SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Metody reprezentacyjne |
Kod przedmiotu | 11.1-WK-IiED-MR-L-S14_pNadGenWEERZ |
Wydział | Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii |
Kierunek | Informatyka i ekonometria |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | drugiego stopnia z tyt. magistra |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 4 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 4 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Laboratorium | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Wykład | 30 | 2 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z podstawowymi schematami losowania i metodami analizy danych stosowanymi w badaniach populacji skończonych.
Zaliczone przedmioty: rachunek prawdopodobieństwa, statystyka matematyczna.
Wykład
1. Populacja generalna – parametry populacji generalnej, badanie kompleksowe, badanie częściowe, reprezentatywność próby. (2 godz.)
2. Schematy losowania próby; estymatory wartości średniej badanej cechy (własności estymatorów); porównywanie efektywności schematów losowania: – losowanie bez zwracania, losowanie ze zwracaniem, (4 godz.) – losowanie warstwowe, (6 godz.) – losowanie zespołowe, (4 godz.) – losowanie systematyczne, (4 godz.) – losowanie dwustopniowe. (6 godz.)
3. Estymatory ilorazowe i regresyjne. (2 godz.)
4. Zaliczenie wykładu. (2 godz.)
Laboratorium
1. Zajęcia wprowadzająco-przypominające dotyczące wykorzystywanego oprogramowania. (2 godz.) 2. Na podstawie książkowych przykładów analiza porównawcza efektywności estymatorów średniej w populacji generalnej przy zastosowaniu różnych schematów losowania. (11 godz.)
3. Kolokwium. (2 godz.)
Wykład tradycyjny (kreda i tablica tylko do najważniejszych sformułowań, dowodów, przekształceń wzorów), W czasie laboratorium wzrokowa weryfikacja poprawności wyboru uruchomianych procedur na wszystkich stanowiskach komputerowych. Wyrywkowe pytania kontrolne dotyczące interpretacji wyników użytych procedur. Na zakończenie laboratorium kolokwium z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na ocenę, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym. Zaliczenie wykładu na podstawie uzyskanego zaliczenia z laboratorium
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
1. W czasie laboratorium wzrokowa weryfikacja poprawności wyboru uruchomianych procedur na wszystkich stanowiskach komputerowych. Wyrywkowe pytania kontrolne dotyczące interpretacji wyników użytych procedur. Kolokwium na laboratorium z zadaniami o zróżnicowanym stopniu trudności, pozwalającymi na ocenę, czy student osiągnął efekty kształcenia w stopniu minimalnym.
2. Na ostatnim wykładzie (wtedy obecność jest obowiązkowa) wskazywani studenci(tki) odpowiadają przy tablicy na pytania dotyczące sposobu organizacji i efektywności omówionych na wykładzie schematów losowania. Wszyscy studenci(tki) są wywoływani, a odpowiedzi są oceniane.
W przypadku nie uzyskania oceny pozytywnej, jest możliwość poprawy.
Na ocenę z przedmiotu składa się ocena z laboratorium (70%) i ocena z wykładu (30%).
Warunkiem zaliczenia przedmiotu są pozytywne oceny z laboratorium i wykładu.
1. R. Zasępa, Badania statystyczne metodą reprezentacyjną, PWN, Warszawa 1962.
2. J. Steczkowski, Metoda reprezentacyjna w badaniach zjawisk ekonomiczno-społecznych, PWN, Warszawa – Kraków 1995.
1. Peter W. M. John, Statistical methods in engineering and quality assurance. Wiley series in probability and mathematical statistics, 1990.
Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2017 16:21)