SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Przedmiot nauk społecznych - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Przedmiot nauk społecznych
Kod przedmiotu 06.4-WI-BUDP-N.Społ.W07-W-S15_pNadGen99B9A
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Inżynieria środowiska
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra inżyniera
Semestr rozpoczęcia semestr letni 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Dorota Szaban, prof. UZ
  • dr Justyna Nyćkowiak
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 18 1,2 Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Analiza danych sondażowych:
Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z różnorodnymi metodami analizy danych pochodzących z badań sondażowych.

Badania społeczne w praktyce:
Przygotowanie studenta do analizy wybranych aspektów funkcjonowania społeczności lokalnych, identyfikacji i wskazania obszarów wymagających interwencji. Przygotowanie projektu badawczego, pozwalającego na pogłębienie wiedzy na temat wybranego aspektu funkcjonowania społeczności lokalnych. Dodatkowym celem jest przygotowanie studenta do planowania działań mających poprawić sytuacje w oparciu o zebrane dane zastane i wywołane (przygotowanie rekomendacji).

Wymagania wstępne

Formalne: brak

Nieformalne: brak

Zakres tematyczny

Analiza danych sondażowych: Poznanie metodologii badań sondażowych (od konceptualizacji, poprzez budowę kwestionariusza, dobór próby, realizację, i analizę wyników). Wykorzystanie komputerów w badaniach sondażowych. Tworzenie i "czyszczenie" zbioru danych. Podstawowe analizy jedno- i wielozmiennowe. Zasady konstruowania skal i indeksów. Praca z przeglądarką danych Europejskiego Sondażu Społecznego. Pisanie raportu z badania i przygotowanie prezentacji.

Badania społeczne w praktyce: Analiza funkcjonowania gmin, identyfikacja obszarów wymagających interwencji. Przygotowanie prezentacji przedstawiającej najważniejsze problemy wybranych gmin. Wybór i uzasadnienie wagi wybranego obszaru dla funkcjonowania społeczności lokalnej. Przygotowanie założeń do badania mającego na celu pogłębienie wybranej wcześniej problematyki. Prezentacja projektu badawczego (problemy, hipotezy, zmienne, wskaźniki, populacja dobór próby, metody i techniki, narzędzia badawcze). Propozycja działań mających naprawić wcześniej zdiagnozowaną sytuację.

Metody kształcenia

Analiza danych sondażowych: Wykład konwencjonalny z użyciem sprzętu audio-wizualnego oraz komputerowego, wykład problemowy Ćwiczenia: praca z materiałem źródłowym, praca z tekstem, praca w grupach, dyskusja

Badania społeczne w praktyce: Wykład konwencjonalny z użyciem sprzętu audio-wizualnego oraz komputerowego, wykład problemowy Ćwiczenia: Metoda projektów, prezentacje, dyskusja

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Analiza danych sondażowych:

  • Warunkiem zaliczenia wykładów jest regularne uczęszczanie na wykłady oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.
  • Zaliczenie ćwiczeń: Praca zaliczeniowa na podstawie dostępnych wyników danych sondażowych (praca w grupie); Przygotowanie analizy i interpretacji wyników badania obejmującego poszczególne zagadnienia omawiane na zajęciach. Oceniana jest zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu; poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen wszystkich elementów składowych kształcenia (uwzględniającą jako wagę liczbę godzin w poszczególnych elementach).

Badania społeczne w praktyce:

  • Warunkiem zaliczenia wykładów jest regularne uczęszczanie na wykłady oraz uzyskanie pozytywnej oceny z kolokwium zaliczeniowego.
  • Zaliczenie ćwiczeń: Projekt badawczy (1) diagnoza dotycząca różnych aspektów funkcjonowania społeczności lokalnych (studenci powinni korzystać z wielu źródeł, powinni zaprezentować analizę, której efektem jest wskazanie obszarów wymagających interwencji). Przygotowanie projektu badawczego (2) mającego dostarczyć pogłębioną wiedzę na temat wybranego obszaru wymagającego interwencji. Zgodność z tematem, poprawna struktura pracy, język, rzetelność, samodzielność wykonania pracy, odpowiedni dobór literatury przedmiotu. Poprawny sposób prezentacji, umiejętność udzielenia odpowiedzi na pytania dotyczące prezentowanego materiału.

Ocena końcowa jest średnią ważoną ocen wszystkich elementów składowych kształcenia (uwzględniającą jako wagę liczbę godzin w poszczególnych elementach).

Literatura podstawowa

Analiza danych sondażowych:

  1. E. Babbie, Badania społeczne w praktyce. Warszawa 2004.
  2. Ch. Frankfort-Nachmias, D. Nachmias, Metody badawcze w naukach społecznych. Poznań 2001.
  3. G. Churchil A.,Badania marketingowe. Podstawy metodologiczne, Warszawa 2002.
  4. T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Warszawa 1998.
  5. G. Wieczorkowska, P. Kochański, K.Eljaszuk, Statystyka. Wprowadzenie do analizy danych sondażowych i eksperymentalnych,
  6. J. Wachnicki, J. Górniak, Pierwsze kroki w analizie danych, SPSS Polska, Kraków 2000.

Badania społeczne w praktyce:

  1. Mirosław Szreder, Metody i techniki sondażowych badań opinii, PWE, Warszawa 2004
  2. Earl Babbie, Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo PWN, Warszawa 2003
  3. Krzysztof Zagórski, Grzegorz Grzelak, Bohdan Jałowiecki, Zróżnicowanie warunków życia . Polskie rodziny i społeczności lokalne, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2009
  4. Krystyna Janicka, Żywia Leszkowicz-Baczyńska, Jerzy Leszkowicz-Baczyński, Krzysztof Lisowski, Dorota Szaban, Maria Zielińska, Lubuszanie u progu XXI wieku, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra 2010
  5. Kalka J. (2008), Jak żyje się w województwie lubuskim?, Opinie i Diagnozy nr 11, CBOS, Warszawa 2009
  6. Dane zastane pochodzące ze źródeł GUS (http://www.stat.gov.pl/zg/index_PLK_HTML.htm)
  7. Dane urzędowe ze stron gmin i powiatów
  8. Diagnoza społeczna (www.diagnoza.com)

Literatura uzupełniająca

Analiza danych sondażowych:

  1. M., Lisowska-Magdziarz, Analiza zawartości mediów. Przewodnik dla studentów, Kraków 2005.

Badania społeczne w praktyce:

  1. Oppenheim. A.N. (2004), Kwestionariusze, wywiady, pomiary postaw, Zysk o S-ka, Poznań
  2. Jacek Wasilewski (red.), Współczesne społeczeństwo polskie, dynamika zmian, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa 2006

Uwagi

Proponowane są do wyboru przez studentów dwa przedmioty kształcenia:

  • Analiza danych sondażowych
  • Badania społeczne w praktyce


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Sylwia Myszograj, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 18-04-2017 11:38)