SylabUZ
Nazwa przedmiotu | E-learning |
Kod przedmiotu | 04.2-WE-BEP-E-l |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Biznes elektroniczny |
Profil | praktyczny |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 3 |
Typ przedmiotu | obieralny |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie słuchaczy z kluczowymi zagadnieniami e-learningu i metodyk nauczania na odległość. Prezentacja narzędzi informatycznych wykorzystywanych w procesach szkoleniowych opartych na modelu edukacji wirtualnej (asynchronicznym modelu teleedukacyjnym). Wykształcenie praktycznych umiejętności obsługi wybranych platform e-learningowych. Prezentacja przykładów zastosowań systemów e-learningowych w dziedzinie biznesu.
Znajomość technologicznych aspektów funkcjonowania Internetu.
Wprowadzenie do kluczowych zagadnień E-learningu. Formy CBT, WBT i tryby e-learningu. Podstawowe pojęcia z zakresu e‑learningu i teleedukacji.
Technologiczne podstawy e-learningu. Przegląd narzędzi do tworzenia i zarządzania treścią szkoleń. Praktyczne ćwiczenia w tworzeniu baz wiedzy z użyciem multimedialnych treści.
Modelowanie biznesowe systemów nauczania zdalnego. Analiza przypadków użycia systemu nauczania zdalnego. Praktyczne ćwiczenia w modelowaniu biznesowych przypadków użycia dla systemu kształcenia na odległość dedykowanego szkoleniom w przedsiębiorstwie.
Klasyfikacja systemów zarządzania treścią w e-learningu. Otwarte platformy e-learningowe – budowa i funkcjonalności. Wprowadzenie do platformy Moodle
Prezentacja modułów funkcjonalnych platformy e-learningowej na przykładzie Moodle. Ćwiczenia praktyczne w korzystaniu z modułów: ankieta, chat, forum dyskusyjne, głosowanie, lekcja, słownik pojęć, quiz, warsztat, zadanie, zasób.
Zarządzanie platformą e-learningową na przykładzie platformy Moodle – zasady funkcjonowania i obsługa modułu administratora. Zarzadzanie użytkownikami, grupami użytkowników oraz systemem ról i uprawnień. Ćwiczenia praktyczne w zakresie administrowania platformą i obsługi modułu administratora.
Projektowanie i zarządzanie szkoleniami w systemach e-learningowych. Klasyfikacja i specyfikacja materiałów elektronicznych, materiały informacyjne, aktywizujące, dydaktyczne i sprawdzające. Ćwiczenia praktyczne w tworzeniu i publikowaniu szkoleń na platformie Moodle
Przegląd narzędzi wspomagających tworzenie zasobów e-learningowych. Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem otwartych narzędzi i formatów do tworzenia multimedialnych treści szkoleniowych.
Przegląd stosowanych standardów komunikacyjnych, technicznych i jakościowych e-learningu. Międzynarodowe organizacje standaryzujące technologie nauczania na odległość, certyfikujące jakość materiałów, akredytujące standardy.
Przygotowanie i przeprowadzenie eksperymentalnego projektu pilotażowego dla szkolenia w wybranej dziedzinie biznesu. Realizacja praktyczna indywidualnych projektów.
Zagadnienie oceny jakości kształcenia online. Modele doskonałości EFQM i Kirkpatricka. Ćwiczenia praktyczne w przygotowywaniu ankiet ewaluacyjnych i formułowaniu ocen jakości dla szkoleń przygotowanych w ramach zajęć projektowych.
Wykład - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem wideoprojektora.
Projekt - zajęcia praktyczne w laboratorium komputerowym.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - sprawdzian w formie pisemnej i/lub ustnej, realizowany na koniec semestru.
Projekt – ocena końcowa stanowi sumę ważoną ocen uzyskanych za realizację poszczególnych elementów kursu szkoleniowego oraz formy jego prezentacji. Wkład poszczególnych elementów oceny: ocena projektu i zawartego w nim materiału szkoleniowego - 50%, ocena raportu zawierającego analizę jakości i efektywności kursu szkoleniowego – 25%, wizualna forma prezentacji projektu 25%.
Ocena końcowa = 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć wykład + 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć projekt.
1. Clarke, A., E-learning, nauka na odległość, WKŁ, Warszawa, 2007.
2. Hyla, M., Przewodnik po e-learningu, ABC WKB Warszawa, 2007.
3. Susfał, M., Moodle Ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice, 2013.
1. Bramley, P., Ocena efektywności szkoleń, Oficyna Wydawnicza Kraków, 2001.
2. Dąbrowski, M., Zając, M., E-learning w kształceniu akademickim, Warszawa, WNT, 2006.
3. Brzózka, P., Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową, Gliwice, Helion, 2011.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Marcin Mrugalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-04-2017 14:01)