.
Systemy wieloagentowe. Współpraca: kooperatywne rozproszone rozwiązywanie problemów (CDPS), planowanie częściowo globalne, zgodność i koordynacja.
Wieloagentowe podejmowanie decyzji. Interakcje wieloagentowe. Koncepcje rozwiązania. Równowaga Nasha. Strategie czyste i mieszane.
Efektywność w sensie Pareto. Kooperatywność i niekooperatywność. Interakcje o sumie zerowej i inne. Dylemat więźnia. Eksperymenty Axelroda.
Formowanie koalicji: rdzeń, wartość Shapleya, reprezentacja dla gier koalicyjnych, generowanie struktury koalicyjnej. Alokacja rzadkich zasobów: typy aukcji, aukcje pojedynczych pozycji (angielska, holenderska,
Vickreya), aukcje kombinatoryczne, określanie zwycięzcy, języki licytacji, mechanizm VCG. Logiczne podstawy systemów wieloagentowych: logika modalna na potrzeby wnioskowania epistemicznego, wnioskowanie o stanie mentalnym, logika kooperatywna. Zastosowania tego typu logik.
Systemy zlożone, emergentne oraz samoorganizujące się. Systemy autonomiczne.

Metody kształcenia

wykład: wykład konwencjonalny
projekt: metoda projektu

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen z kolokwiów pisemnych lub ustnych przeprowadzonych co najmniej raz w semestrze.
Projekt - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnej oceny z zadania projektowego przydzielonego przez prowadzącego zajęcia.

Metody weryfikacji
- wykład: sprawdzian w formie pisemnej
- projekt: projekt

Składowe oceny końcowej = wykład: 50% + projekt: 50%

Literatura podstawowa

1. M. Wooldridge, An Introduction to MutliAgent Systems, Wiley, Chichestery, 2009
2. Y. Shoham and K. Leyton-Brown Multiagent Systems: Algorithmic, Gamer-Theoretic, and Logical Foundations, Cambridge University Press, Cambridge, 2008

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez prof. dr hab. inż. Dariusz Uciński (ostatnia modyfikacja: 29-04-2017 09:33)