SylabUZ
Nazwa przedmiotu | Moduł FA3: Socjologia moralności |
Kod przedmiotu | 08.1-WH-CDFP-FSM-S16 |
Wydział | Wydział Humanistyczny |
Kierunek | Coaching i doradztwo filozoficzne |
Profil | ogólnoakademicki |
Rodzaj studiów | pierwszego stopnia z tyt. licencjata |
Semestr rozpoczęcia | semestr zimowy 2017/2018 |
Semestr | 3 |
Liczba punktów ECTS do zdobycia | 2 |
Typ przedmiotu | obowiązkowy |
Język nauczania | polski |
Sylabus opracował |
|
Forma zajęć | Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) | Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) | Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) | Forma zaliczenia |
Ćwiczenia | 30 | 2 | 18 | 1,2 | Zaliczenie na ocenę |
Celem wykładu jest zaznajomienie studentów z podstawowymi zagadnieniami z zakresu socjologii moralności. Sfera moralna zostanie przedstawiona jako struktura dynamiczna, podlegająca ewolucji wraz z kulturą lokalną i globalną. Studenci w trakcie zajęć nabywają również kompetencji w zakresie samodzielnej analizy problemów moralnych ujawniających się w życiu społecznym
Studenci powinni mieć opanowane podstawy wiedzy z zakresu historii filozofii a także podstaw socjologii lub teorii kultury.
1. Badanie zjawisk moralnych w nauce. Etyka opisowa. 2. Biologiczne i społeczne determinanty moralności. 3. Moralność a religia. 4. Kultura, moralność, obyczaje. 5. Geneza badań socjologicznych nad moralnością. Przedmiot i metody badań socjologii moralności. 6. Znaczenie badań socjologicznych nad moralnością dla edukacji i polityki społecznej. 7-10. Pojęcie etosu. Etosy wybranych grup społecznych (rycerski, lekarski, mieszczański, etos pracy). 11. Normy moralne - ich istota, rodzaje oraz społeczne znaczenie. 12. Patologie moralne w społeczeństwie. 13-14. Zderzenie cywilizacji.. Przemiany moralności w świecie współczesnym. 15. Kondycja moralna współczesnego społeczeństwa polskiego.
symulacja, metoda projektu, metoda przypadków, dyskusja panelowa
Opis efektu | Symbole efektów | Metody weryfikacji | Forma zajęć |
Warunkiem dopuszczenia do kolokwium jest systematyczne uczestnictwo w zajęciach oraz złożenie pracy pisemnej dotyczącej analizy wybranego problemu moralnego. Ocena końcowa jest wystawiana na podstawie oceny z kolokwium oraz z pracy pisemnej
1. Z. Bauman, Dwa szkice o moralności ponowoczesnej, Instytut Kultury, Warszawa 1994.
2. Z. Bauman, Etyka ponowoczesna, Aletheia, Warszawa 2012.
3. K. Kiciński, Socjologia moralności,: Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1984.
4. Kondycja moralna społeczeństwa polskiego, pod red. J. Mariańskiego, WAM, Kraków 2002.
5. J. Mariański, Socjologia moralności,: Wydawnictwo KUL, Lublin 2006.
6. M. Ossowska, Ethos rycerski i jego odmiany, PWN, Warszawa
7. M. Ossowska, Moralność mieszczańska, Ossolineum, Wrocław 1985.
8. M. Ossowska, Normy moralne. Próba systematyzacji. PWN, Warszawa 1985:
9. M. Ossowska, Socjologia moralności. Zarys zagadnień, PWN, Warszawa 1985.
10. P. Pharo,. Moralność a socjologia: sens i wartości między naturą i kulturą, Oficyna Naukowa Warszawa: 2008.
1. K. Kiciński, Orientacje moralne. Próba typologii, Uniwersytet Warszawski, Warszawa 1998.
2. S. Konstańczak, Odkryć sens życia w swej pracy. Wokół problemów etyki zawodowej, Wyd. WSP, Słupsk 2000.
3. Cz. Znamierowski, Oceny i normy, PWN, Warszawa1975.
4. F. Znaniecki, Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości, PWN, Warszawa 1974.
Zmodyfikowane przez dr Dariusz Sagan (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 15:53)