SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Komputerowe wspomaganie nauczania matematyki 2 - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Komputerowe wspomaganie nauczania matematyki 2
Kod przedmiotu 05.9-WK-MATD-KWNM2-L-S14_pNadGen0S9HH
Wydział Wydział Matematyki, Informatyki i Ekonometrii
Kierunek Matematyka
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów drugiego stopnia z tyt. magistra
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 4
Liczba punktów ECTS do zdobycia 5
Typ przedmiotu obieralny
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr Florian Fabiś
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Laboratorium 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Nabycie umiejętności efektywnego wykorzystania komputera jako pomocy dydaktycznej w nauczaniu matematyki w szkole średniej. Opracowywanie „komputerowych pomocy naukowych” do nauczania matematyki.

Wymagania wstępne

Biegła obsługa komputera. Umiejętność programowania komputerów, przynajmniej w zakresie programowania strukturalnego. Zaliczony przedmiot Komputerowe wspomaganie nauczania matematyki 1 z semestru III.

Zakres tematyczny

  1. Zastosowanie systemów obliczeń symbolicznych w nauczaniu matematyki: funkcje, ciągi, różniczkowanie, całkowanie, szeregi, rozwiązywanie równań. (6 godz.)
  2. Nauczanie geometrii wspomagane komputerowo. (6 godz.)
  3. Stosowanie Arkusza kalkulacyjnego w nauczaniu matematyki. (6 godz.)
  4. Algorytmika w nauczaniu matematyki. (4 godz.)
  5. Opracowywanie, materiałów wspomagających nauczanie matematyki, w tym programów edukacyjnych i testów sprawdzających wiedzę uczniów. (8 godz.)

Metody kształcenia

Ćwiczenia laboratoryjne w pracowni komputerowej.

W pierwszej części semestru na zajęciach studenci prezentują przygotowane wcześniej lekcje matematyki z wykorzystaniem na tej lekcji komputera, zgodnie z przygotowanym wcześniej konspektem (scenariuszem). Po prezentacji cała grupa omawia przedstawioną lekcję i wraz z prowadzącym zajęcia ustala ocenę zaprezentowanej lekcji. Każdy student w trakcie semestru musi zaprezentować trzy lekcje. W drugiej części semestru studenci opracowują materiały pomocnicze do nauczania matematyki oraz własne programy edukacyjne i przykładowe testy komputerowe sprawdzające wiedzę uczniów z wybranej tematyki.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

Ocena końcowa  jest wystawiana na podstawie punktów uzyskanych na zajęciach. Punkty uzyskuje się za przedstawione lekcje oraz za opracowane materiały pomocnicze.

Literatura podstawowa

  1. Kuźniewska C., Szczygieł A., Ćwiczenia z matematyki w Excelu, MIKOM, Warszawa.
  2.  Pająk W., Analiza problemów otwartych wspomagana CABRI, Wydawnictwo “Dla szkoły”, Wilkowice.
  3.  Small D. B., Mosack J. H.: Ćwiczenia z analizy matematycznej z zastosowaniem systemów obliczeń symbolicznych, WNT, Warszawa.
  4. Sysło M. M., Algorytmy, WSiP.

Literatura uzupełniająca

  1. Rybak A.: Komputer na lekcjach matematyki w szkole średniej, Podkowa, Gdańsk.
  2. Sysło M. M. (red.): Elementy informatyki, PWN, Warszawa.
  3. Szurek M.: Z komputerem przez matematykę, Oficyna Wydawniczo-Poligraficzna “Adam” Warszawa.

Czasopisma:

  1. Matematyka. Czasopismo dla nauczycieli.
  2. Matematyka i komputery. Czasopismo grupy roboczej SNM.
  3. N i M + TI (Nauczyciele i matematyka plus technologia informacyjna).
  4. Matematyka w szkole.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr Robert Dylewski, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 09-04-2017 16:04)