SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Programowanie obiektowe 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Programowanie obiektowe 2
Kod przedmiotu 11.3-WK-MATP-PO2-L-S14_pNadGenDGV9E
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę
Wykład 30 2 - - Egzamin

Cel przedmiotu

Poznanie teoretyczne i praktyczne nowoczesnych języków programowania obiektowego C# i Python. Zapoznanie ze środowiskiem programistycznym Microsoft Visual Studio i poznanie jego najważniejszych funkcjonalności. Przedstawienie wybranych zastosowań obiektowych języków programowania.

Wymagania wstępne

Podstawowa znajomość programowania.

Zakres tematyczny

Wykład

  1. Wprowadzenie do platformy programistycznej .Net Framework.
  2. Podstawy programowania w obiektowym języku programowania C#.
  3. Deklaracja klasy, tworzenie obiektów, przekazywanie parametrów do metod, dziedziczenie w C#.
  4. Zdarzenia, delegaty, obsługa wyjątków w C#.
  5. Własności, polimorfizm, kolekcje i listy obiektów w C#.
  6. Klasy abstrakcyjne, statyczne, anonimowe, zamknięte i interfejsy w C#.
  7. Przeciążanie operatorów w C#.
  8. Operacje plikowe oraz odczytanie konfiguracji/zasobów komputera w C#.
  9. Operacje graficzne w C#.
  10. Wprowadzenie do obiektowego języka programowania Python, wirtualna maszyna Pythona, interpreter Pythona,
  11. Podstawy programowania w Pythonie.
  12. Deklaracja klasy, tworzenie obiektów, dziedziczenie (w tym dziedziczenie wielobazowe) w Pythonie.
  13. Standardowe biblioteki Pythona oraz wprowadzenie do biblioteki BioPython.
  14. Obiektowa analiza kodu genetycznego.
  15. Dostęp do zasobów bioinformatycznych z BioPythona.

Laboratorium

  1. Wprowadzenie do środowiska Microsoft Visual Studio.
  2. Pisanie i uruchamianie prostych programów w C#.
  3. Deklaracja klas, tworzenie obiektów w C# oraz wywołania metod na rzecz utworzonych obiektów.
  4. Obsługa zdarzeń, wyjątków oraz delegaty w C#.
  5. Implementacja własności, testowanie polimorfizmu, tworzenie list obiektów w C#.
  6. Definiowanie różnych typów klas, w tym klas abstrakcyjnych oraz interfejsów w C#.
  7. Testowanie przeciążania operatorów w C#.
  8. Implementacja podstawowych operacji plikowych w C#.
  9. Odczytywanie konfiguracji/zasobów komputera w C#.
  10. Implementacja wybranych operacji graficznych w C#.
  11. Pisanie oraz uruchamianie prostych programów w Pythonie.
  12. Deklaracja klas, tworzenie obiektów w Pythonie oraz wywołania metod na rzecz utworzonych obiektów.
  13. Testy dziedziczenia oraz dziedziczenia wielobazowego.
  14. Implementacja programów służących do analiz genetycznych. Implementacja programów wykorzystujących zasoby bioinformatyczne w BioPythonie.

Metody kształcenia

Wykład: wykład konwencjonalny.

Laboratorium: samodzielna praca przy komputerze. Przerabiany materiał według opracowanych instrukcji, które każdy student dostaje na początku zajęć. Dyskusje prowadzące do pogłębienia wiedzy i lepszego zrozumienia przerabianego materiału.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (40%) i ocena z egzaminu (60%). Warunkiem przystąpienia do egzaminu jest pozytywna ocena z laboratorium. Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest pozytywna ocena z laboratorium i z egzaminu.

Literatura podstawowa

  1. Beazley D.M., Programowanie: Pyton, RM, 2002.
  2. Lis M., C# praktyczny kurs, Helion, 2007.
  3. Lutz M., Ascher D., Python. Wprowadzenie, Helion, 2002.
  4. Perry S.C., C# i .NET, Helion, 2006.

Literatura uzupełniająca

  1. Allen J., C# księga przykładów, APN Promise, 2006.
  2. Fehily C., Po prostu Python, Chris Fehily, Helion, 2002.

Uwagi

Przedmiot oferowany również w semestrze VI.


Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2017 16:24)