SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Praktyka śródroczna 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Praktyka śródroczna 2
Kod przedmiotu 05.1-WK-MATP-PŚ2-Pra-S14_pNadGenU6P8H
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Alina Szelecka
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Praktyka 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Gromadzenie doświadczeń związanych z pracą dydaktyczno-wychowawczą nauczyciela i konfrontowanie nabytej wiedzy z zakresu dydaktyki matematyki z rzeczywistością pedagogiczną w działaniu praktycznym. Zapoznanie się ze specyfiką szkoły, w szczególności poznanie realizowanych przez szkołę zadań opiekuńczo-wychowawczych

Wymagania wstępne

Wiedza i umiejętności z zakresu przygotowania dydaktycznego, psychologiczno-pedagogicznego oraz praktycznego (w ramach przedmiotów realizowanych na III i IV semestrze studiów).

Zakres tematyczny

Obserwowanie

  1. czynności podejmowanych przez nauczyciela-opiekuna w toku prowadzonych przez niego lekcji, aktywności uczniów; toku metodycznego lekcji, stosowanych metod i form pracy oraz pomocy dydaktycznych,
  2. interakcji dorosły – dziecko oraz interakcji między dziećmi w toku lekcji,
  3. procesów komunikowania interpersonalnego i społecznego w klasie,
  4. sposobów aktywizowania i dyscyplinowania uczniów,
  5. sposobu oceniania uczniów; sposobu zadawania i kontrolowania pracy domowej,
  6. dynamiki grupy, ról pełnionych przez uczestników grupy, zachowania i postaw dzieci,
  7. zorganizowanej i spontanicznej aktywności formalnych i nieformalnych grup uczniów,
  8. funkcjonowania i aktywności w czasie lekcji poszczególnych uczniów, z uwzględnieniem uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym uczniów szczególnie uzdolnionych,
  9. działań podejmowanych przez nauczyciela na rzecz zapewnienia bezpieczeństwa i zachowania dyscypliny,
  10. sposobu integrowania przez nauczyciela-opiekuna różnej działalności, w tym opiekuńczo-wychowawczej, dydaktycznej, pomocowej i terapeutycznej.

Współdziałanie z nauczycielem-opiekunem w:

  1. planowaniu i przeprowadzaniu lekcji; organizowaniu pracy w grupach,
  2. kontrolowaniu i ocenianiu uczniów; przygotowywaniu pomocy dydaktycznych,
  3. wykorzystywaniu środków multimedialnych i technologii informacyjnej w pracy dydaktycznej,
  4. podejmowaniu działań na rzecz uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
  5. organizowaniu przestrzeni klasy; sprawowaniu opieki i nadzoru nad grupą oraz zapewnianiu bezpieczeństwa,
  6. podejmowaniu działań wychowawczych wynikających z zastanych sytuacji,
  7. prowadzeniu zorganizowanych zajęć wychowawczych.

Pełnienie roli nauczyciela i wychowawcy poprzez:

  1. planowanie lekcji, formułowanie celów, dobór metod i form pracy oraz środków dydaktycznych,
  2. dostosowywanie metod i form pracy do realizowanych treści oraz dynamiki grupy uczniowskiej,
  3. organizację i prowadzenie lekcji w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
  4. wykorzystywanie w toku lekcji środków multimedialnych i technologii informacyjnej,
  5. dostosowywanie sposobu komunikacji w toku lekcji do poziomu rozwoju uczniów,
  6. dostosowywanie podejmowanych działań do możliwości i ograniczeń uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi; diagnozowanie poziomu wiedzy i umiejętności uczniów,
  7. animowanie aktywności poznawczej i współdziałania uczniów, rozwijanie umiejętności samodzielnego zdobywania wiedzy z wykorzystaniem technologii informacyjnej,
  8. organizację pracy uczniów w grupach zadaniowych, animowanie aktywności grupy,
  9. podejmowanie indywidualnej pracy dydaktycznej z uczniami (w tym uczniami ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi),
  10. podejmowanie działań wychowawczych w toku pracy dydaktycznej, w miarę pojawiających się problemów, w sytuacjach: zagrożenia bezpieczeństwa, naruszania praw innych, nieprzestrzegania ustalonych zasad,
  11. podejmowanie współpracy z innymi nauczycielami, wychowawcą klasy, pedagogiem szkolnym, psychologiem szkolnym oraz specjalistami pracującymi z uczniami,
  12. poznawanie uczniów i wychowanków, ich sytuacji społecznej, potrzeb, zainteresowań i zdolności,
  13. organizacje i prowadzenie zajęć wychowawczych w oparciu o samodzielnie opracowywane konspekty,
  14. sprawowanie opieki nad uczniami i wychowankami poza terenem szkoły.

Analiza i interpretacja zaobserwowanych albo doświadczanych sytuacji i zdarzeń pedagogicznych:

  1. prowadzenie dokumentacji praktyki; konfrontowanie wiedzy teoretycznej z praktyką,
  2. ocena własnego funkcjonowania w toku wypełniania roli nauczyciela oraz wychowawcy (dostrzeganie mocnych i słabych stron),
  3. ocena przebiegu prowadzonych lekcji oraz realizacji zamierzonych celów w konsultacji z nauczycielem-opiekunem,
  4. omawianie obserwowanych i prowadzonych lekcji oraz zgromadzonych doświadczeń w grupie studentów.

Praktyka realizowana jest w szkole podstawowej w trakcie V semestru studiów. Obejmuje 30 godzin praktyki dydaktycznej z matematyki i 15 godzin praktyki w zakresie przygotowania psychologiczno-pedagogicznego (głównie w zakresie nauczania w klasach VII-VIII).

Metody kształcenia

Ćwiczenia praktyczne w szkole podstawowej.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Na ocenę praktyki składają się:

  1. opinia wraz z oceną wystawiona przez nauczyciela-opiekuna ze szkoły (50%),
  2. prawidłowo wypełniony i poświadczony przez szkołę Dziennik Praktyk, w którym student zamieszcza szczegółowe sprawozdanie z odbytej praktyki dokumentujące wszystkie hospitowane i przeprowadzone lekcje oraz działalność dydaktyczną i psychologiczno-pedagogiczną w trakcie praktyki (30%),
  3. terminowość przedkładania odpowiednich dokumentów związanych z realizacją praktyki oraz sposób ich przedstawienia (20%).

Literatura podstawowa

  1. Podręczniki z matematyki do szkoły podstawowej.
  2. Programy nauczania i rozkłady materiału z matematyki w szkole podstawowej.
  3. Egzaminy ósmoklasisty.

Literatura uzupełniająca

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Alina Szelecka (ostatnia modyfikacja: 06-07-2018 08:23)