SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Zajęcia z emisji głosu - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Zajęcia z emisji głosu
Kod przedmiotu 05.9-WK-MATP-ZEG-Ć-S14_pNadGenZWKW6
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Anna Ulwańska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Opanowanie podstaw prawidłowych nawyków posługiwania się głosem w zakresie mowy. Podstawowa wiedza z zakresu budowy i funkcji aparatu głosowego.

Wymagania wstępne

Dobre warunki psychofizyczne umożliwiające udział w ćwiczeniach oddechowych i fonacyjnych. Budowa aparatu głosowego determinująca prawidłowe pod względem fizjologicznym działanie mięśni i narządów w części artykulacyjno-rezonacyjnej głosu.

Zakres tematyczny

Przyswojenie wiedzy dotyczącej aparatu głosowego oraz podstawowych umiejętności z zakresu prawidłowej emisji głosu:

  1. emisja głosu – definicja, główne założenia i zakres problematyki,
  2. oddychanie (oddech statyczny i dynamiczny, zasadnicze typy oddychania, sposób pobierania  powietrza i znaczenie prawidłowego wdechu dla jakości emitowanych dźwięków, appoggio oddechowe),
  3. fonacja (położenie i czynności krtani, powstawanie głosu, rodzaje atakowania dźwięku, rejestry głosowe),
  4. rezonans (rodzaje rezonansu i odpowiadające im rezonatory, współzależność między rezonansem a rejestrem),

oraz podstawowych umiejętności z zakresu prawidłowej emisji głosu:

Przyswojenie w podstawowym zakresie prawidłowych nawyków zdrowego posługiwania się głosem w pracy – ćwiczenia dykcyjne i oddechowe.

Metody kształcenia

Konwersacje, pogadanka, pokaz, praca z książką, metody ekspresyjne, ćwiczenia głosowe, ćwiczenia dykcyjne, gimnastyka oddechowa.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Obecność i aktywność na zajęciach; zaliczenie podanych ćwiczeń emisyjnych, zagadnień teoretycznych; poprawna emisyjnie i dykcyjnie recytacja prostego fragmentu prozy i wiersza.

Literatura podstawowa

  1. Gawęda K., Łazewski J., Uczymy się poprawnej wymowy, Warszawa 1973.
  2. Toczyska B., Elementarne ćwiczenia dykcji, Gdańsk 2003.
  3. Toczyska B., Łamańce z dedykacją, Gdańsk 2003.
  4. Zarys higieny głosu – opracowanie zespołowe pod red. S. Klajmana, WSM w Gdańsku 1975.
  5. Tarasiewicz B., Mówię i śpiewam świadomie, UNIVERSITAS, Kraków 2003.
  6. Zarys higieny głosu – praca zbiorowa, Gdańsk-Warszawa.
  7. Zbiory wierszy dla dzieci (J. Tuwim, J. Brzechwa)
  8. Fragmenty dowolnej prozy.

Literatura uzupełniająca

  1. Dłuska M., Fonetyka polska, Kraków 1983.
  2. Wojtyński Cz., Emisja głosu, Warszawa 1970.
  3. Mitrynowicz-Modrzejewska A., Fizjologia i patologia głosu, słuchu i mowy, Kraków 1963.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2017 16:24)