SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rewitalizacja cieków i zbiorników wodnych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rewitalizacja cieków i zbiorników wodnych
Kod przedmiotu 06.4-WI-ISP-Rew.Cieków02P-P-S15_pNadGenTX9Y2
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Inżynieria środowiska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 2
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. inż. Andrzej Greinert, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Projekt 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę
Wykład 15 1 9 0,6 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z zakresem zagrożeń i przekształceń antropogenicznych wód oraz metodami rekultywacji i rewitalizacji.
 

Wymagania wstępne

Formalne: zaliczenie przedmiotów: Monitoring Środowiska; Ochrona i rekultywacja gleb; Hydrologia.

 

Zakres tematyczny

Program wykładów: Jakość wód w ujęciu Ramowej Dyrektywy Wodnej. Antropogeniczne przekształcenia wód płynących i stojących. Wpływ zabiegów hydrotechnicznych na stan i jakość wód. Oddziaływanie zlewni na skład wód (wpływ rolnictwa, deforestacja, kopalnictwo). Zakłócenia równowagi biologicznej przez wprowadzenie obcych gatunków. Zmiany klimatyczne. Samooczyszczanie się wód. Metody rekultywacji zbiorników wodnych: metody biologiczne, chemiczne (inaktywacja fosforu w osadach dennych), fizyczne (bagrowanie). Metody rekultywacji kwaśnych wód kopalnianych: odkwaszanie chemiczne, metody biologiczne. Rewitalizacja cieków wodnych – przykłady realizacyjne.

Program ćwiczeń projektowych: Analiza wdrożonego lub programowanego przykładu rekultywacji lub rewitalizacji zbiornika lub cieku wodnego.

 

Metody kształcenia

Metody podające: wykład informacyjno-problemowy.
Metody poszukujące, ćwiczeniowo – praktyczne: metoda projektu.
 

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt: podstawą zaliczenia jest wykonanie w grupach dwuosobowych oceny wybranego przedsięwzięcia dotyczącego rekultywacji lub rewitalizacji obiektu wodnego oraz przedstawienie efektów pracy na zajęciach w formie referatu z wykorzystaniem technik multimedialnych.

Wykład: podstawą zaliczenia są pozytywne wyniki kontroli wiadomości przeprowadzone w formie kolokwium zaliczeniowego. Skala ocen: uzyskane punkty/ocena: 0 – 50%/ niedostateczny; 51 – 60%/ dostateczny; 61- 70%/ dostateczny plus; 71 – 80%/ dobry: 81 – 90%/ dobry plus; 91 -100%/ bardzo dobry.

Podstawą ustalenia oceny końcowej jest średnia ważona uzyskana przez dodanie: 0,5 oceny z wykładu oraz 0,5 oceny z ćwiczeń projektowych. Średnią ważoną zaokrągla się do dwóch miejsc po przecinku. Ocena końcowa ustalona jest na podstawie średniej ważonej zgodnie z zasadą: poniżej 3,24 – dostateczny, od 3,25 do 3,74 – dostateczny plus, od 3,75 do 4,24 – dobry, od 4,25 do 4,74 – dobry plus, od 4,75 – bardzo dobry.
Zgodnie z Regulaminem Studiów obecność na zajęciach jest obowiązkowa.

Literatura podstawowa

  1. Choiński A., Limnologia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań 2008
  2. Kajak Z., Hydrobiologia-Limnologia. Ekosystemy Wód Śródlądowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998 
  3. Allan J.D., Ekologia wód płynących, Wydawnictwo PWN 1998

 

Literatura uzupełniająca

  1. Kudelska D., Cydzik D., Soszka H., Wytyczne monitoringu podstawowego jezior OIKOS, Warszawa 1994
  2. Mannion A.M., Zmiany środowiska Ziemi. Historia środowiska przyrodniczego i kulturowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2001

Uwagi

brak


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 31-01-2019 10:30)