1. Celem w zakresie wiedzy jest zapoznanie studenta z problematyką kształtowania formy architektonicznej w oparciu o teorie estetyczne, abstrakcyjne idee oraz zasady kompozycji i percepcji.
2. Celem w zakresie umiejętności jest nauczenie studenta opracowywania koncepcji projektowych na podstawie własnych inspiracji, idei zakończone stworzeniem modelu architektonicznego.
3. Celem w zakresie kompetencji personalnych i społecznych jest uwrażliwienie studenta na problemy kształtowania form architektonicznych w przestrzeni społecznej, kulturowej i przyrodniczej.
Wymagania wstępne
WYMAGANIA WSTĘPNE:
Nieformalne: ogólna wiedza dotycząca kompozycji architektonicznej w odniesieniu do skali człowieka.
Zakres tematyczny
ZAKRES TEMATYCZNY PRZEDMIOTU obejmuje tworzenie nowej wartości przestrzeni o określonych cechach użytkowych, projektowanie prostych form użytkowych, wymiarowanie i dostosowywanie form do skali człowieka, ergonomiczne aspekty formy użytkowej w przestrzeni architektonicznej.
Metody kształcenia
METODY POSZUKUJĄCE: Ćwiczenia laboratoryjne - kształcenie interaktywne i kreatywne, praca indywidualna oraz w grupach realizowana wg szczegółowego harmonogramu zajęć.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Projekt: Student ma podstawową wiedzę związaną z wybranymi zagadnieniami z zakresu małej architektury miejskiej. Wykonuje ćwiczenie projektowe dla miejskich przystanków autobusowych wraz z architekturą towarzyszącą jak ławki, lampy, kosze, pergole itp. Zasady ustalania oceny: Ocena osiągnięcia efektu kształcenia w kategorii: wiedza, umiejętności i kompetencje jest wynikiem zaliczenia przedmiotu na podstawie testu z progami punktowymi: 50% - 60% pozytywnych odpowiedzi – dst
61% - 70% dst+
71% - 80% db
81% - 90% db+
91% - 100% bdb. Ocena końcowa jest średnią oceną z projektu.
Literatura podstawowa
Arnheim, R. (2016) Dynamika formy architektonicznej, Wydawnictwo Officyna;
Basista A. (2006) Kompozycja dzieła architektury, Wydawnictwo UNIVERSITAS;
Gombrich E.H. (2009) O sztuce, Wydawnictwo Rebis;
Malewicz K. (2006), Świat Bezprzedmiotowy, Wydawnictwo Słowo Obraz Terytoria;
Strzemiński Wł. (1974) Teoria widzenia. Kraków, Wydawnictwo Literackie;
Rasmussen S. E. (2015) Odczuwanie architektury, Wydawnictwo Karakter;
Rybczyński W.,(2014) Jak działa architektura. Przybornik humanisty,Wydawnictwo Karakter;
Żórawski J. (2008) Wybór pism estetycznych, Wydawnictwo Arkady.
Żórawski J. (1961) O budowie formy architektonicznej, Wydawnictwo Arkady
Literatura uzupełniająca
Arnheim, R. (2013) Sztuka i percepcja wzrokowa. Psychologia twórczego oka, Wydawnictwo Officyna;
Demidow W. (1989). Patrzeć i widzieć. Warszawa: Wydawnictwo Czasopism i Książek Technicznych NOT – SIGMA;
Deręgowski J.B. (1990). Oko i obraz. Studium psychologiczne. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Francuz P. (2007). Obrazy w umyśle. Studia nad percepcją i wyobraźnią. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR;
Frutiger, A. (2003). Człowiek i jego znaki. Warszawa: ;Wydawnictwo Optima;
Gage J. (2008). Kolor i kultura. Teoria i znaczenie koloru od antyku do abstrakcji. Kraków: UNIVERSITAS;
Goethe J. W. (1981). Wybór pism estetycznych.(rozdział: Nauka o barwie, ss. 289-324)). (wyb. i opr. T. Namowicz) Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Gombrich E. H. (1981). Sztuka i złudzenie. Warszawa: PIW;
Gregory R.L. (1971). Oko i mózg. Psychologia widzenia. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Hochberg E. (1970). Percepcja. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Kandyński W. (1989). Punkt linia a płaszczyzna. Przyczynek do analizy elementów malarskich. (tłum. S. Fijałkowski). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy;
Kandyński W. (1996). O duchowości w sztuce. (tłum. S. Fijałkowski), Łódź: Państwowa Galeria Sztuki w Łodzi;
Lindsay P.H., Norman D.A. (1984). Wprowadzenie do psychologii (Rozdziały dotyczące spostrzegania ss.29-231). Warszawa: PWN;
Pastuszak Wl. (2000). Barwa w grafice komputerowej. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN;
Popek S. (1999). Barwy i psychika. Percepcja, ekspresja, projekcja. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie – Skłodowskiej;
Rzepińska M. ( 1989). Historia koloru w dziejach malarstwa europejskiego. Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’. T.I i II;
Strzemiński Wł. (2006). Wybór pism estetycznych. (wybór i opr. G. Sztabiński). Kraków: Universitas;
Wyburn G.M., Pickford R.W. (1970). Zmysły i odbiór wrażeń przez człowieka. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Zakia R. D. (2002). Perception and imaging. Boston: Focal Press;
Zausznica A. (1959). Nauka o barwie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe;
Zeugner G. (1965). Barwa i człowiek. Warszawa: Wydawnictwo ,,Arkady’’.
Uwagi
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. arch. Bogusław Wojtyszyn, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-05-2017 00:37)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.