SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Modelowanie - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Modelowanie
Kod przedmiotu 06.4-WI-ArchP-M-S16
Wydział Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska
Kierunek Architektura
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. inżyniera architekta
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 3
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr inż. arch. Justyna Juchimiuk
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

CEL PRZEDMIOTU:

1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z problematyką kształtowania formy architektonicznej w oparciu o teorie estetyczne, abstrakcyjne idee oraz zasady kompozycji i percepcji.

2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania koncepcji projektowych na podstawie własnych inspiracji, idei zakończone stworzeniem modelu architektonicznego.

3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uwrażliwienie studenta na problemy kształtowania form architektonicznych w przestrzeni społecznej, kulturowej i przyrodniczej.  

Wymagania wstępne

WYMAGANIA WSTĘPNE:
Nieformalne: ogólna wiedza dotycząca kompozycji architektonicznej w odniesieniu do skali człowieka.

Zakres tematyczny

ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU obejmuje tworzenie nowej wartości przestrzeni o określonych cechach użytkowych, projektowanie prostych form użytkowych, wymiarowanie i dostosowywanie form do skali człowieka, ergonomiczne aspekty formy użytkowej w przestrzeni architektonicznej.

Metody kształcenia

METODY POSZUKUJĄCE: Ćwiczenia laboratoryjne - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca  indywidualna oraz w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Projekt: Student ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu małej architektury miejskiej. Wykonuje ćwiczenie projektowe dla miejskich przystanków autobusowych wraz z architekturą towarzyszącą jak ławki, lampy, kosze, pergole itp. Zasady ustalania oceny: Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi: 50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst

61% - 70%                                             dst+

71% - 80%                                             db

81% - 90%                                             db+

91% - 100%                                           bdb.  Ocena końcowa jest średnią oceną z projektu.

Literatura podstawowa

  1. Arnheim, R. (2016) Dynamika formy architektonicznej, Wydawnictwo Officyna;
  2. Basista A. (2006) Kompozycja dzieła architektury, Wydawnictwo UNIVERSITAS;
  3. Gombrich E.H. (2009) O sztuce, Wydawnictwo Rebis;
  4. Malewicz K. (2006), Świat Bezprzedmiotowy, Wydawnictwo Słowo Obraz Terytoria;
  5. Strzemiński Wł. (1974) Teoria widzenia. Kraków, Wydawnictwo Literackie;
  6. Rasmussen S. E. (2015) Odczuwanie architektury, Wydawnictwo Karakter;
  7. Rybczyński W.,(2014) Jak działa architektura. Przybornik humanisty,Wydawnictwo Karakter;
  8. Zumthor P.,(2012) Myślenie architekturą (Thinking Architecture);
  9.  Żórawski J. (2008) Wybór pism estetycznych, Wydawnictwo Arkady.
  10. Żórawski J. (1961) O budowie formy architektonicznej, Wydawnictwo Arkady

 

Literatura uzupełniająca

  1. Arnheim, R. (2013) Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Wydawnictwo Officyna;
  2. Demidow W. (1989). Patrzeć i widzieć. Warszawa: Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych NOT – SIGMA;
  3. Deręgowski J.B. (1990). Oko i obraz. Studium psychologiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
  4. Francuz P. (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR;
  5. Frutiger, A. (2003). Człowiek i jego znaki. Warszawa: ;Wydawnictwo Optima;
  6. Gage J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji. Kraków: UNIVERSITAS;
  7. Goethe J. W. (1981). Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324)). (wyb. i opr. T. Namowicz) Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
  8. Gombrich E. H. (1981). Sztuka i złudzenie. Warszawa: PIW;
  9. Gregory R.L. (1971). Oko i mózg. Psychologia widzenia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
  10. Hochberg E. (1970). Percepcja. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
  11. Kandyński W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich. (tłum. S. Fijałkowski). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy;
  12. Kandyński W. (1996). O duchowości w sztuce. (tłum. S. Fijałkowski), Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi;
  13. Lindsay P.H., Norman D.A. (1984). Wprowadzenie do psychologii (Rozdziały dotyczące spostrzegania ss.29-231). Warszawa: PWN;
  14. Pastuszak Wl. (2000). Barwa w grafice komputerowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN;
  15. Popek S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej;
  16. Rzepińska M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’. T.I i II;
  17. Strzemiński Wł. (2006). Wybór pism estetycznych. (wybór i opr. G. Sztabiński). Kraków: Universitas;
  18. Wyburn G.M., Pickford R.W. (1970). Zmysły i odbiór wrażeń przez człowieka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
  19. Zakia R. D. (2002). Perception and imaging. Boston: Focal Press;
  20. Zausznica A. (1959). Nauka o barwie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
  21. Zeugner G. (1965). Barwa i człowiek. Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-05-2017 00:37)