SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Budowa pojazdów samochodowych |
Kod przedmiotu | 06.1-WM-MiBM-KiEP-P-01_15 |
Wydział | Wydział Mechaniczny |
Kierunek | Mechanika i budowa maszyn |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 6 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 5 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 45 | 3 | 27 | 1,8 | Egzamin |
Laboratorium | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Projekt | 15 | 1 | 9 | 0,6 | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studentów z budową i działaniem podstawowych podzespołów samochodów: osobowych, ciężarowych i autobusów.
Podstawy Konstrukcji Maszyn, Wytrzymałość Materiałów, Rysunek Techniczny
Wykłady:
Podstawowe definicje, klasyfikacja samochodów. Masy i wymiary, wskaźniki eksploatacyjne. Budowa i przeznaczenie głównych zespołów samochodu. Podstawowe pojęcia związane z układem napędowym (napęd, moc, moment obrotowy, sprawność całkowita, siła napędowa). Obciążenia pojazdów samochodowych. Budowa układu napędowego: sprzęgła, skrzynie biegów, wały napędowe, przekładnie główne i mechanizmy różnicowe, półosie napędowe, przykłady konstrukcji,
Układ jezdny i zawieszenie. Podział zawieszeń. Charakterystyki techniczne. Zawieszenia konwencjonalne i regulowane. Zadania zawieszenia i charakterystyki sprężystości. Klasyfikacja zawieszeń. Amortyzatory. Stabilizatory. Osie kół jezdnych. Obciążenie osi kół jezdnych. Koła, ogumienie i obręcze. Analiza rozwiązań zawieszeń współczesnych pojazdów,
Hamowanie i układ hamulcowy. Charakterystyka procesu hamowania. Klasyfikacja układów hamulcowych. Wymagania techniczno-prawne. Mechanizmy hamulcowe. Efektywność działania hamulców - obciążenia cieplne. Mechanizmy uruchamiające hamulce.
Układ kierowniczy. Działanie i charakterystyka techniczna układu kierowniczego. Mechanizm kierowniczy i zwrotniczy. Geometria kół kierowanych. Mechanizmy wspomagające. Skręt samochodów wieloosiowych i zespołu pojazdów.
Ramy pojazdów samochodowych: metody obliczeń.
Zakres ćwiczeń laboratoryjnych:
Praktyczna analiza budowy i działania: sprzęgieł głównych pojazdów samochodowych, klasycznych skrzyń biegów, wałów i półosi napędowych, mostów napędowych, zawieszeń, układów uruchamiania hamulców, mechanizmów hamulców bębnowych i tarczowych, układów kierowniczych, sprzęgieł i przekładni hydrokinetycznych, automatycznych skrzyń biegów oraz silników spalinowych.
Zajęcia projektowe:
Posługując się danymi wybranego pojazdu student wykonuje projekt wybranego podzespołu pojazdu.
Wykłady konwencjonalne oraz z wykorzystaniem technik multimedialnych.
Praca indywidualna i zespołowa w trakcie realizacji ćwiczeń laboratoryjnych. Prezentacja rozwiązań, analiza i dyskusja nad uzyskanymi wynikami.
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem zaliczenia przedmiotu jest zaliczenie wszystkich jego form.
Wykład – warunkiem zaliczenia części wykładowej jest uzyskanie pozytywnej oceny z egzaminu pisemnego.
Laboratorium – warunkiem zaliczenia jest zaliczenie wykonywanych ćwiczeń laboratoryjnych na podstawie sporządzonego sprawozdania.
Projekt – warunkiem zaliczenia projektu jest uzyskanie pozytywnej oceny z opracowanego projektu.
W. Miknass, R. Popiol, A. Sprenger: Sprzęgła, skrzynki biegów, wały i półosie napędowe. WKŁ. W-wa 2005
Zmodyfikowane przez dr hab. inż. Władysław Papacz, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-05-2017 13:04)