SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Systemy komunikacyjne E-biznesu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Systemy komunikacyjne E-biznesu
Kod przedmiotu 04.2-WE-BEP-SKE-B
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Biznes elektroniczny
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Marcin Mrugalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Egzamin
Laboratorium 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z architekturami systemów telekomunikacyjnych stosowanych w przedsiębiorstwach. Wykształcenie umiejętności konfiguracji, zarządzania i użytkowania sieciowych systemów telekomunikacyjnych. Ukształtowanie wśród studentów zrozumienia korzyści płynących ze stosowania systemów teleinformatycznych w przedsiębiorstwach.

Wymagania wstępne

Znajomość architektury komputerowej i systemów operacyjnych.

Zakres tematyczny

Sieci konwergentne i ich rola w świadczeniu usług biznesowych. Sieci komputerowe typu SOHO. Architektura korporacyjnych sieci komputerowych. Technologie stosowane w sieciach SOHO i sieciach korporacyjnych. Rodzaje mediów i urządzeń sieciowych. Ethernet  i sieci bezprzewodowe IEEE 802.11. Konfiguracja routerów, przełączników i bezprzewodowych punktów dostępu. Podstawy bezpieczeństwa sieci SOHO i sieci korporacyjnych. Diagnostyka sieci komputerowych.
Internet of Everything (IoE), Zastosowania IoE w biznesie i przemyśle. Filary IoE: ludzie, procesy, dane, urządzenia. Relacje w IoE:P2P, M2P, M2M. Implementacja IoE. Bezpieczeństwo w IoE. Modelowanie rozwiązań IoE. Koncepcja BYOD.
Telefonia internetowa. Tradycyjna telefonia PSTN a telefonia VoIP. Przegląd technologii i protokołów stosowanych w telefonii VoIP. Podstawy konfiguracji bram głosowych. Sprzętowe i programowe komunikatory głosowe i wideo. Systemy wideokonferencyjne. Problem komunikacji w czasie rzeczywistym. Metody zapieniania jakości usług w transmisji wideo w czasie rzeczywistym. Systemy monitoringu bezpieczeństwa wideo.
Zapewnianie jakości usług w telefonii internetowej oraz systemach wideokonferencyjnych. Modele BestEffort, IntServ DiffServ w zapewnianiu jakości usług biznesowych. Sposoby znakowania ruchu sieciowego oraz zastosowanie metod kolejkowania w zapewnianiu jakości usług. Wdrażanie mechanizmów QoS w sieciach LAN ze szczególnym uwzględnieniem sieci bezprzewodowych.

Metody kształcenia

Wykład - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem wideoprojektora.
Laboratorium - zajęcia laboratoryjne z wykorzystaniem sprzętu sieciowego Cisco.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - sprawdzian w formie pisemnej realizowany na koniec semestru.
Laboratorium – ocena końcowa stanowi średnią arytmetyczną ocen uzyskanych na sprawdzianach pisemnych odbywających się podczas zajęć.
Ocena końcowa = 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć wykład + 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć laboratorium.

Literatura podstawowa

1.    Dye, M.A., McDonald, R. Rufi, A.W., Akademia sieci Cisco. CCNA Exploration. Semestr 1. Podstawy sieci. Warszawa, PWN, 2011.
2.    Wallace, K., Implementing Cisco Unified Communication Voice over IP and QoS (CVOICE), Indianapolis, Cisco Press, 2011.
3.    Firestone S., Ramalingam, T., Fray, S., Voice and Video Conferencing Fundamentals, Indianapolis, Cisco Press, 2007.

Literatura uzupełniająca

1.    Wallace, K., Authorized Self-Study Guide Cisco Voice over IP, Indianapolis, Cisco Press, 2009.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Marcin Mrugalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-04-2017 14:01)