Przygotowanie psychologiczne do pracy z młodzieżą i dorosłymi.
Wymagania wstępne
Uzyskane zaliczenia z przedmiotów Psychologia i Psychologia 1.
Zakres tematyczny
Rozwój w okresie późnej adolescencji i wczesnej dorosłości: rozwój poznawczy, emocjonalno-społeczny, moralny.
Proces kształtowania się tożsamości: warunki sprzyjające formowaniu tożsamości, rodzaje tożsamości (koncepcja J. Marcii).
Zagrożenia okresu późnej adolescencji: pomieszanie tożsamości, zaburzenia odżywiania, poczucie wykluczenia i samotności.
Wyłaniająca się dorosłość – koncepcja J. J. Arnetta. Kształtowanie się indywidualnego stylu życia. Problemy młodych dorosłych. Świadomość własnego rozwoju.
Zaburzenia ujawniające się w okresie późnej adolescencji i wczesnej dorosłości: schizofrenia, zaburzenia afektywne, zaburzenia lękowe, zaburzenia impulsów, zaburzenia seksualne.
Wspieranie indywidualności młodych ludzi w poszukiwaniu przez nich własnej tożsamości i drogi zawodowej: sposób prowadzenia rozmowy, formy pomocy.
Metody kształcenia
Referaty, pogadanka, studia przypadków, inscenizacja.
Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się
Opis efektu
Symbole efektów
Metody weryfikacji
Forma zajęć
Warunki zaliczenia
Warunki zaliczenia: na ocenę końcową składa się ocena z przygotowanej prezentacji (70%) oraz udział w dyskusji na zajęciach (30%)
Literatura podstawowa
Harwas-Napierała B., Trempała J. (2003), Psychologia rozwoju człowieka, t.2: Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa, PWN.
Meyer R. (2003), Psychopatologia. Studia przypadków, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Literatura uzupełniająca
Uwagi
Przedmiot oferowany również w semestrze IV.
Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2017 16:04)
Ta strona używa ciasteczek (cookies), dzięki którym nasz serwis może działać lepiej. Korzystając z niniejszej strony, wyrażasz zgodę na ich używanie. Dowiedz się więcej.