SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka śródroczna 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka śródroczna 1
Kod przedmiotu 05.2-WK-MATP-PŚ1-Pra-S14_pNadGenU1XC1
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki matematyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły podstawowej, w szczególności poznanie realizowanych przez nią zadań dydaktycznych, sposobu funkcjonowania, organizacji pracy oraz prowadzonej dokumentacji.

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego oraz psychologiczno-pedagogicznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III semestrze studiów).

Zakres tematyczny

Obserwowanie

  1. czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna w toku prowadzonych przez niego lekcji, aktywności uczniów; toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy oraz pomocy dydaktycznych,
  2. interakcji dorosły – dziecko oraz interakcji między dziećmi w toku lekcji,
  3. procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie,
  4. sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów,
  5. sposobu oceniania uczniów; sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
  6. dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci,
  7. zorganizowanej i spontanicznej aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów,
  8. funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
  9.  działań podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny.

Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w:

  1. planowaniu i przeprowadzaniu lekcji; organizowaniu pracy w grupach,
  2. kontrolowaniu i ocenianiu uczniów; przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
  3. wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
  4. podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  5. organizowaniu przestrzeni klasy; sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa.

Pełnienie roli nauczyciela poprzez:

  1. planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
  2. dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
  3. organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
  4. wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
  5. dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,
  6. dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
  7. podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów.

Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych:

  1. prowadzenie dokumentacji praktyki; konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
  2. ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela (dostrzeganie mocnych i słabych stron),
  3. ocena przebiegu prowadzonych lekcji oraz realizacji zamierzonych celów w konsultacji z nauczycielem-opiekunem,
  4. omawianie obserwowanych i prowadzonych lekcji oraz zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.

Praktyka realizowana jest w szkole podstawowej w trakcie IV semestru studiów. Obejmuje 30 godzin praktyki dydaktycznej z matematyki (głównie w zakresie nauczania w klasach IV-VI).

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne w szkole podstawowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę praktyki składają się:

  1. opinia wraz z oceną wystawiona przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (50%),
  2. prawidłowo wypełniony i poświadczony przez szkołę Dziennik Praktyk, w którym student zamieszcza szczegółowe sprawozdanie z odbytej praktyki dokumentujące wszystkie hospitowane i przeprowadzone lekcje oraz działalność dydaktyczną w trakcie praktyki (30%),
  3. terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki oraz sposób ich przedstawienia (20%).

Literatura podstawowa

  1. Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.
  2. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 06-07-2018 08:20)