SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem |
Kod przedmiotu | 04.9-WE-EiT-ZMiSP |
Wydział | Wydział Informatyki, Elektrotechniki i Automatyki |
Kierunek | Elektronika i telekomunikacja |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. inżyniera |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 2 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 1 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Wykład | 15 | 1 | - | - | Zaliczenie na ocenę |
Zapoznanie studenta z pojęciami z obszaru zakładania własnej firmy i jej zarządzania, wyboru podmiotu działalności gospodarczej, opracowania biznes-planu.
Brak
Podstawowe pojęcia i kategorie normatywne. Pojęcie przedsiębiorcy, firmy, działalności gospodarczej. Organy koncesyjne i zezwalające. Oznaczenie przedsiębiorcy. Krajowy Rejestr Sądowy. Słownik kategorii normatywnych i ekonomiczno-rynkowych. Wypracowanie decyzji o założeniu własnej firmy. Pomysł założenia firmy prywatnej. Koncepcja ogólna utworzenia firmy. Znaczenie czynników: lokalizacji, obszaru działania, popytu i podaży, konkurencji, ryzyka. Źródła sfinansowania „rozruchu” firmy. Ocena: 34 opłacalności ekonomicznej, zagrożeń i barier, możliwości i szans rozwoju. Decyzja o założeniu własnej firmy. Wybór podmiotu działalności gospodarczej. Przedsiębiorca działający jednoosobowo i wspólnik. Firma prywatna prowadzona przez osobę fizyczną. Firma wolnego zawodu. Rodzinna firma prywatna. Spółki: cywilna, jawna, partnerska, komandytowa, komandytowoakcyjna, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjna. Osobowość prawna spółek. Procedura założenia firmy (plan czynności). Procedura formalno-prawna i administracyjna. Plan czynności związanych z założeniem firmy; założenie firmy prywatnej przez osobę fizyczną; założenie firmy wolnego zawodu; założenie rodzinnej firmy prywatnej; założenie spółki: cywilnej, jawnej, partnerskiej, komandytowej komandytowo - akcyjnej, z ograniczoną odpowiedzialnością, akcyjnej; uzyskanie koncesji lub zezwolenia. Procedura założenia firmy (rejestracja, zgłoszenia). Rejestracja firmy w KRS. Uzyskanie numeru statystycznego w systemie REGON. Uzyskanie NIP w urzędzie skarbowym. Rejestracja podatnika VAT. Otwarcie rachunku bankowego. Zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych i zdrowotnych. Ubezpieczenia osobowe i majątkowe. Zawiadomienie innych urzędów lub instytucji publicznych. Biznes-plan. Podstawy metodyczne biznes-planu. Baza przygotowawcza do opracowania biznes-planu. Opracowanie biznes-planu. Plan: organizacyjny, inwestycyjny, produkcji, marketingu, sprzedaży, finansowy. Środki i metody realizacji, kontrola. Początek działalności firmy. Zaprowadzenie właściwych ksiąg i potrzebnych ewidencji. Ustalenie struktury organizacyjnej i obiegu dokumentów. Utworzenie stanowisk pracy i zatrudnienie pracowników. Zapewnienie odpowiednich warunków pracy. Wyposażenie materiałowo-techniczne. Promocja, reklama, marketing. Metody sprzedaży i zarządzania firmą.
dyskusja, metoda przypadków, wykład problemowy, wykład konwencjonalny
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Wykład - warunkiem zaliczenia jest uzyskanie pozytywnych ocen ze sprawdzianów pisemnych lub ustnych przeprowadzonych co najmniej raz w semestrze.
Składowe oceny końcowej = wykład: 100%
1. Bieżące uregulowania prawne.
2. Materiały źródłowe i informacyjne Ministerstwa Sprawiedliwości, https://ems.ms.gov.pl/start.
3. Materiały źródłowe i informacyjne Ministerstwa Gospodarki, http://www.mg.gov.pl/
4. Materiały źródłowe i informacyjne Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej,
https://www.mpips.gov.pl/
5. Materiały informacyjne Komisji Europejskiej, http://ec.europa.eu/growth/index_en.htm
6. Skowroński S.: Mały Biznes, czyli przedsiębiorczość na własną rękę, INROR, Warszawa, 1998. 7. Strużycki M.: Zarządzanie małym i średnim przedsiębiorstwem.
Uwarunkowania Europejskie, Difin, Warszawa, 2002.
8. Zarządzanie marketingowe małymi i średnimi przedsiębiorstwami.
Pr. Zbiorowa, Difin, Warszawa, 1998.
Zmodyfikowane przez dr inż. Emil Michta, prof. UZ (ostatnia modyfikacja: 12-04-2017 12:32)