SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Rysunek odręczny III - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Rysunek odręczny III
Kod przedmiotu 06.4-WI-AiUP-RysOdrIII03l-L-S13_pNadGenW51S2
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Czerniawska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest: ugruntowanie wiedzy o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Celem w zakresie umiejętności jest: ugruntowanie umiejętności posługiwania się różnymi rodzajami rysunku w zależności od sytuacji np. syntetyczny szkic koncepcyjny, lawowanie, czy budowanie nastroju przy pomocy światłocienia, z uwzględnieniem różnorodności faktur i materii.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest: ugruntowanie umiejętności prezentowania i uzasadniania własnych interpretacji kompozycji ustawionych w pracowni, oraz architektury rysowanej w plenerze, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i sztuki swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.

Wymagania wstępne

Formalne:
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: Rysunek Odręczny II.
Nieformalne:
Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem kierunków, proporcji, wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku, różnic w natężeniu światła, oraz niuansów materii na różnorodnych powierzchniach. Znajomość szkiców i rysunków wybitnych malarzy i architektów.

Zakres tematyczny

Program laboratorium::
1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ narysować interpretację własną tej kompozycji: biorąc pod uwagę różnorodność faktur i materii zbudować klimat, uwzględniając przestrzeń, proporcje, oraz dynamikę układu.
2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej i wykonać serię szybkich szkiców, dokonując syntezy określonego problemu, a na dużym formacie narysować studium uwzględniające faktury i materie podkreślające charakter wybranego obiektu.
3. Na podstawie martwej natury /pracownia/ narysować dwie kompozycje: statyczną oraz dynamiczną akcentując wybrane elementy układu oraz materie podkreślające klimat i charakter danego opracowania.
4. Wyszukać w plenerze obiekty architektoniczne i narysować dwie kompozycje pokazujące różne aspekty światła w architekturze: prześwit i zaułek, używając środków wyrazu charakterystycznych dla danego problemu.

Metody kształcenia

Metody podające: zaprezentowanie szkiców i rysunków wybitnych twórców oraz wybór prac studentów (Galeria Sztuki KAiU UZ).
Metody poszukujące: studium martwej natury w pracowni, szkice i rysunki w plenerze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium:
Student rozwinął wiedzę o rysunku na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
Na podstawie zaproponowanego układu różnych form, narysował własną interpretację tej kompozycji, biorąc pod uwagę różnorodność faktur i materii, uwzględniając przestrzeń, proporcje, oraz dynamikę układu.
Znalazł w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej i wykonał serię szybkich szkiców, dokonując syntezy określonego problemu, a na dużym formacie narysował studium uwzględniające faktury i materie podkreślające charakter wybranego obiektu.
Na podstawie martwej natury narysował dwie kompozycje: statyczną i dynamiczną, akcentując wybrane elementy układu oraz materie podkreślające klimat i charakter danego opracowania.
Wyszukał w plenerze obiekty architektoniczne i narysował dwie kompozycje pokazujące różne aspekty światła w architekturze: prześwit i zaułek, używając środków wyrazu charakterystycznych dla danego problemu.
Ma twórcze podejście do własnej interpretacji martwej natury ustawionej w pracowni, oraz architektury rysowanej w plenerze, a także swobodnie dyskutuje i dzieli się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.

Literatura podstawowa

“Patrząc”  Józef Czapski

„Martwa Natura z Wędzidłem”  Zbigniew Herbert

Literatura uzupełniająca

"ARTEON"               magazyn o sztuce współczesnej, miesięcznik

"ARTLUK"                magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

„CZAS KULTURY”   pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

"Culture.pl"               portal poświęcony polskiej kulturze

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Czerniawska (ostatnia modyfikacja: 01-05-2017 16:30)