SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Biologia i ekologia I i II |
Kod przedmiotu | Biologia i ekologia 02LBUD_pNadGen488GD |
Wydział | Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska |
Kierunek | Inżynieria środowiska |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 1 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 6 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Egzamin |
Zapoznanie studentów z klasyfikacją taksonomiczną organizmów i metodami rozpoznawania przedstawicieli wybranych grup mikroorganizmów, grzybów i roślin. Wskazanie istotności udziału poszczególnych grup organizmów na różnorodność i jakość procesów zachodzących w wybranych typach środowisk naturalnych i antropogenicznych.
Formalne: podstawy biologii i ekologii na poziomie szkoły średniej.
Nieformalne: podstawowa wiedza z zakresu nauk o szeroko pojętym środowisku.
Program wykładów
Klasyfikacja nauk biologicznych – działy podstawowe i taksonomiczne. Czym zajmują się biologia i ekologia. Pojęcia i definicje z ekologii. Definicja ekosystemu wg Oduma. Różnica między populacją a gatunkiem. Nazewnictwo gatunkowe. Klasyfikacja morfologiczna organizmów. Klasyfikacja taksonomiczna. Królestwa – bank organizmów. Poziomy organizacji życia. Bakterie, systematyka, morfologia, ściana komórkowa. Różnice miedzy komórką roślinną a zwierzęcą. Pierwiastki biogenne. Makro -, mikro – i ultraelementy. Związki organiczne i nieorganiczne w organizmach. Metabolizm. Organelle wewnątrz komórkowe ( błony komórkowe, plastydy i chloroplasty, mitochondria). Proces fotosyntezy, cykl Calvina, produkty fotosyntezy). Oddychanie wewnątrzkomórkowe, glikoliza, cykl Krebsa, łańcuch oddechowy (cykl przenośników elektronów). Związki wysokoenergetyczne w komórce.
Program ćwiczeń laboratoryjnych
Budowa i obsługa mikroskopu. Sporządzanie preparatów mikroskopowych. Komórki i tkanki roślinne. Zajęcia terenowe – rośliny nago- i okrytonasienne ( las, zbiorowiska dywanowe, ruderalne i wodne – drzewa, krzewy, rośliny zielne ). Zajęcia laboratoryjne - charakterystyka sinic, glonów, grzybów, porostów, mchów, paproci i roślin nagonasiennych.
Metody podające: wykład konwencjonalny, wykład problemowy, wykład z prezentacją multimedialną.
Metody poszukujące: samodzielna praca studenta - mikroskopowanie i identyfikacja materiału biologicznego (zajęcia laboratoryjne), samodzielne przygotowanie lub pobór prób do przeprowadzenia wybranych typów analiz (zajęcia laboratoryjne i terenowe).
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Zaliczenie laboratoriów: podstawą do zaliczenia zajęć laboratoryjnych są oceny z trzech kolokwiów praktycznych i teoretycznych (pisemnych lub ustnych) ze zrealizowanych zajęć. Zaliczenie wykładu – pisemne kolokwium, zawierające 8 pytań ocenianych na 0 – 1 pkt; do zaliczenia na ocenę dostateczną konieczne jest uzyskanie 5 punktów.
Podstawą ustalenia oceny łącznej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu, 0,25 oceny z ćwiczeń oraz 0,25 oceny z ćwiczeń laboratoryjnych.
Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena łączna ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,30 – dostateczny, od 3,30 do 3,69 – dostateczny plus, od 3,70 do 4,09 – dobry, od 4,10 do 4,49 – dobry plus, od 4,50 – bardzo dobry.
1. Pawlaczyk- Szpilowa M., Biologia i Ekologia. Oficyna Wydawnicza PWR, Wrocław 1997
2. Campbell Neil A., Biologia. Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2012.
3. Mackenzie A., Ball A.S., Virdee S.R., Ekologia, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2009
1. Szweykowska A., Szweykowski J., Botanika. T. 1 i 2, Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2010
2. Błaszczyk M.K., Mikroorganizmy w ochronie środowiska. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 2007
3. Lampert W., Sommer U., Ekologia wód śródlądowych. Wyd. Nauk. PWN, Warszawa 1996
4. Solomon E.P., Berg L.R., Martin D.W., Villee C.A., Biologia. Wyd. Multico, Warszawa 2007
Limit studentów na zajęciach laboratoryjnych wynosi 18 osób.
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 25-02-2019 20:32)