SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Projektowanie architektury usługowej - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Projektowanie architektury usługowej
Kod przedmiotu Arch_pNadGenY925W
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 4
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • prof. dr inż. arch. Zbigniew Bać
  • dr inż. arch. Piotr Sobierajewicz
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 15 1 - - Egzamin
Projekt 45 3 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z teorią projektowania architektury usługowej budynków takich, jak: szkoły, przedszkola, schroniska nad wodą i w górach, zajazdy, mediateki Itp. Wiedza ta obejmuje zasady spójnego i zintegrowanego środowiskowo projektowania architektonicznego, uwzględniającego wymogi technologiczne, sanitarne, p.poż, bhp, ergonomiczne, które są niezbędne do zaprojektowania poprawnej funkcji budynku i jego otoczenia. 2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania architektonicznych koncepcji projektowych miejskich budynków usługowych zgodnie z  założonym programem funkcjonalno-przestrzennym. 3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest przygotowanie studenta do zaprezentowania na forum rozwiązania projektowego.

Wymagania wstępne

Formalne: pozytywne zaliczenie z przedmiotu: Podstaw projektowania architektonicznego II. Nieformalne: ogólna wiedza dotycząca społecznej roli budynków usługowych.

Zakres tematyczny

Program wykładów:  Zarys architektury usługowej w świetle rozwiązań historycznych.  Idee Bauhausu – wpływ na modernistyczną architekturę użyteczności publicznej.  Lokalizacja obiektów użyteczności publicznej z analizą powiązań funkcjonalnych i dostępności dla osób niepełnosprawnych. Podstawy metodologiczne budynków energooszczędnych.  Elementy kompozycji architektonicznej i urbanistycznej.  Rodzaje i typologia obiektów usługowych.  Architektura budynków użyteczności publicznej - specyfika formy, wyraz architektoniczny obiektu.  Kształtowanie powiązań funkcjonalnych przestrzeni wewnętrznej i zewnętrznej.   Relacje środowiskowe: wpływ budynku na otaczające środowisko zbudowane oraz wpływ rozwiązań technologiczno-funkcjonalnych na warunki pracy i eksploatacji.

Program ćwiczeń projektowych:  Opracowanie schematów funkcjonalno – przestrzennych dla wybranego typu obiektu architektury usługowej (szkoła podstawowa, przedszkole, zajazd-motel).  Analiza środowiskowe wybranego terenu, skala 1:500 i 1:200.  Koncepcje zagospodarowania terenu z uwzględnieniem osi kompozycyjnych, skala 1:500.  Idea projektu: szkice, opisy, diagramy, koncepcje rzutów i formy budynków.  Propozycje rozwiązań konstrukcyjno-technologicznych, skala 1:200 (Praca indywidualna).  Wykreślenie rzutów, przekrojów, rozwinięć elewacji, aksonometrii zespołu skala 1:200.  Wykonanie modelu roboczego obiektu w skali 1:500.

Metody kształcenia

Metody podające: Wykłady – przekaz konwencjonalny, problemowy, konwersatoryjny, informacyjny, prelekcja. Metody poszukujące: Ćwiczenia projektowe - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Wykłady: Student poddaje się weryfikacji wiedzy z projektowania wielorodzinnej zabudowy mieszkaniowej potwierdza, że jest ukierunkowany na współczesną architekturę środowiskowa zespołów mieszkaniowych z uwzględnieniem zasad zrównoważonego rozwój oraz idei habitatów. Projekt: Student wykonuje architektoniczny projekt wielorodzinnego budynku mieszkalnego i potwierdza, że jest przygotowany do współpracy i działań w grupie, przyjmując w niej różne role. Zasady ustalania oceny: Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi:

50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst

61% - 70%                                             dst+

71% - 80%                                             db

81% - 90%                                             db+

91% - 100%                                           bdb

Oceną końcową przedmiotu jest średnia z ocen otrzymanych z egzaminu i projektu.

Literatura podstawowa

1. Bać Z., red., Humanizacja środowiska miejskiego a kultura, PAN Oddz. Wrocław, 50 lat Architektury i Urbanistyki w PAN, Wrocław 2002. 2. Bańka A., Społeczna psychologia środowiska, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa 2002. 3. Komar B., Tymkiewicz J., Elewacje budynków biurowych, Gliwice 2006. 4. Kowicki M., Współczesna agora, Wydawnictwo Politechniki Krakowskiej, Kraków 2003. 5. Krenz J., Architektura znaczeń, Wydawnictwo Politechniki Gdańskiej, Gdańsk 1997. 6. Król-Bać E., Wpływ uwarunkowań fizjofizycznych na kształtowanie najbliższego otoczenia człowieka, Wydawnictwo Politechniki Wrocławskiej, Wrocław 1992. 7. Marzyński S., Podstawy projektowania architektury, Arkady, Warszawa 1974. 8. Mieszkowski Z., Elementy projektowania architektonicznego, Arkady, Warszawa 1973. 9. Neufert E., Podręcznik projektowania architektonicznego, Arkady 1996-2009. 10. Palej A., Schneider-Skalska G., Architektura od abc, Wyd. PAN o/ Kraków, Kraków 2008. 11. Szparkowski Z., Zasady kształtowania przestrzeni i formy architektonicznej. Oficyna Wydawnicza Politechniki Warszawskiej, 1993. 12. Uffelen Ch., Offices, Verlagshaus Braun, pierwsze wydanie, 2007.

Literatura uzupełniająca

1. Basista A. Architektura i wartości , Wyd. Universitas, Kraków 2009. 2. Krier L., Architektura wybór czy przeznaczenie, Wyd. Arkady, Warszawa 2001. 3. Praca zbiorowa, Krajobraz miejski. Nowe trendy, nowe inspiracje, nowe rozwiązania, Wyd. Top Mark Centre, Warszawa 2008. 4. Szolginia W., Ilustrowana Encyklopedia dla wszystkich, architektura i budownictwo, Wydawnictwo Naukowo-Techniczne, Warszawa 1975. 5. Zabłocki W., Architektura, Wyd. BOSZ OLSZENICA 2006.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 10-05-2017 15:40)