SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

E-learning - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu E-learning
Kod przedmiotu 04.2-WE-BEP-E-l
Wydział Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki
Kierunek Biznes elektroniczny
Profil praktyczny
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 6
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. Andrzej Marciniak
  • dr inż. Łukasz Sobolewski
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Projekt 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie słuchaczy z kluczowymi zagadnieniami e-learningu i metodyk nauczania na odległość. Prezentacja narzędzi informatycznych wykorzystywanych w procesach szkoleniowych opartych na modelu edukacji wirtualnej (asynchronicznym modelu teleedukacyjnym). Wykształcenie praktycznych umiejętności obsługi wybranych platform e-learningowych. Prezentacja przykładów zastosowań systemów e-learningowych w dziedzinie biznesu.

Wymagania wstępne

Znajomość technologicznych aspektów funkcjonowania Internetu.

Zakres tematyczny

Wprowadzenie do kluczowych zagadnień E-learningu. Formy CBT, WBT i tryby e-learningu. Podstawowe pojęcia z zakresu e‑learningu i teleedukacji.

Technologiczne podstawy e-learningu. Przegląd narzędzi do tworzenia i zarządzania treścią szkoleń. Praktyczne ćwiczenia w tworzeniu baz wiedzy z użyciem multimedialnych treści.

Modelowanie biznesowe systemów nauczania zdalnego. Analiza przypadków użycia systemu nauczania zdalnego. Praktyczne ćwiczenia w modelowaniu biznesowych przypadków użycia dla systemu kształcenia na odległość dedykowanego szkoleniom w przedsiębiorstwie.

Klasyfikacja systemów zarządzania treścią w e-learningu. Otwarte platformy e-learningowe – budowa i funkcjonalności. Wprowadzenie do platformy Moodle

Prezentacja modułów funkcjonalnych platformy e-learningowej na przykładzie Moodle. Ćwiczenia praktyczne w korzystaniu z modułów: ankieta, chat, forum dyskusyjne, głosowanie, lekcja, słownik pojęć, quiz, warsztat, zadanie, zasób.

Zarządzanie platformą e-learningową na przykładzie platformy Moodle – zasady funkcjonowania i obsługa modułu administratora. Zarzadzanie użytkownikami, grupami użytkowników oraz systemem ról i uprawnień. Ćwiczenia praktyczne w zakresie administrowania platformą i obsługi modułu administratora.

Projektowanie i zarządzanie szkoleniami w systemach e-learningowych. Klasyfikacja i specyfikacja materiałów elektronicznych, materiały informacyjne, aktywizujące, dydaktyczne i sprawdzające. Ćwiczenia praktyczne w tworzeniu i publikowaniu szkoleń na platformie Moodle

Przegląd narzędzi wspomagających tworzenie zasobów e-learningowych. Ćwiczenia praktyczne z wykorzystaniem otwartych narzędzi i formatów do tworzenia multimedialnych treści szkoleniowych.

Przegląd stosowanych standardów komunikacyjnych, technicznych i jakościowych e-learningu. Międzynarodowe organizacje standaryzujące technologie nauczania na odległość, certyfikujące jakość materiałów, akredytujące standardy.

Przygotowanie i przeprowadzenie eksperymentalnego projektu pilotażowego dla szkolenia w wybranej dziedzinie biznesu. Realizacja praktyczna indywidualnych projektów.

Zagadnienie oceny jakości kształcenia online. Modele doskonałości EFQM i Kirkpatricka. Ćwiczenia praktyczne w przygotowywaniu ankiet ewaluacyjnych i formułowaniu ocen jakości dla szkoleń przygotowanych w ramach zajęć projektowych.

Metody kształcenia

Wykład - wykład konwencjonalny z wykorzystaniem wideoprojektora.

Projekt - zajęcia praktyczne w laboratorium komputerowym.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykład - sprawdzian w formie pisemnej i/lub ustnej, realizowany na koniec semestru.

Projekt – ocena końcowa stanowi sumę ważoną ocen uzyskanych za realizację poszczególnych elementów kursu szkoleniowego oraz formy jego prezentacji. Wkład poszczególnych elementów oceny: ocena projektu i zawartego w nim materiału szkoleniowego - 50%, ocena raportu zawierającego analizę jakości i efektywności kursu szkoleniowego – 25%, wizualna forma prezentacji projektu 25%.

Ocena końcowa = 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć wykład + 50 % oceny zaliczenia z formy zajęć projekt.

Literatura podstawowa

1.       Clarke, A., E-learning, nauka na odległość, WKŁ, Warszawa, 2007.

2.       Hyla, M., Przewodnik po e-learningu, ABC WKB Warszawa, 2007.

3.       Susfał, M., Moodle Ćwiczenia praktyczne, Helion, Gliwice, 2013.

Literatura uzupełniająca

1.       Bramley, P., Ocena efektywności szkoleń, Oficyna Wydawnicza Kraków, 2001.

2.       Dąbrowski, M., Zając, M., E-learning w kształceniu akademickim, Warszawa, WNT, 2006.

3.       Brzózka, P., Moodle dla nauczycieli i trenerów. Zaplanuj, stwórz i rozwijaj platformę e-learningową, Gliwice, Helion, 2011.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Marcin Mrugalski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 07-04-2017 14:01)