SylabUZ

Wygeneruj PDF dla tej strony

Lingwistyka płci - opis przedmiotu

Informacje ogólne
Nazwa przedmiotu Lingwistyka płci
Kod przedmiotu 09.3-WH-K-LP-S16
Wydział Wydział Humanistyczny
Kierunek Kulturoznawstwo
Profil ogólnoakademicki
Rodzaj studiów pierwszego stopnia z tyt. licencjata
Semestr rozpoczęcia semestr zimowy 2017/2018
Informacje o przedmiocie
Semestr 5
Liczba punktów ECTS do zdobycia 2
Występuje w specjalnościach Gender studies i tożsamość płci
Typ przedmiotu obowiązkowy
Język nauczania polski
Sylabus opracował
  • dr hab. Piotr Kładoczny
Formy zajęć
Forma zajęć Liczba godzin w semestrze (stacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (stacjonarne) Liczba godzin w semestrze (niestacjonarne) Liczba godzin w tygodniu (niestacjonarne) Forma zaliczenia
Ćwiczenia 30 2 - - Zaliczenie na ocenę

Cel przedmiotu

Zapoznanie studenta z założeniami lingwistyki płci jako interdyscyplinarnej dyscypliny badań z pogranicza językoznawstwa, kulturoznawstwa oraz socjologii i psychologii języka. Umiejętność posługiwania się językiem w sposób niedyskryminujący żadnej z płci. Kształtowanie świadomości wzajemnych relacji między językiem, kulturą a płcią oraz różnic w sposobach komunikowania się kobiet i mężczyzn.

Wymagania wstępne

brak

Zakres tematyczny

  1. Historia językoznawstwa feministycznego na świecie.
  2. Polska refleksja feministyczna.
  3. Asymetrie rodzajowo-płciowe w języku.
  4. O człowieku, seksie i urodzie.
  5. Niewidzialność kobiet we współczesnych tekstach.
  6. Dyskryminacja mężczyzn w języku polskim.
  7. Problematyka płci w języku młodzieży licealnej.
  8. Język kobiet i mężczyzn.
  9. Męskie i kobiece style ekspresji.
  10. Marsjanin i Wenusjanka rozmawiają.
  11. Stereotyp mężczyzny i kobiety w języku polskim.
  12. Płeć w ofertach pracy.
  13. Tendencje w wyrażaniu żeńskości we współczesnej polszczyźnie.
  14. Etykieta równościowa w tekstach publicznych.

Metody kształcenia

Dyskusja, opis uzasadniający, analiza przypadku, rozmowa nauczająca, analiza tekstów źródłowych.

Efekty uczenia się i metody weryfikacji osiągania efektów uczenia się

Opis efektu Symbole efektów Metody weryfikacji Forma zajęć

Warunki zaliczenia

1. Udział w zajęciach i dyskusjach.

2. Praca zaliczeniowa złożona z dwóch części:

    a) analiza różnic w języku płci na podstawie wybranych tekstów;

    b) analiza asymetrii między płciami (systemowe, tekstowe, kulturowe) na wybranych przykładach.

Literatura podstawowa

  1. Janusz Anusiewicz, Kwiryna Handke (red.), Język a Kultura t. 9, Płeć w języku i kulturze, Wrocław 1994.
  2. Katarzyna Długosz-Niedbalec, Język kobiet i mężczyzn w pamiętnikach, „Rozprawy Komisji Językowej WTN”, t. XXXV, 2008. (BO 81(05)).
  3. John Gray, Mężczyźni są z Marsa, kobiety z Wenus, tł. Katarzyna Waller-Pach, Poznań 1996 (i inne).
  4. Małgorzata Karwatowska, Jolanta Szpyra-Kozłowska, Lingwistyka płci. Ona i on w języku polskim, Warszawa 2005.
  5. Marek Łaziński, O panach i paniach, Warszawa 2006.
  6. Agnieszka Małocha-Krupa, Katarzyha Hołojda, Patrycja Krysiak, Wiktor Pietrzak, Równościowy savoir-vivre w tekstach publicznych, Warszawa 2013.
  7. Marta Nowosad-Bakalarczyk, Płeć a rodzaj gramatyczny we współczesnej polszczyźnie, Lublin, 2009.
  8. Marta Nowosad-Bakalarczyk, Tendencje w sposobie wyrażania żeńskości we współczesnej polszczyźnie, „Język Polski” 2006, nr 2, s. 126-136.
  9. John Steward, Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa 2008 (i inne), tu: Rozdz. 9: Męskie i kobiece style ekspresji, s. 271-315.

Literatura uzupełniająca

  1. Dieter-W. Allhoff, Waltraud Allhoff, Sztuka przekonywania do własnych racji. Retoryka i komunikacja, tł. Piotr Włodyga, Kraków 2008 (tu rozdział 6: Z Marsa czy z Wenus? Dociekania na temat zależności między płcią a stylem komunikacji, s. 222-228).
  2. Kwiryna Handke, Język a determinanty płci, w: Płeć w języku i kulturze, red. J. Anusiewicz, K. Handke, „Język a Kultura” t. 9, Wrocław 1994, s. 15-30.
  3. Deborah Tannen, Ty nic nie rozumiesz! Kobieta i mężczyzna w rozmowie, tł. Agnieszka Sylwanowicz, Poznań 1999.

Uwagi


Zmodyfikowane przez dr hab. Piotr Kładoczny (ostatnia modyfikacja: 30-06-2017 21:35)