SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Teoria gier w ekonomii - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Teoria gier w ekonomii
Kod przedmiotu 11.1-WK-MATD-TGE-W-S14_pNadGenGPV14
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 3
Liczba punktów ECTS do zdobycia 6
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Zbigniew Świtalski, prof. UZ
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Wykład 30 2 - - Egzamin
Ćwiczenia 15 1 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studentów z podstawową problematyką teorii gier i przykładami jej zastosowań w ekonomii.

Wymagania wstępne

Podstawowe kursy algebry liniowej, analizy matematycznej i rachunku prawdopodobieństwa.

Zakres tematyczny

  1. Rola teorii gier w ekonomii i naukach społecznych. Modele matematyczne w teorii gier. Geneza i powstanie współczesnej teorii gier (2 godz.).
  2. Gry w postaci ekstensywnej. Przykłady ekonomiczne (4 godz.).
  3. Pojecie strategii w grze. Postać normalna (macierzowa) gry. Gry dwuosobowe o sumie zerowej (2 godz.).
  4. Klasyczne gry w postaci normalnej. Dylemat więźnia, dylemat ochotnika, gra ultimatum (2 godz.).
  5. Dominacja, strategie mieszane i równowaga Nasha. Twierdzenie Nasha o istnieniu równowagi w trategiach mieszanych. Optima Pareto (4 godz.).
  6. Strategie maksyminowe i minimaksowe w grach o sumie zerowej. Punkty siodłowe (4 godz.).
  7. Gry kooperatywne – tworzenie koalicji (4 godz.).
  8. Gry dynamiczne (2 godz.).
  9. Zastosowania ekonomiczne teorii gier. Modele konkurencji w warunkach duopolu i oligopolu. Modele Cournota, Bertranda i Stackelberga (6 godz.).

Metody kształcenia

Tradycyjny wykład, ćwiczenia tablicowe polegające na samodzielnym, wspomaganym przez prowadzącego, rozwiązywaniu zadań, dyskusje w grupie na temat metod rozwiązywania zadań, indywidualne konsultacje.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ostateczna ocena z przedmiotu uwzględnia ocenę z ćwiczeń (40%) i ocenę z egzaminu (60%), przy założeniu, że student osiągnął wszystkie zakładane efekty kształcenia w stopniu dostatecznym

Literatura podstawowa

  1. G. Owen, Teoria gier, PWN, Warszawa, 1975.
  2. J. Watson, Strategia. Wprowadzenie do teorii gier, WN-T, Warszawa, 2005.
  3. P. D. Straffin, Teoria gier, Wyd. SCHOLAR, Warszawa, 2001.
  4. E. Drabik, Zastosowanie teorii gier w ekonomii i zarządzaniu, Wyd. SGGW, Warszawa, 2005.
  5. M. Malawski, A. Wieczorek, H. Sosnowska, Konkurencja i kooperacja. Teoria gier w ekonomii i naukach społecznych, PWN, Warszawa 1997.

Literatura uzupełniająca

  1. H.R.Varian, Mikroekonomia, PWN, Warszawa 1995 (ew. późniejsze wydania).
  2. W.F.Samuelson, S.G.Marks, Ekonomia menedżerska, PWE, Warszawa, 1998.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2017 16:04)