SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Malarstwo - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Malarstwo
Kod przedmiotu mal04_pNadGenA37M0
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Małgorzata Czerniawska
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest: zapoznanie studenta z różnymi technikami malarskimi na przykładzie prac wybitnych malarzy i architektów.
2. Celem w zakresie umiejętności jest: zdobycie podstawowych umiejętności w zakresie malarstwa w celu przedstawienia własnej barwnej koncepcji architektonicznej: nauczenie studenta posługiwania się różnymi technikami malarskimi, w zależności od sytuacji np. lekki szkic koncepcyjny (akwarela), czy budowanie nastroju przy pomocy barw i faktur (tempera, gwasz, akryl).
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest: umiejętność zaprezentowania i przekonania do własnej interpretacji martwej natury ustawionej w pracowni, oraz architektury malowanej w plenerze, a także wyrobienie potrzeby zarówno dyskusji, jak i sztuki swobodnego dzielenia się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.

Wymagania wstępne

Formalne:
Uzyskanie pozytywnej oceny z przedmiotu: Rysunek odręczny III.
Nieformalne:
Umiejętność prawidłowej interpretacji zadania z uwzględnieniem kierunków, proporcji, wzajemnych relacji form w obserwowanym zjawisku, różnic w natężeniu światła, oraz niuansów barw i faktur na różnorodnych powierzchniach, a także znajomość prac malarskich wybitnych malarzy i architektów.

Zakres tematyczny

Program laboratorium:
1. Na podstawie zaproponowanego układu różnych form /pracownia/ namalować własną interpretację tej kompozycji, uwzględniając przestrzeń, proporcje, gamę kolorystyczną oraz zróżnicowanie materii i faktur /tempera, gwasz, akryl/.
2. Znaleźć w plenerze obiekty architektury zabytkowej oraz współczesnej i wykonać serię szybkich szkiców dokonując syntezy określonego problemu, a na bazie wybranego szkicu opracować wersję kolorystyczną na dużym formacie /akwarela/.
3. Na podstawie martwej natury /pracownia/ namalować dwie kompozycje: statyczną i dynamiczną, akcentując elementy podkreślające charakter oraz klimat danego układu: proporcje, kontrasty formy i koloru względem siebie, a także emocjonalne i zmysłowe działanie materii malarskiej /akwarela, tempera, gwasz, akryl/.
4. Wyszukać w plenerze obiekty architektoniczne i namalować dwie kompozycje: "Prześwit" i "Zaułek", które za pomocą układu form barwnych pokazują różne aspekty światła i cienia w architekturze /akwarela, tempera, gwasz, akryl/.

Metody kształcenia

Metody podające: zaprezentowanie prac malarskich wybitnych twórców oraz wybór prac studentów (Galeria Sztuki KAiU UZ).
Metody poszukujące: studium martwej natury w pracowni, szkice w plenerze.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Laboratorium:
Student poznał różne podejścia do malarstwa na przykładzie prac i warsztatu twórczego, wybranego malarza oraz architekta.
Na podstawie zaproponowanego układu różnych form, namalował własną interpretację tej kompozycji, uwzględniając przestrzeń, proporcje, gamę kolorystyczną, oraz zróżnicowanie materii i faktur /tempera, gwasz, akryl/.
Wyszukał w plenerze obiekty zabytkowe oraz współczesne i wykonał serię szkiców dokonując syntezy określonego problemu, a na bazie wybranego szkicu opracował wersję kolorystyczną na dużym formacie /akwarela/.
Na podstawie martwej natury namalował dwie kompozycje: statyczną i dynamiczną, akcentując elementy podkreślające charakter oraz klimat danego układu: proporcje, kontrasty formy i koloru względem siebie, a także emocjonalne i zmysłowe działanie materii malarskiej /akwarela, tempera, gwasz, akryl/.
Wyszukał w plenerze obiekty architektoniczne i namalował dwie kompozycje: "Prześwit" i "Zaułek", które za pomocą układu form barwnych pokazują różne aspekty światła i cienia w architekturze /akwarela, tempera, gwasz, akryl/.
Ma twórcze podejście do własnej interpretacji martwej natury ustawionej w pracowni, oraz architektury malowanej w plenerze, a także swobodnie dyskutuje i dzieli się wrażeniami na temat własnych prac oraz prac swoich kolegów.

Literatura podstawowa

"Patrząc"  Józef Czapski 

"Siedem wieków malarstwa europejskiego"   Maria Rzeplińska

"Malarstwo Białego Człowieka"   Waldemar Łysiak

Literatura uzupełniająca

„O duchowości w sztuce”   Wasyl Kandyński

"ARTEON"               miesięcznik

"ARTLUK"                magazyn o sztuce współczesnej, kwartalnik

„CZAS KULTURY”   pismo społeczno-kulturalne, dwumiesięcznik

"Culture.pl"               portal poświęcony polskiej kulturze

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Małgorzata Czerniawska (ostatnia modyfikacja: 01-05-2017 16:19)