Prezentacja materiału z zakresu psychologii, niezbędnego dla prawidłowej realizacji zadań dydaktycznych i wychowawczych w pracy z dziećmi i młodzieżą, a także dla samodzielnego, refleksyjnego kierowania własnym rozwojem.
Wymagania wstępne
Brak wymagań.
Zakres tematyczny
Procesy spostrzegania: biologiczne podstawy spostrzegania, czynniki wpływające na spostrzeganie. Spostrzeganie społeczne: stereotypy i uprzedzenia.
Myślenie i rozwiązywanie problemów: rodzaje problemów i strategie ich rozwiązywania.
Pamięć i uczenie się: rodzaje pamięci, warunki sprzyjające uczeniu się; mimowolne uczenie się (procesy warunkowania i modelowania).
Inteligencja. Czynnikowe teorie inteligencji. Teoria wielu inteligencji. Teorie zdolności.
Temperament: teorie temperamentu dotyczące dzieci i dorosłych; różnice temperamentalne.
Czynnikowa teoria osobowości: Pięcioczynnikowy Model Osobowości.
Stres: pojęcie stresu i stresorów; przebieg stresu; style radzenia sobie ze stresem.
Rozwój psychiczny człowieka w ciągu życia: wybrane teorie rozwoju osobowości; czynniki warunkujące rozwój; rozwój struktur poznawczych; rozwój emocjonalno-społeczny; rozwój moralny i rozwój w sferze duchowej; rozwój zawodowy; wykorzystanie wiedzy z zakresu psychologii rozwoju w sytuacji szkolnej.
Elementy psychologii społecznej: komunikowanie społeczne, zachowania prospołeczne, agresja, psychologia konfliktu.
Dzieci zdolne: typowe problemy w domu i w szkole; potrzeby edukacyjne dzieci zdolnych.
Psychopatologia – co jest a co nie jest zaburzeniem ADHD, zaburzenia lękowe, zaburzenia osobowości, zaburzenia mowy, zaburzenia nastroju, zaburzenia odżywiania, uzależnienia, upośledzenie umysłowe.
Metody kształcenia
Wykład wspierany prezentacją multimedialną i prezentacją filmów.
Ćwiczenia: metoda tekstu przewodniego, konwersacja, samodzielne rozwiązywanie problemów, gry dydaktyczne, praca w grupach.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Ćwiczenia: na ocenę z ćwiczeń składa się pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości (70%) oraz aktywność podczas ćwiczeń, pozwalająca ocenić stopień osiągnięcia przez studenta odpowiednich umiejętności i kompetencji (30%).
Wykłady: pozytywna ocena z pisemnego sprawdzianu wiadomości.
Ocena końcowa z przedmiotu jest średnią arytmetyczną pozytywnych ocen z ćwiczeń i wykładów.
Literatura podstawowa
Zimbardo Ph., Gerrig R. (2006), Psychologia i życie. Warszawa: PWN.
Literatura uzupełniająca
Meyer R. (2003), Psychopatologia. Studia przypadków. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Uwagi
Przedmiot oferowany również w semestrze V.
Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2017 16:24)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.