SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komputerowe wspomaganie nauczania matematyki 1 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komputerowe wspomaganie nauczania matematyki 1
Kod przedmiotu 05.9-WK-MATD-KWNM1-L-S14_pNadGenQ30G1
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Florian Fabiś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie umiejętności efektywnego wykorzystania komputera jako pomocy dydaktycznej w nauczaniu matematyki w szkole. Zdobycie wiedzy na temat tego jak nauczyć ucznia wykorzystywania komputera do rozwiązywania różnych problemów „matematycznych” w życiu codziennym.

Wymagania wstępne

Biegła obsługa komputera. Umiejętność programowania komputerów, przynajmniej w zakresie programowania strukturalnego.

Zakres tematyczny

  1. Komputer, informatyka i technologia informacyjna w nauczaniu matematyki. (4 godz.)
  2. Komputer jako środek dydaktyczny w matematyce. Przegląd i zastosowanie edukacyjnych programów matematycznych. (6 godz.)
  3. Komputer na lekcji matematyki w szkole podstawowej. (10 godz.)
  4. Komputer na lekcji matematyki w gimnazjum. (10 godz.)

Metody kształcenia

Ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej. Pierwsze dwa zajęcia poświęcone są tematyce technologii informacyjnej w nauczaniu matematyki, następne trzy  przeglądowi dostępnych programów matematycznych i edukacyjnych. Na pozostałych zajęciach studenci prezentują przygotowane wcześniej lekcje matematyki z wykorzystaniem na tej lekcji komputera, zgodnie z przygotowanym wcześniej konspektem (scenariuszem). Po prezentacji cała grupa omawia przedstawioną lekcję i wraz z prowadzącym zajęcia ustala ocenę zaprezentowanej lekcji.  Każdy student w trakcie semestru musi zaprezentować trzy lekcje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa  jest wystawiana na podstawie punktów uzyskanych na zajęciach. Punkty uzyskuje się za przedstawione lekcje oraz za aktywność na zajęciach.

Literatura podstawowa

  1. Kuźniewska C., Szczygieł A.: Ćwiczenia z matematyki w Excelu, MIKOM, Warszawa, 1997.
  2. Pająk W.: Analiza problemów otwartych wspomagana CABRI, Wydawnictwo “Dla szkoły”, Wilkowice, 1999.
  3. Small D. B., Mosack J. H.: Ćwiczenia z analizy matematycznej z zastosowaniem systemów obliczeń symbolicznych, WNT, Warszawa, 1995.

Literatura uzupełniająca

  1. Sysło M. M. (red.): Elementy informatyki, PWN, Warszawa 1993.
  2. Szurek M.: Z komputerem przez matematykę, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna “Adam”, Warszawa 1995.

Czasopisma:

  1. Matematyka. Czasopismo dla nauczycieli.
  2. Matematyka i komputery. Czasopismo grupy roboczej SNM.
  3. N i M + TI (Nauczyciele i matematyka plus technologia informacyjna).
  4. Matematyka w szkole.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2017 16:04)